(יח) וַתֵּ֕רֶא כִּֽי־מִתְאַמֶּ֥צֶת הִ֖יא לָלֶ֣כֶת אִתָּ֑הּ וַתֶּחְדַּ֖ל לְדַבֵּ֥ר אֵלֶֽיהָ׃
When [Naomi] saw how determined she was to go with her, she ceased to argue with her;
https://mg.alhatorah.org/Full/Rut/1.18#e0n6
אדרת אליהו לגר״א
ותרא כי מתאמצת היא ללכת ותחדל לדבר אליה – הענין היצר הרע דומה לזבוב ויושב בין ב׳ מפתחי הלב, ורצה לומר כי היצר טוב אינו יועץ אלא למצוה אבל היצר הרע משיאו לעבירות, ואם מתגבר עליו בכל יום ומתחדש כו׳ מתגבר שיעשה עבירות [ועל דרך זה יצרו של האדם מתגבר עליו בכל יום ומחדש כו׳, מתגבר שיעשה עבירות ומתחדש היינו אם רואה שלא יפתה אותו לעבירה מחדש עליו לפתיהו במצוה ובזה מעטיף העבירה כדרך היצר],
והרוצה לבחון עת בא לידו המצוה אם הוא מיצר הרע או לא, יבחין בעת עשיית המצוה אם אבריו נעים ונדים בעת ההיא ובזריזות לעשות המצוה, מסתמא היא מעצת יצר הרע, כי איך יוכל להיות שאברי הגוף הכבדים אשר מעפר יסודם וטבעם לילך אחר תאותם הגופני היורד למטה מטה כטבע העפר יתלבשו רצון לעשות, אין זה כי עם עצת יצר הרע בכדי שילכד אחר כך ברשתו.
ואם בתשיקות נפשו הפנימיות להתקרב אל עושהו במעשי המצות איברי הגוף כבדים ועצלים אז נראה שמדרך הטבע הוא, ולכן נלבש היצר הרע באיברי הגוף ורוצה לעכבם מעשות המצוה.
ועל זה גם כן בריש לקיש מתחלה כשנתכוון לעבירה רצו איברי הגוף, עד שאמרו במסכת בבא מציעא ושוור לירדנא בכחו, וכיון שקיבל עליו עול תורה בעי למיהדר ולא יכול, שכיון שמצד היצר טוב קבל עליו עול תורה לכן התחיל היצר לעכב ונעשו איברי הגוף כבדים.
ואף כאן אינה יכולה לילך אחריה, אף שהיא היתה בחורה ממנה בלתי אמיץ בגוף ויגיעה רבה אז ותחדל כו׳ למנוע אותה מהמצוות כי הכוונה מצד הטוב הוא.
אדרת אליהו לגר״א
ותרא כי מתאמצת היא ללכת ותחדל לדבר אליה – הענין היצר הרע דומה לזבוב ויושב בין ב׳ מפתחי הלב, ורצה לומר כי היצר טוב אינו יועץ אלא למצוה אבל היצר הרע משיאו לעבירות, ואם מתגבר עליו בכל יום ומתחדש כו׳ מתגבר שיעשה עבירות [ועל דרך זה יצרו של האדם מתגבר עליו בכל יום ומחדש כו׳, מתגבר שיעשה עבירות ומתחדש היינו אם רואה שלא יפתה אותו לעבירה מחדש עליו לפתיהו במצוה ובזה מעטיף העבירה כדרך היצר],
והרוצה לבחון עת בא לידו המצוה אם הוא מיצר הרע או לא, יבחין בעת עשיית המצוה אם אבריו נעים ונדים בעת ההיא ובזריזות לעשות המצוה, מסתמא היא מעצת יצר הרע, כי איך יוכל להיות שאברי הגוף הכבדים אשר מעפר יסודם וטבעם לילך אחר תאותם הגופני היורד למטה מטה כטבע העפר יתלבשו רצון לעשות, אין זה כי עם עצת יצר הרע בכדי שילכד אחר כך ברשתו.
ואם בתשיקות נפשו הפנימיות להתקרב אל עושהו במעשי המצות איברי הגוף כבדים ועצלים אז נראה שמדרך הטבע הוא, ולכן נלבש היצר הרע באיברי הגוף ורוצה לעכבם מעשות המצוה.
ועל זה גם כן בריש לקיש מתחלה כשנתכוון לעבירה רצו איברי הגוף, עד שאמרו במסכת בבא מציעא ושוור לירדנא בכחו, וכיון שקיבל עליו עול תורה בעי למיהדר ולא יכול, שכיון שמצד היצר טוב קבל עליו עול תורה לכן התחיל היצר לעכב ונעשו איברי הגוף כבדים.
ואף כאן אינה יכולה לילך אחריה, אף שהיא היתה בחורה ממנה בלתי אמיץ בגוף ויגיעה רבה אז ותחדל כו׳ למנוע אותה מהמצוות כי הכוונה מצד הטוב הוא.
