Save "Greek Additions to Esther and Their Agenda
"
Greek Additions to Esther and Their Agenda

אמר רב יהודה אמר שמואל אסתר אינה מטמאה את הידים למימרא דסבר שמואל אסתר לאו ברוח הקודש נאמרה והאמר שמואל אסתר ברוח הקודש נאמרה נאמרה לקרות ולא נאמרה ליכתוב

ר' שמעון אומר קהלת מקולי ב"ש ומחומרי ב"ה אבל רות ושיר השירים ואסתר מטמאין את הידים הוא דאמר כר' יהושע

Rav Yehuda said that Shmuel said: The book of Esther does not render the hands ritually impure. Is this to say that Shmuel maintains that the book of Esther was not composed with the inspiration of the Divine Spirit? But didn’t Shmuel himself say elsewhere that the book of Esther was composed with the inspiration of the Divine Spirit? It was composed to be recited in public, but not to be written.

Rabbi Shimon says: The ruling with regard to Ecclesiastes is among the leniencies of Beit Shammai and among the stringencies of Beit Hillel. However, everyone agrees that the books of Ruth, and the Song of Songs, and Esther render the hands ritually impure.

לוי בר שמואל ורב הונא בר חייא הוו קא מתקני מטפחות ספרי דבי רב יהודה כי מטו מגילת אסתר אמרי הא [מגילת אסתר] לא בעי מטפחת אמר להו כי האי גוונא נמי מיחזי כי אפקירותא

Levi bar Shmuel and R. Huna bar Hiyya were repairing the mantles of the scrolls at R. Judah's academy. On coming to the Scroll of Esther, they said: "This [Scroll of Esther] does not require a mantle." He (R. Judah) reproved them saying: "Such behavior smacks of irreverence."

We use cookies to give you the best experience possible on our site. Click OK to continue using Sefaria. Learn More.OKאנחנו משתמשים ב"עוגיות" כדי לתת למשתמשים את חוויית השימוש הטובה ביותר.קראו עוד בנושאלחצו כאן לאישור