Save " אין להלאות"
אין להלאות
פתיחה
עמוס איש חרוץ בעבודה ובחיים, לא עוצר לרגע, מתקדם בעבודה בתפקידי ניהול, מקדם את הילדים להצליח בלימודים ובזמן הפנוי עושה ספורט עם חברים ולומד דף יומי. יש לו כישרון טבעי לציור, אבל חוץ מציור ההדפס של הפלוגה שלו בסוף מסלול, וציורים שהוא עושה לילדים, הוא אף פעם לא לקח את זה ברצינות יתרה. מבחינתו זה לא משהו שהיה שווה להשקיע בו זמן.
את עיקר המחשבה שלו עמוס משקיע באיך להיות מנהל טוב יותר, יעיל יותר, להיות דמות שיכולה להשפיע על העובדים בזכות המידות הטובות, הקשבה ואמונה באחרים, ולהביא את התוצאות הכי טובות שהוא יכול.
למרות הכל עמוס מרגיש חסר, ולא ברור לו מה זה, הוא כל כך משקיע, חרוץ ונכון לכל עבודה פנימית, אז איך זה שהוא לא מרוצה? בקטע הבא נלמד מהרב קוק כיוון בלתי צפוי לעבודה פנימית.


פּוֹעֶלֶת הִיא נֶפֶשׁ הַחַיָּה שֶׁל הָאָדָם תָּמִיד בְּכָל כֹּחַ הוֹדָהּ וַהֲדָרָהּ.
הִיא חוֹשֶׁבֶת, מְצַיֶּרֶת, מִשְׁתּוֹקֶקֶת וּמְדַמָּה,
רוֹשֶׁמֶת רְשִׁימוֹתֶיהָ בְּלֹא הֶרֶף עַל כָּל הַיֵּשׁ.
אֵין לְהַפְרִיעַ מַעֲשֶׂיהָ בְּרוֹב עָמָל,
לֹא עָמָל גּוּפָנִי וְלֹא עָמָל רוּחָנִי,
אֵין לְהַלְאוֹת עֲדִינַת עוֹלָם בַּעֲבוֹדַת פָּרֶךְ.
לְהִתְרַחֵב, לְהִתְעַלֵּס בַּעֲפִיפוּת חַיֶּיהָ הַפְּנִימִיִּים, הִיא מְצֻוָּאָה.
וְדֶרֶךְ זֶה מֻכְרַחַת הִיא לִמְצֹא, וְתִמְצָא.
כָּל קִירוֹת הַבַּרְזֶל שֶׁיְּעַכְּבוּ מַהֲלָכָהּ
בִּזְרוֹעַ עֻזָּהּ תְּשַׁבְּרֵם


ביאור
פּוֹעֶלֶת הִיא נֶפֶשׁ הַחַיָּה שֶׁל הָאָדָם תָּמִיד בְּכָל כֹּחַ הוֹדָהּ וַהֲדָרָהּ. הִיא חוֹשֶׁבֶת, מְצַיֶּרֶת, מִשְׁתּוֹקֶקֶת וּמְדַמָּה, רוֹשֶׁמֶת רְשִׁימוֹתֶיהָ בְּלֹא הֶרֶף עַל כָּל הַיֵּשׁ.
אנחנו רגילים לחשוב על עצמנו כבוחרים וכפועלים על עצמנו ועל המציאות, ועבודה רוחנית מתפרשת כעבודה של מודעות. אך הרב קוק פותח בפעולות של הנפש החיה כשלעצמה, ומתאר התרחשות ספונטנית. ברובד מסויים של הנשמה המכונה 'חיה' שם הדברים מתרחשים מעצמם.הנפש החיה יוצרת מעצמה - גם ללא 'ניהול' - מחשבות, תיאורים, השתוקקויות, חלומות ועוד, ההולכים ומשפיעים על העולם בגלוי ובנסתר. התרחשות זו היא המצב הטבעי של הנשמה, היוצרת סביבה גלי השפעה ללא הרף. אֵין לְהַפְרִיעַ מַעֲשֶׂיהָ בְּרוֹב עָמָל,לֹא עָמָל גּוּפָנִי וְלֹא עָמָל רוּחָנִי
מה היחס בין התנועה הספונטנית של הנשמה לבין האדם העסוק בעבודה פנימית ושיפור עצמי? נדמה לנו שהעבודה העצמית, המאמץ להשתנות ולהשתפר, הוא העיקר. אבל לפעמים מדובר בעמל, עבודה קשה וסיזיפית שאינה מתאימה להתרחשות הפנימית שבנשמתנו.
אֵין לְהַלְאוֹת עֲדִינַת עוֹלָם בַּעֲבוֹדַת פָּרֶךְ לְהִתְרַחֵב, לְהִתְעַלֵּס בַּעֲפִיפוּת חַיֶּיהָ הַפְּנִימִיִּים, הִיא מְצֻוָּאָה
איך נכון לפעול עם הנשמה? אילו פגשנו נסיכה מעודנת עם איכויות נדירות של חן חכמה יופי ועומק, לא היינו מנסים להכניס אותה למסגרת קשוחה של מטלות, הספק ועמידה ביעדים. מה שהיא זקוקה לו הוא מרחב, נתינת מקום, חופש, לגלות את עצמה מתוך עצמה. תנאים שיאפשרו לה לממש את יכולותיה בתור נסיכה, ולתת שמחה חיות ועונג לכל הממלכה.
אֵין לְהַלְאוֹת עֲדִינַת עוֹלָם כמו הנשמה, בעבודה שמשברת את טבעה. עליה להתרחב, בתנועת התפשטות, לא בכיווץ, להתענג מעצמה, לטוס על כנפי תנועותיה הפנימיות בחופשיות. לתת מקום לרצונות שלה, לא לתקן אותם. כאשר נותנים לנשמה להתבטא היא מתמלאת ומשפיעה עוד ועוד.
וְדֶרֶךְ זֶה - מֻכְרַחַת הִיא לִמְצֹא, וְתִמְצָא. כָּל קִירוֹת הַבַּרְזֶל שֶׁיְּעַכְּבוּ מַהֲלָכָהּ בִּזְרוֹעַ עֻזָּהּ תְּשַׁבְּרֵם.
וְדֶרֶךְ זֶה את הדרך הזאת, הנשמה מֻכְרַחַת הִיא לִמְצֹא, אין היא יכולה אחרת, היא לא תשנה את אופיה שבסופו של דבר יפרוץ מבעד לכל מחסום. כלומר, הקולות הפנימיים העדינים של טבענו נמצאים ופועלים גם אם איננו קשובים להם. אם לא נביא לידי ביטוי את העולם הפנימי, הנשמה תציק לנו, היא לא תתן לנו להתעלם ממנה, ולא תוותר לעולם. אמנם היא עדינה אך גם חזקה יותר מכל המכשולים שֶׁיְּעַכְּבוּ מַהֲלָכָהּ.
סיכום
לעיתים אדם מגלה שכל מהלך חייו הונע בידי כח פנימי שלא היה מודע אליו, ורק בדיעבד הוא מבין את עצמו, מה בתוכו הניע אותו מעיסוק לעיסוק, מה הניע אותו לשנות דרך חיים ומה הדבר הפנימי הבלתי מודע שנשא אותו אל בן או בת הזוג שלו. הכוח הפנימי של הנשמה ממשיך לשבר את כל קירות הברזל שיש בחייו עד שהוא מוצא מקום אליו הוא שייך, שבו הוא פורח בטבעיות.
ייתכן שתחושת החוסר של עמוס מקורה בתכליתיות היתר שבה הוא חי את חייו. הוא עמל כל הזמן עמל גופני ורוחני להתקדם, אבל יש בנשמתו מקום בו אין כל תכלית שצריך להגיע אליה. להפך, מקום בו הנשמה מתענגת על עצמה. עמוס יכול היה להתחבר לתדר הזה לו היה מצייר. מול הדף בציור שאין לו תכלית, עמוס משתחרר, הוא לא מנסה להגיע למקום אחר. החוויה הזו היא מעיין החוויה הטבעית של הנשמה. כך למשל התפילה היא מתן זמן ומקום לנשמה לְהִתְעַלֵּס בַּעֲפִיפוּת חַיֶּיהָ הַפְּנִימִיִּים, זהו זמן בו אדם מתענג על עצם רצונו הפנימי.


שאלות להתבוננות
הקשבה לנפש החיה לעדינת העולם.
1. באיזה רגעים בחייך [מקומות/אנשים/פעילויות] אתה מרגיש חופשי ומתענג על עצם הדבר, ויכול להרגיש את הטוב שבנשמתך ללא מאמץ?
2. היזכר ברגע שהיית שקוע בעיסוק כלשהו שגרם לך לשכוח מעצמך, לא לשים לב לזמן, לא לאיך שאתה נראה, והיה בו שקט הנאה ושמחה. האם תוכל לתאר את החוויה של השתהות ברובד זה של הנפש החיה?
3. איך תוכל להתחבר לתדר זה כאשר אתה לומד ומתפלל?
4. מתי בחייך ניסית להלאות את עדינת העולם שלך בעבודת פרך שלא מתאימה לה?


צוות המערכת הם בוגרי מכללת כוונה, הצוות מנגיש טקסטים מקוריים בנושאי התפתחות אישית בליוויו של יהונתן אליאב עורך ספרי הרב שטיינזלץ
מתי וכסלר - מייסד מכללת כוונהנועם קדושים - מנחה תוכניות להנחיית קבוצות.אסיה ליפמנוביץ - מכוונת אישית ומנחה חבורות.דניאל לוי - מכוון זוגות להחזרת השמחה בבית.יהונתן אליאב: הקשבה, יחד מול הקושי. שיבה, מחלה, פרידה מהחיים. 0523-610710

הצטרפו למתי וכסלר לפודקאסט פעולה מְכֻוֶּנֶת ולמכללת כוונהטלגרם | יוטיוב | x.com | ספוטיפיי | לינקדאין | ווצאפ | פייסבוק | אפלמכללת כוונה | מתי וכסלר