Save "עבודה זרה לג - מקורות נלווים"
עבודה זרה לג - מקורות נלווים
(ג) יריד שבתוך הכרך אין הולכין <אותו> לא לאותו הכרך ולא לעיירות הסמוכות לו מפני שהוא כנראה הולך לו ליריד דברי ר"מ וחכמים אומרים אין אסור אלא הכרך בלבד
יריד שבתוך הכרך אסור חוץ לכרך מותר ושחוץ לכרך חוץ לכרך אסור תוך הכרך מותר וחנויות המוכללת לו מכל מקום הרי אלו אסורות.
עובר אדם בשיירה ממקום למקום ונכנס לכרך שהיריד בתוכו ואינו חושש מפני שהוא נראה כהולך ליריד.
יריד שנתנה מלכות ושנתנה מדינה ושנתנו גדולי מדינה מותר אין אסור אלא יריד של עבודת כוכבים בלבד.
הולכין ליריד של עובדי כוכבים ומתרפאין בהן רפוי ממון אבל לא רפוי נפשות [...]
תגרין שהקדימו זמנו של יריד או שאיחרו זמנו של יריד מותר אין אסור אלא זמנו של יריד בלבד. [...]
ישראל הולכין ליריד מותר לשאת ולתת עמהן ובחזירה אסור מפני שנהגו בעבודת כוכבים והעובד כוכבים בין בהליכה בין בחזרה מותר.
עובדי כוכבים ההולכין לתרפות אסור לתת ולשאת עמהן ובחזירה מותר מפני שהוא כעבודת כוכבים שהניחוה עובדיה וישראל בין בהליכה בין בחזרה אסור.
לא יטייל ישראל עם שיירה בתרפות אפילו לצאת אפילו מקדים אפילו מחשיך אפילו מתיירא מפני עובדי כוכבים מפני ליסטים מפני רוח רעה שנא' (דברים ו׳:י״ד) לא תלכו אחרי אלהים אחרים.
(1) Nachum the Midianite says, "One day in the Diaspora before their [the idolaters] festivals, it is forbidden [for the Jews to do business with them]." What do these words refer to? These refer to their festivals that have fixed dates. But if they are not fixed, it is only forbidden [to do business] on that day. Although they [the anonymous rabbis] said, "Three days it is forbidden to sell or to buy with them." What do these words refer to? To a matter [of business] that is finished, but to a matter that is not yet fulfilled, it is permitted [to do business]. Even a matter that is finished regarding buying or selling is permitted. R. Yehoshua ben Qarchah says, "Every lender with a document [guaranteeing a loan] may not be repaid by them [the idolaters on a festival day], and the one without a document may be repaid by them because it is like a protector from their hand."
(2) 2. Let him not not buy or sell with an idolater on the day of his festival. Let him not "lighten his head" with him [through drink?]. Let him not greet him in a place that is thought to have idolatry[?], for greeting someone is tantamount to honoring him. Let them greet idolaters on their festival days for the sake of peace. Jewish artisans who work besides an idolater in a Jewish home, it is permitted [to greet them], but in an idolater's home it is forbidden. R. Shimon b. Elazar says, "If he was a hired worker for the day, whether he worked in the home of a Jew or an idolater, it is forbidden [to greet an idolater]. If he was a hired worker under a Jewish home, it is permitted, but in an idolater's home, it is forbidden. If he is working in a fixed place[?], whether it is in the home of a Jew or an idolater, it is forbidden. In another city, either way it is permitted [to greet]. And although he finished making an idolater's tool before the idolater's festival day, he may not bring it to him because his home would rejoice." One city does [idolatry?] and another city does not, one nation does and another does not, one family does and another does not. The ones who do are forbidden and the one who do not are permitted. Calends. Though everyone does [idolatry?], only the worshipers are forbidden. Saturnalia. The day in which he seized control, Krateisis. The Day of Genusia [Birthday] of the kings of the idolaters is the day of each king and the day in which he like the rabble. An individual, even the day of his banquet and the day in which in which he took control. R. Meir says, "Even the day in which he was sick, it is forbidden [to do business]."
(3) One may not go to a [idolatrous] market-place that is in a village or in any of the surrounding cities because it looks like he is going to the market-places in those cities. These are the words of R. Meir. The sages say, "Only that village is forbidden. A market-place that is inside of a village is forbidden. If it is outside of the village, it is permitted. As for the nobility [?] of a village, it is forbidden to deal with them outside the village, but it is permitted inside the village. The shops that are crowned at each place are forbidden. If a man is in a caravan going from place to place and enters a village in which there is a market-place, let him not worry because it looks like he goes into an market-place. A market-place that was given by the kingdom, the state, or by the elite of the state are permitted. Only the market-place of idolaters is forbidden. One may go to an idolatrous marketplace and receive medical treatment so long as the treatment is for money(?) and not for life(?). One may not take from them houses, fields, vineyards, animals, slaves, or maidservants because it is as though one is rescuing from his hand. And he writes and deposits [a deed] in an archive. A priest contracts impurity to give testimony outside Eretz Yisrael. Just as he contracts impurity from outside Eretz Yisrael, so too he contracts uncleanness in a graveyard. And he contracts uncleanness [in order] to study Torah or to marry a woman. Rabbi Yehuda says, If he has someone with whom to study, he should not contract uncleanness, but if not, he should. Rabbi Yosei says, even if he has someone with whom to study, he should contract uncleanness for it is not from any man that a person should merit to learn, but with the person who can give that merit to him. They said about Yosef haKohein that he should contract impurity and go out [to study with[ Rabbi Yosei in Tzidon. A priest should not go ab road even to marry a woman unless they assured him. Merchants who moved up the time of a yarid or pushed it back, it is permitted. It is only forbidden at the time of the yarid alone. Four [instances of the word] “dust” are [used] figuratively [meaning “something akin to” or “a shade of”]: “the dust of usury,” “the dust of the seventh year,” “the dust of idolatry,” and “the dust of lashon hara.” The dust of usury: a man should not do business in a loan of his fellow. The dust of the seventh year: A man should not do business with an idolator in (idolatrous) fruit because of the shade of [that is, it is akin to, produce of] the seventh year. The dust of idolatry: One should not do business with an idol worshipper on the day of his festival because of the dust [or because it is akin to] of idolatry. The dust of lashon hara: One should not do business in as a favor to his fellow because of the shade of [it is akin to] lashon hara. Jews who are going to a yarid are permitted to do business with them, and on their return it is prohibited because they engaged in idolatry, but as for an idolator, it is permitted whether he is going or coming back. Idolators who are going to their debauchery, it is prohibited to do business with them but on their return it is permitted, because it is like idolatry and they have abandoned its worship. A Jew, whether going or coming, is prohibited. A Jew should not travel in a caravan to a debauchery even to go out and even to to before it and even to be there when it gets dark and even though one is fearful because of idolators or brigands or evil spirits, as it says, “you shall not go after other gods” (Deut 6:14). Rabbi Eliezer the son of Rabbi Yosei haGalili says, if you see a righteous person who is going out on a journey and you are planning on making the same journey, you should move your trip three days earlier or later to travel with him, as he is accompanied by ministering angels, as it says, “For he will command his angels to keep you in all your ways” (Ps 91:11). And if you see an evil person going out on a journey and you want to make the same journey, you should move your trip even three days earlier or later so as not to accompany him, because adversary angels accompany him, as it says, “Appoint a wicked man against him, let an accuser stand at his right hand” (Ps 106:6). Rabbi Shimon ben Elazar says, if young people say to you “build the temple!” do not listen to them. And if old people tell you, “destroy the temple!” listen to them, for the building of youths is destruction and the destruction of the old is building. Proof of the matter is Rehoboam the son of Shlomo. They asked Rabbi Yehoshua, what [is the law] of a man teaching his son a book in Greek? He said to them, Let him teach [it] at an hour which is not day or night, as it says, “And you will meditate in it day and night” (Josh 1:8).
(4) From all of them that would sell to them a bundle. And how much is a bundle? Rabbi Yehuda ben B’teirah says, of frankincense not less than three by number. He sells to a traveling merchant or to a homeowner. If the merchant is suspected, it is prohibited to sell to him. If he sells to him pigs and he is not suspected lest he offer it to idolatry. He sells to him wine and he is not suspected lest he pour it out for idolatry. And if he specifies [that is it for idolatry], even water or salt, it is forbidden to sell to him. He sells to him a white chicken among a flock of chickens, Rabbi Yehuda says, this refers to a time when he said to him, Sell me any chicken, but if he specified because he was sick or for his son’s banquet, this is permitted.
הדרורין והקרבות של עובדי כוכבים ויין ישראל בהן אסור בשתייה ומותר בהנאה העיד שמעון בן גודיא לפני בנו של רבן גמליאל משם רבן גמליאל הזקן שמותר בשתיה ולא הודה לו. נודות העובדי כוכבים רבן שמעון בן גמליאל אומר משם ר' יהושע בן קפוסיי אין עושין שטיחין לבהמה נודות העובדי כוכבים גרורין מותרין חדשים זפותין אסורין עובדי כוכבים עובדים ורוכבים וישראל עומד על גביו כונס לתוכו יין ואינו חושש קנקנין של עובדי כוכבים חדשות מותרות וישנות אסורות שכנסו בה עובדי כוכבים מים מותר ישראל להכניס לתוכו יין ושכנסו בה עובדי כוכבים יין ישראל ממלא אותה מים ג' ימים מעל"ע ומכניס לתוכו יין ואינו חושש ושכנס בה עובד כוכבים יין וישראל ציר ומורייס מותר ישראל אחר להכניס לתוכה יין.
The drorin and the qravot of idolators with Jewish wine in them are prohibited for drinking but permitted for benefit. Shimon ben Godya testified before the son of Rabban Gamliel in the name of Rabban Gamliel the elder that it is permitted for drinking but he did not agree with him. The leather of idolators, Rabban Shimon ben Gamaliel says in the name of Rabbi Yehoshua ben Qafosai, one may not make a mat for cattle. The scraped leather or the new [leather] of idolators is permitted, but the tarred [leather] is prohibited. If idolators pitched [them] and a Jew oversaw him, one may put wine into it without concern. Wine vessels belonging to idolators: new ones are permitted but old ones are prohibited. Those in which idolator collected water is permitted, a Jew can put water into it. If an idolator collected wine in it, a Jew fills it with water for three days, the full time, and then he can put wine in it without worry. And one in which an idolator collected Jewish wine or brine or pickle, it is permitted for a Jew thereafter to fill it with wine.
כך היא גירסת הספרים וגירסת רש"י ת"ר נודות העובדי כוכבים גרודים חדשים מותרים ישנים ומזופפין אסורין - וכן נמי איתא לקמן (עבודה זרה דף לג.) גבי קנקנים קנקנים של עובדי כוכבים גרודים חדשים מותרים ישנים ומזופפין אסורים ופרש"י וז"ל גרודים שלא נזפתו מעולם והם חדשים מותרים דכניסת יין זמן מועט לא בלע עור ודוקא נודות אבל כלי חרס בלע לאלתר ישנים ומזופפין כלומר ישנים או מזופפין אסורים ישנים איידי דכנוס בו יין נסך זמן מרובה בלע עור ומזופפין אפי' בחדא זימנא בלע זפת ליין עכ"ל משמע מתוך פירושו שמחלק בין חדשים דנודות לחדשים דקנקנים דחדשים דנודות קרי אף כשנתן בהם יין כבר אך לא זמן מרובה וחדשים דקנקנים לא קרי אלא כשלא נתן בהם יין כלל ופי' הטעם משום דחרס בלע לאלתר ואפי' בפעם ראשונה וכן פי' בסמוך ה"מ נודות היינו זיקי שהם של עור אבל קנקנים של חרס בלעי טובא ונראה כי כשהתיר בנודות חדשים התיר אע"פ שכבר נתן בהן יין אלמא סבירא דלא מכניסן לקיום דאילו במכניסן אפי' בפעם אחת גזרו אף באינם זפותין וכן משמע בפ"ב (לקמן עבודה זרה עד:) הגת והמחץ והמשפך של עובדי כוכבים. (ר"מ) מתיר בנגוב וחכמים אוסרים ומודה (ר"מ) בקנקנים שהם אסורים אף בנגוב ומה בין זה לזה אלו הקנקנים מכניסן לקיום אלו גת ומחץ ומשפך אין מכניסן לקיום והתם איירי באינם זפותין מדקתני סיפא דברייתא דגת ואם היו מזופפין אסורים משמע דרישא באינם זפותין איירי וקאמר התם רבא כי הוה משדר גולפי פי' חביות ריקניות והם של חרס סחיף להו אפומייהו וחתים להו אבירצייהו מ"ט כל דבר שמכניסו לקיום לפי שעה גזרו בהן רבנן ולשון לפי שעה משמע אפילו בפעם אחת הלכך קנקנים שמכניסן לקיום אין להתיר בחדשים כ"א בלא נתן יין כלל ולפי שיטתו שאוסר בנודות שאין מכניסן לקיום ישנים אף בלא זפת ואע"ג דלא בלעי כולי האי אם כן כלי העובדי כוכבים אף של כסף ושל עץ אינם מותרים אם לא בהגעלה ועירוי וגם יושט"ש וקנא"ש של עץ אף שלנו כיון שהם זפותין יאסרו אם נתן בהם יין שעה אחת או אפילו נגע בהם ויין טופח עליהם כך הצעה של שיטת הקונט' והרבה תמיהות יש חדא דלשון שני הברייתות של קנקנים ושל נידות שוין ואין פי' שוה דבנודות מיקרו חדשים אף בשכבר נתן בהם יין ובקנקנים מפרש חדשים שלא נתן בהם יין כלל וע"ק שנתן דבריו לשיעורין ולא פירש לגבי נודות בכמה פעמים מיקרו ישנים וע"ק דלשון גרודים משמע שהיה בהן כבר זפת וגרדן ועוד תימה דמעשים בכל יום דכלי העובדי כוכבים של כסף שנהגו העולם לשכשכן במים להתירן בלא הגעלה ועירוי וע"ק דגם מתוך שמעתין משמע דדבר שאין מכניסן לקיום אם אינם זפותין אפי' ישנים משכשכן במים ודי בכך דהנהו כובי דפומבדיתא דאנסו בי פרזק רופילא ורמא בהו חמרא וקאמר כל דבר שאין מכניסן לקיום משכשכן במים ומותרים ואין סברא לומר שלא הניח בו העובד כוכבים יין אלא פעם אחת ועוד קשיא מה שפי' אבל קנקנים שהם של חרס בלעי טובא דלא היה לו לתלות טעמו בזה אלא במה שמכניסן לקיום וכשתלה טעם דבריו בבליעה משמע דחרס אף אם אין מכניסן לקיום אסור ולקמן בפ"ב גבי ההיא דגולפי משמע דמותר מדקאמר כל דבר שמכניסו לקיום גזרו רבנן לפי שעה אטו זמן מרובה משמע הא דבר שאין מכניסו לקיום לא גזרו אף לזמן מרובה ועוד תימה דהא מעשים בכל יום בכלי חרס שלנו שאין מכניסין לקיום שנתן בהם ישראל יין הרבה וכשנוגע בהם עובד כוכבים אין עושין בו רק שכשוך לבד ופי' הר"ר אליהו בן הר"ר יהודה ליישב גירסת הספרים דודאי נודות וקנקנים שניהם מכניסן לקיום וה"פ נודות העובדי כוכבים חדשים שלא נתן בהם יין כלל דמאחר שהם גרודים שלא זפתן מעולם אי רמא בהו עובד כוכבים חמרא מידע ידיע אבל זפותים או שנזפתו ונשר זפתן אף חדשים אסורים כי שמא בשעת זפיתה או אחר זפיתה נתן בהם העובד כוכבים יין ולא ידיע ישנים פי' שנתן בהם יין אפי' חדא זימנא אסורים דכל דבר שמכניסו לקיום אסור לפי שעה וכן בקנקנים ועתה אין שום חילוק בין נודות לקנקנים והא דלא עריב ותני להו משום דסוף הברייתות מתחלק זה מזה דגבי נודות קתני עובד כוכבים רבבן ועבדן וגבי קנקנים תני עובד כוכבים נותן לתוכן יין כו' ובסמוך ה"פ ה"מ נודות אע"ג דמכניסן לקיום סגי להו בעירוי משום דלא בלעי אבל קנקנים של חרס בלעי טפי ולפי זה יש להתיר הקנא"ש והיושט"ש אע"פ שהם זפותין דכיון שאין מכניסן לקיום והשתא ניחא כל מה שהקשינו לפרש"י רק לשון גרודים אכן רבינו תם הקשה לו מן ההלכות גדולות שפירשו הני מילי נודות שאין מכניסן לקיום אבל קנקנים שמכניסן לקיום לא ולפי זה אין להתיר הקנא"ש זפותות אף על פי שאין מכניסן לקיום דומיא דנודות לכך נראה לרבינו תם דגרס בשמעתין כדגרסינן בתוספתא (פ"ה) דמחלקת בין נודות לקנקנים וזה היא הצעה ופי' נודות העובדי כוכבים גרודים מותרין חדשים זפותים אסורים פירוש גרודים שאין בהן זפת מותרין ואפי' ישנים דכיון שאין מכניסן לקיום משכשכן במים ומותרים ואפי' היה בהם זפת אלא שנקלף דיין בשכשוך סגי כדמוכח בפ' אחרון (לקמן עבודה זרה דף עד:) דפריך מההוא דאע"פ שנקלף הזפת אסורה לההיא דגת ומחץ שאינם זפותין ויין ששם בשעת זפיתה אינו אלא כזורק מים לטיט חדשים זפותים אסורים פי' חדשים שדומה שלא היה בהם יין מעולם אפ"ה אסורים שמאחר שהם זפותים דלמא רמא בהו עובד כוכבים חמרא ולא ידיע והזפת מבליע ואע"פ שאין מכניסן לקיום צריכין עירוי מפני שהזפת מבליע אף בפעם אחת ומסיים בה עובד כוכבים ריבבן ועבדן כו' ובברייתא אחרת תניא קנקנים של עובדי כוכבים חדשים מותרין ישנים ומזופתין אסורין פי' חדשים מותרין פי' דודאי עובד כוכבים לא נתן בהם יין מעולם כי מאחר שאינם זפותין אילו נתן בהם יין מינכר ישנים זפותין נמי אסורין ואפילו נראין חדשים כי שמא נתן בהן העובד כוכבים יין ואינו ניכר ישנים אפי' לא נתן בו אלא פעם אחת אסורין מפני שמכניסו לקיום ולפי שיטת ר"ת יש לאסור קנא"ש וישטא"ש שלנו הזפופות במגע עובד כוכבים וצריך להגעיל אותם או לעשות בהם עירוי ואע"פ שאין מכניסן לקיום כדין נודות זפותות וכן אם קנה אותם חדשים זפותים מן העובד כוכבים הכל כדין נודות וקשה ממנהג העולם שנהגו בכ"מ לקנות חדשים מן העובדי כוכבים ואין עושין בהן לא עירוי ולא הגעלה ור"י היה מפרש לישב המנהג דדוקא בימיהם שהיו רגילים להטיל בהם יין בשעת זפיתה יש לאסור דנהי דיין בשעת זפיתה אינו אלא כזורק מים לטיט כדפרישית גבי נודות יש לחוש שמא אחרי כן הטיל שם יין ולא ידיע אבל עתה שאינן רגילין להטיל בהם יין בשעת זפיתה אם נתן בהם יין אחר זפיתה היה ניכר ומ"מ שלנו שנגע העובד כוכבים במשקה טופח לא מצינו היתר ור"ת עצמו חזר בו בסוף והתחיל להתיר אף שלנו במגע עובד כוכבים בשכשוך בעלמא והראה טעם משום דאיכא תרתי לטיבותא דהא שהן של עץ ולא נבלע בהם היין כ"כ ע"י זפת ולא דמי לנודות שהן של עור ורך הוא לבלוע יותר ע"י זפיתה ועוד כי אינם טרודות כ"כ ביין ולא דמי לכלי הגת ומחץ ומשפך דלקמן שהיין נבלע בהם ע"י זפיתה לפי שהן טרודות ביין וכתב ר' ברוך כי אעפ"כ לא היה עושה מעשה לכתחלה להתירן בשכשוך אבל בדיעבד אם נתנו בהם יין אחר מגע העובד כוכבים לא היה אוסר:
בסיומא בברייתא דקנקנים תניא בתוספתא ושכנס בהם עובד כוכבים מים ישראל מותר להכניס לתוכם יין ושכנס בה עובד כוכבים יין ישראל ממלא אות' מים ג' ימים מעת לעת וכונס לתוכה יין ואינו חושש ושכנס בה עובד כוכבים יין וישראל ציר ומורייס מותר להכניס לתוכה יין ועלה בעי תלמודא לכתחלה או דיעבד פי' מה שאומר וישראל ציר או מורייס רוצה לומר דלכתחלה יתננו שם כמו שכר או דוקא דיעבד ומיהו אף בדיעבד יתן יין אחריו דציר שורף וניחא דפשיטא ליה לתלמודא בסמוך ציר שורף אור לא כ"ש אבל לגירסת הספרים דגרסי עובד כוכבים נותן לתוכן יין ישראל נותן לתוכן ציר או מורייס קשה מאי קבעי פשיטא דלכתחלה קאמר דהא קתני בהדיא נותן ועוד קשה מנא ליה לתלמודא דציר שורף ליין שמותר ליכנס בו יין אחריו:
אינדיקציה הא', בשנה השלישית לאולימפיאדה 224, בקונסולט של הדריאנוס - בפעם השנייה – ורוסטיקוס. בזמן הקונסולים האלה התקוממו היהודים והדריינוס הלך לירושלים ושבה את היהודים והובילם ליריד של [עץ] הָאֵלָה (Terebinthus), ומכרם כל אחד ואחד במחיר מנת כלכלה של סוס; ואת הנותרים הוביל לעזה, והקים שם יריד למכרם. ועד היום הזה נקרא היריד שם בשם יריד הדריינוס.