Save "Reciting The ברכות התורה Early In תפילת שחרית"
Reciting The ברכות התורה Early In תפילת שחרית
Have you ever wondered why among the first Brachot a Jew recites each morning are the ברכות התורה? The image I attached provides an answer; both represent עבודה שבלב, service of the heart. I would like to add another definition to the phrase עבודה שבלב; demonstrating our allegiance and love for the רבונו של עולם.
Although we recite two (or three, depending on your interpretation) of the ברכות התורה during ברכות השחר, we recite one additional ברכת התורה before קריאת שמע, the Bracha that begins אהבה רבה or אהבת עולם. So, we are advised here:
תלמוד בבלי מסכת ברכות דף יא' עמוד ב'-אמר רב יהודה אמר שמואל: השכים לשנות, עד שלא קרא קריאת שמע צריך לברך, משקרא קריאת שמע אינו צריך לברך, שכבר נפטר באהבה רבה.
Rav Judah said in the name of Samuel: If one rose early to study the Torah before he had recited the Shema, he must say a Bracha over the study. But if he had already recited the Shema, he need not say a Bracha, because he has already fulfilled his obligation by saying ‘With abounding love’.
This Bracha is a key to understanding עבודב שבלב. What is its theme?
What can we conclude from these words? Demonstrating love for the רבונו של עולם requires:
ותן בלבנו להבין ולהשכיל, לשמע, ללמד וללמד, לשמר ולעשות ולקים את כל דברי תלמוד תורתך באהבה.
To study Torah;
To teach Torah;
To perform the Mitzvot.
It also requires the following:
להודות לך וליחדך באהבה
To praise G-d; to acknowledge how much G-d does for us and to declare His singularity.
This last requirement is the fundamental purpose of תפילה. In other religions, people pray only when they have a request for their deity to fulfill. Not so Judaism. In Judaism our primary purpose is to praise G-d; to acknowledge what G-d does for us in every aspect of our lives and to declare His singularity. We also express the hope that the entire world will join us in serving G-d. That is why we begin תפילת שחרית by our saying:
יכירו וידעו כל באי עולם כי אתה הוא הא-להים לבדך, לכל ממלכות הארץ.
And we conclude our Tefillot by saying:
וכל בני בשר יקראו בשמך . . . ויקבלו כלם את עול מלכותך, ותמלך עליהם מהרה לעולם ועד.