Introduction
Avraham's Command: Canaan vs. Mesopotamia
In Bereshit 24, Avraham makes his servant swear that he will make a long trek to Mesopotamia to find a wife for Yitzchak, rather than taking a wife from amongst the indigenous Canaanite women:
(3) And I will make you swear by Hashem, the God of the heavens and the God of the earth, that you will not take a wife for my son from the daughters of the Canaanites among whom I am dwelling. (4) But you will go to my country and to my birthplace/family, and take a wife for my son Yitzchak.
וְאַשְׁבִּ֣יעֲךָ֔ בַּֽיהוָה֙ אֱלֹהֵ֣י הַשָּׁמַ֔יִם וֵֽאלֹהֵ֖י הָאָ֑רֶץ אֲשֶׁ֨ר לֹֽא־תִקַּ֤ח אִשָּׁה֙ לִבְנִ֔י מִבְּנוֹת֙ הַֽכְּנַעֲנִ֔י אֲשֶׁ֥ר אָנֹכִ֖י יוֹשֵׁ֥ב בְּקִרְבּֽוֹ׃
כִּ֧י אֶל־אַרְצִ֛י וְאֶל־מוֹלַדְתִּ֖י תֵּלֵ֑ךְ וְלָקַחְתָּ֥ אִשָּׁ֖ה לִבְנִ֥י לְיִצְחָֽק׃
Why was the nationality element so crucial for Avraham? What distinguished Mesopotamian women from their Canaanite counterparts?
http://alhatorah.org/Wanted:_A_Wife_for_Yitzchak
Moral Concerns
Rabbi Samson Raphael Hirsch - Samson Raphael Hirsch (June 20, 1808 – December 31, 1888)

Meir Leibush ben Yehiel Michel Wisser Russian: March 7, 1809 – September 18, 1879
אשר לא תקח אשה לבני מבנות הכנעני, שהיו מושחתים במדותיהם, וכבר כתב הר"ן
שהמצות והעברות שבתורה הם על שני פנים, מהם שיעשו רושם בגוף ובנפש במדות ובמעשים, ומהם שיעשו רושם רק בנפש באמונות, ואותם שיעשו רושם בגוף ובנפש, יעשו רשומם אל הבנים המשתלשלים מהם, כשנאה ונקמה ואכזריות והכילות והזמה ודומי', שהם יעשו רושם בנפש מצד שהם עברות ובגוף... וזה רוע אנשי כנען, אמנם הדברים שעושים רושם בנפש לבד והם אמונות הכוזבות לא יתפשטו בבנים, לכן בחר באנשי בית אביו, הגם שהיו להם אמונות כוזבות, כמ"ש אלהי אברהם ואלהי נחור ישפטו, לא נשחתו במדות,עברית
אתה הכחת – נסמך העבד על תפילת הנביא, שהשם ענהו, והוכיח בחלום על יד המלאך שהוא שליח עמו לעזרו. והעבד חשב בלבו כי אין עם נדיב כמו משפחת אדוניו. ורבים יתמהו ואמרו שלא עשה כהוגן. ולא ידעתי למה, כי אילו היתה נערה אחרת שתשקהו ותשקה לגמליו, ומצאה שהיא ממשפחה אחרת, היה עוזב אותה ולא הפסיד כלום, כי פי' ויאמר בת מי את (בראשית כ"ד:כ"ג), וכבר אמר לה קודם שיתן לה כלום. וכן אמר ואשאל אותה ואחרי כן ואשים הנזם (בראשית כ"ד:מ"ז). וכלל הדבר שהתפלל לשם שיוכיח אחת ממשפחת אדוניו. ותוכחתה שתעשה דבר מוסר, כמו בת נדיב (שיר השירים ז':ב'), והשם שמע תפלתו. ודרך יהונתן אחרת (שמואל א י"ד:ט'-י').עברית
Religious Concerns
ויש שואלים לאמור: האם לא היו אנשי משפחתו גם כן עובדי עבודה זרה, כנאמר: תרח אבי אברהם ואבי נחור ויעבדו אלהים אחרים. ואברהם אמנם יצא מכללם, כנאמר: לא שערום אבותיכם?
ונאמר בזה... ידע שאנשי משפחתו קרובים יותר לשמוע לו ולהתגייר.
עברית
General Influence
Shlomo Ephraim ben Aaron Luntschitz 1550 - 1619
א תקח אשה לבני מבנות הכנעני אשר אנכי יושב בקרבו. וכי עדיין לא ידענו שהוא יושב בקרבו, אלא שבא לתרץ בזה קושיא, וזה כי מסתמא צוה שלא יתחתן בבנות הכנעני פן ילמד ממעשיהם, כדרך שנאמר בתורה (דברים ז ג) ולא תתחתן בם וגו' כי יסיר את בנך מאחרי וגו' ואם כן מה ירויח אם ישא אשה מבנות לבן ובתואל כי גם המה עובדי עבודה זרה כמו הכנעני, על כן אמר אשר אנכי יושב בקרבו, ואמר פן תשיב את בני שמה, כי אמר פשיטא אם ישא בני אשה מבנות הכנעני מאחר שאנכי יושב בקרבו מסתמא גם בני יגור אצלם ואז יש לחוש שמא ילמוד ממעשיהם, ואם ישא מבנות לבן ובתואל וידור אצלם אז יש גם כן לחוש שמא ילמוד ממעשיהם, אבל כשישא אשה משם וידור כאן אז ממה נפשך אין כאן בית מיחוש, כי מן לבן ובתואל לא ילמוד שהרי לא ידור אצלם, ומן הכנעני לא ילמוד כי לא יהיה לו התערבות עמהם, ואדרבה ישטמו אותו על אשר לא רצה להתחתן בם\
