כִּי כְּלָלוּת יִשְׂרָאֵל, שֶׁהֵם שִׁשִּׁים רִבּוֹא נְשָׁמוֹת פְּרָטִיּוֹת, הֵם כְּלָלוּת הַחַיּוּת שֶׁל כְּלָלוּת הָעוֹלָם, כִּי בִּשְׁבִילָם נִבְרָא, וְכָל פְּרָט מֵהֶם הוּא כּוֹלֵל וְשַׁיָּיךְ לוֹ הַחַיּוּת שֶׁל חֵלֶק אֶחָד מִשִּׁשִּׁים רִבּוֹא מִכְּלָלוּת הָעוֹלָם הַתָּלוּי בְּנַפְשׁוֹ הַחִיּוּנִית, לְהַעֲלוֹתוֹ לַה׳ בַּעֲלִיָּיתָהּ, דְּהַיְינוּ, בְּמַה שֶּׁמִּשְׁתַּמֵּשׁ מֵעוֹלָם הַזֶּה לְצוֹרֶךְ גּוּפוֹ וְנַפְשׁוֹ הַחִיּוּנִית לַעֲבוֹדַת ה׳, כְּגוֹן, אֲכִילָה וּשְׁתִיָּה וְדוֹמֵיהֶם, וְדִירָה וְכָל כְּלֵי תַּשְׁמִישָׁיו.
The community of Israel, comprising 600,000 particular souls, is the [source of] life for the world as a whole, which was created for their sake. And each one of them contains and is related to the vitality of one part in 600,000 of the totality of the world, which [part] depends on his vital soul for its elevation to God through its own [the soul’s] elevation, by virtue of the individual’s partaking of this world for the needs of his body and vital soul in the service of God, viz., eating, drinking, and the like, [his] dwelling and all his utensils.
ולזאת עיקר חיותם ואורם וקיומם של העולמות כולם על נכון. הוא רק כשאנחנו עוסקים בה כראוי. כי קב״ה ואורייתא וישראל כולא חד. שכ״א מישראל שרש נשמתו העליונ' מדובק ונאחז באות א' מהתורה והיו לאחדים ממש.
And consequently, the primary component of their sustenance and illumination and maintenance of all the worlds certainly is only when we are involved with it correctly, for the Holy One (blessed be He) and the Torah and Israel are all identical, that every individual of Israel, the root of his supernal soul-Neshama is adhered and clutches to one letter of the Torah, and they become a literal unity.
עיקר חיותם ואורם וקיומם של העולמות כולם על נכון, הוא רק כשאנחנו עוסקים בה כראוי. כי קב״ה ואורייתא וישראל כולא חד. שכ״א מישראל שרש נשמתו העליונ' מדובק ונאחז באות א' מהתורה והיו לאחדים ממש.
The existence of all the worlds is maintained only when we are engaged in Torah study, as is proper, because the Holy One, blessed be He, Torah and Israel are one. For the soul-root of every Jew is bound up in one letter of the Torah, and they shall become as one, truly.
(Nefesh ha-Hayyim 4:10)
הקב"ה נתן תורה לישראל ואומר להם כביכול: לי אתם לוקחים כו'.
וז"ש בכ"מ בזוהר: דקב"ה ואורייתא חד.
וגדולה מזו : ואוליפנא דקב"ה תורה איקרי כו' ואין תורה אלא קב"ה.
(זהר פ' בשלח ס' ע"א)
Nefesh HaChayim, Gate IV 10:2-3
As the Sages say: God gave the Torah to Israel and says to them: ‘It’s as if it is Me you are taking…’.” (Exodus Rabba 33.6).
And this is what is written in a few places in the Zohar, that God and the Torah are identical.
And even greater than this is found in the Zohar (II 60a):
“God is called Torah…, and Torah is none other than God."