יד.
הגאולה איננה העתק מקום, ממצרים לחוצה לה, אלא יחד עם היציאה – חלות עניין רוחני על עם ישראל.
גאולה זו, ככל השראה של קדושה, טעונה הכנת "כלי מלא" כדי להכיל אותה.
הֲרֵי הוּא אוֹמֵר "וָאֶעֱבֹר עָלַיִךְ וָאֶרְאֵךְ וְהִנֵּה עִתֵּךְ עֵת דּוֹדִים" (יחזקאל ט"ז) – הִגִּיעָה שְׁבוּעָה שֶׁנִּשְׁבַּעְתִּי לְאַבְרָהָם שֶׁאֶגְאַל אֶת בָּנָיו, וְלֹא הָיוּ בְיָדָם מִצְווֹת לְהִתְעַסֵּק בָּהֶם כְּדֵי שֶׁיִּגָּאֲלוּ, שֶׁנֶּאֱמַר "וְאַתְּ עֵרוֹם וְעֶרְיָה" (שם), וְנָתַן לָהֶם שְׁתֵּי מִצְווֹת, דַּם פֶּסַח וְדַם מִילָה, שֶׁמָּלוּ בְאוֹתוֹ הַלַּיְלָה" שֶׁנֶּאֱמַר "מִתְבּוֹסֶסֶת בְּדָמָיִךְ" (שם) – בִּשְׁנֵי דָּמִים" (בא, רביעי, רש"י) . מילה – סימן העבדות לבורא עולם, דם הפסח – עבודה בפועל (גור אריה, שם): בזה נתהוו "כלי מלא". עניין "כלי מלא” כבר נתבאר לנו בע"ה (ג, ג, הקדמה ופרק י"א)
טו.
הגיע רגע הגאולה: היציאה משלטון הטומאה והכניסה לרשות גבוה. נשבר בקרבם השעבוד לטמאים ולטומאה. נגלה עליהם מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא וגאלם. היציאה לבד בלי הכניסה לרשותו יתברך עדיין לא היתה גאולה שאין יותר משתי רשויות בעולם: או אדם נמצא בי גזא דרחמנא [בבית אוצרו של הקדוש ברוך הוא], או – גוף, חומר וטומאה שולטים עליו. אילו יצאנו ממצרים ולא נגלה עלינו הקדוש ברוך הוא להעלותנו לקבלת אלוקותו – לא היה דיינו, כי אז לא היינו גאולים.
"אָנֹכִי ה׳ אֱלֹקיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִ͏ים!" יחד עם היציאה זכינו לאלוקי ישראל.
[ר' שלמה וולבה, עלי שור ספר ראשון, עמ' שיא]
14
Redemption is not a movement from place to place, from Egypt outside, rather there is a spiritual aspect and requirement on Am Yisrael as part of this process of exodus. This redemption, much like any sacred inspiration, requires the preparation of a "full vessel" to contain it. Behold, it (Scripture) says, (Ezekiel 16:8) “And I passed over thee (an allusion to God’s passing over the Israelites in Egypt) and looked upon thee, and behold, thy time was the time of love” — there had arrived the time to fulfil the oath which I had sworn to Abraham to redeem his children. They, however, possessed no divine commands in which to engage in order that they should merit to be redeemed — as it is said (Ezekiel 16:7) “you were naked and bare” (i. e. bare of all merit earned through the fulfilment of God’s commands). He therefore gave them two commands, relating respectively to the blood of the paschal-lamb and the blood of the circumcision - for that night they circumcised themselves, as it is said (Ezekiel 16:6) “[When I passed over thee] I saw thee wallowing in thy bloods (בְּדָמַיִךְ is plural)” i. e. in two kinds of blood. (Bo, Revi’I, Rashi). Millah (circumcision) - a sign of servitude to the Creator of the world, the blood of the Passover [sacrifice] – ritual work (Gur Aryeh, ibid.): in this we will become a "full vessel". The matter of "a full vessel has already been explained to us thank God" (3, 3, introduction and chapter 11)
15
The moment of redemption has come: The exit from the rule of impurity and the entry into the High Authority. Their servitude to impurity was broken. The Holy King of Kings, blessed be He, was revealed to them and redeemed them. Leaving [the impurity of Mitzrayim] without entering into His Blessed presence was still not counted as redemption, since there are no more than two authorities in the world: Either a person dwells inside the treasury of the Holy One, blessed be He, or - body, matter and impurity rule over him. If we had come out of Mitzrayim and the Holy One, blessed be He, had not revealed us to raise us to receive His Godhead - it would not have been Dayenu / enough, because then we would not have been redeemed.
“I YHVH am your God who brought you out of the land of Egypt, the house of bondage:” Together with the Exodus we were blessed with [a connection to] the God of Israel.
[R' Shlomo Wolbe, Alei Shur, First Book, p. 311]
זִבְחֵי אֱלֹהִים רוּחַ נִשְׁבָּרָה וגו' (תהלים נא, יט)...וְרַבָּנִין אָמְרֵי מִנַּיִן לְעוֹבֵר לִפְנֵי הַתֵּבָה שֶׁצָּרִיךְ לְהַזְכִּיר עֲבוֹדָה וְקָרְבָּנוֹת וְלָשֹׁחַ, מִן הֲדָא בִּרְכָתָא, רְצֵה אֱלֹהֵינוּ שְׁכֹן בְּצִיּוֹן מְהֵרָה יַעַבְדוּךָ בָּנֶיךָ. אִית דְּבָעֵי מַשְׁמַעְנָא מִן הֲדָא, זִבְחֵי אֱלֹהִים רוּחַ נִשְׁבָּרָה. אָמַר רַבִּי אַבָּא בַּר יוּדָן כָּל מַה שֶׁפָּסַל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בִּבְהֵמָה הִכְשִׁיר בְּאָדָם, פָּסַל בִּבְהֵמָה (ויקרא כב, כב): עֲוֶרֶת אוֹ שָׁבוּר אוֹ חָרוּץ אוֹ יַבֶּלֶת, וְהִכְשִׁיר בְּאָדָם (תהלים נא, יט): לֵב נִשְׁבָּר וְנִדְכֶּה...
“Offerings to God are a broken spirit…” (Psalms 51:19)....The Rabbis say: From where is it derived that one who passes before the ark must mention the Temple service and the offerings, and bow [when he concludes] this blessing: Find favor, our God, rest in Zion, may Your children worship You? There are some who sought to derive it from this: “Offerings to God are a broken spirit.” Rabbi Abba bar Yudan said: Everything that the Holy One blessed be He deemed unfit in an animal He deemed fit in a person. He deemed unfit in an animal: “Blind, broken, maimed, or with a wart” (Leviticus 22:22), but He deemed fit in a person: “A broken and crushed heart” (Psalms 51:19).....
(141) לשונו בנצח ישראל פכ"ג [תפז.]: "'בכל עצב יהיה מותר' [משלי יד, כג], ולא ישמח כלל... כי האדם אין נחשב לכלום, והוא בעל רימה ותולעה [אבות פ"ג מ"א], בשביל זה יהיה לו מותר, שיש לו שכר על זה. וזה בשביל שהוא יודע בחסרונו, ולכך מתעצב בחסרונו, וראוי הוא להשלמה. אבל השמח, הרי בדעתו שהוא שלם, ואינו מבקש בהשלמתו, לכך אין מקבל השלמה... ודבר זה ענין נפלא מאוד מאוד". וידועה אמרתו של הרבי מקוצק "אין דבר שלם יותר מלב שבור". וראה להלן פ"ה הערה 176.
דברים אלה הנאמרים כלפי הענוה מתוים לפנינו את הדרך בכל עבודה מוסרית. אדם שאינו מכיר יקרת נפשו – אסור לו לחטט בליקוייה ולייסר עצמו על תכונותיו הרעות. אדמו"ר מאור עינינו מרן ר' ירוחם הלוי זללה"ה אמר: "אוי לו לאדם שאינו מכיר ליקויי נפשו, שהרי אינו יודע מה עליו לתקן. אבל אוי ואבוי לאדם שאינו מכיר מעלותיו, כי הן אפילו את כלי - עבודתו אינו מכיר!"
[ר' שלמה וולבה, עלי שור ספר ראשון, עמ' קסט]
These things that are said regarding humility pave the way for us in all Mussar work. A person who does not know the value of his own soul - must not pry into its defects and torment himself for his bad qualities. Our Rabbi and teacher, the light of our eyes Rabbi Yeruham HaLevi, may his memory for a blessing and eternal peace, said: "Woe to the man who does not know the defects of his soul, for he does not know what he must correct. But woe to the man who does not know his virtues, for he does not even know the tools of his sacred work!"
[R' Shlomo Wolbe, Alei Shur, First Book, p. 169]
----------------------------------------------------------------------
Excerpts from: The Red Hand Files / Nick Cave
...How does one reconcile the question, “Could I have done more to prevent this loss?” I have faced similar circumstances and feel so much guilt that I could have done something more to help.
HELEN, NOTTINGHAM, UK
What song do you want to be played at your funeral?
DAMIAN, WASHINGTON, USA
Dear Helen and Damian,
“What if I had done this?” “If only I had done that.” These are the thoughts that keep us entrenched in our self-loathing. Guilt-ridden, we turn in on ourselves ...“Could I have done more to prevent this loss?” The answer is probably yes. Now, Helen, let’s be rid of this morbid interiority and move on.
We are broken things, amongst other broken things. We are imperfect and characterised by our capacity to fuck things up, yet still we can move incrementally towards the greater good. This serves as grounds for both self-forgiveness and hope, and reflects our inherent human loveliness.
We all have a job to do, and it is urgent business. We must make this world as bearable as we can. I believe, with no small amount of awe, that we have tremendous potential to achieve just that. I marvel at our collective and individual ingenuity. We are broken, yet – wow, o wow – look what we can do! We can be good to one another! We can love one another! We can be kind!
I have witnessed such kindness from people – ordinary kindness from broken individuals. Kindness that dismantles the structures of self-hatred and cynicism by recognising our shared condition. We are in this life together, each woven into the other, with our individual sorrows being merely a drop in a vast sea of mutuality.
We need one another, Helen, to hell with shame and guilt. We have work to do.
Love, Nick
P.S. Oh, and Damian, please, ‘I Am A God’ by Kanye West.
----------------------------------------------------------------------