(כו) וַיֹּ֣אמֶר אֱלֹהִ֔ים נַֽעֲשֶׂ֥ה אָדָ֛ם בְּצַלְמֵ֖נוּ כִּדְמוּתֵ֑נוּ וְיִרְדּוּ֩ בִדְגַ֨ת הַיָּ֜ם וּבְע֣וֹף הַשָּׁמַ֗יִם וּבַבְּהֵמָה֙ וּבְכָל־הָאָ֔רֶץ וּבְכָל־הָרֶ֖מֶשׂ הָֽרֹמֵ֥שׂ עַל־הָאָֽרֶץ׃ (כז) וַיִּבְרָ֨א אֱלֹהִ֤ים ׀ אֶת־הָֽאָדָם֙ בְּצַלְמ֔וֹ בְּצֶ֥לֶם אֱלֹהִ֖ים בָּרָ֣א אֹת֑וֹ זָכָ֥ר וּנְקֵבָ֖ה בָּרָ֥א אֹתָֽם׃ (כח) וַיְבָ֣רֶךְ אֹתָם֮ אֱלֹהִים֒ וַיֹּ֨אמֶר לָהֶ֜ם אֱלֹהִ֗ים פְּר֥וּ וּרְב֛וּ וּמִלְא֥וּ אֶת־הָאָ֖רֶץ וְכִבְשֻׁ֑הָ וּרְד֞וּ בִּדְגַ֤ת הַיָּם֙ וּבְע֣וֹף הַשָּׁמַ֔יִם וּבְכָל־חַיָּ֖ה הָֽרֹמֶ֥שֶׂת עַל־הָאָֽרֶץ׃
אמר ר' יהושע בן לוי בשעה שאדם הולך בדרך, איקוניא של מלאכים מהלכין לפניו, ומכריזין ואומרים תנו מקום לאיקוניא של הקב"ה.
Rabbi Yehoshua ben Levi says that when a person walks on the road, they are preceded by a company of angels who proclaim: "Make way for the image of the Holy Blessed One!"
Midrash Tehillim 17:8
תוספתא מסכת סנהדרין (צוקרמאנדל) פרק ט הלכה ז
היה ר' מאיר אומ' מה תלמ' לומר כי קללת אלהים תלוי. לשני אחים תאומים דומין זה לזה אחד מלך על כל העולם כולו ואחד יצא לליסטייא לאחר זמן נתפס זה שיצא לליסטיא והיו צולבין אותו על הצלוב והיה כל עובר ושב או' דומה שהמלך צלוב לכך נאמר כי קללת אלהים תלוי.
Tosefta Sanhedrin 9:7
Rabbi Meir said: What does it mean that “a hanging corpse is an affront to God”?
It is like two brothers who were twins and
looked alike, one was the king of the whole
world and one became a thief. After some time, the thief was caught, and they were about to crucify him. Every passerby said: It seems that the king is being crucified!
תלמוד ירושלמי נדרים פרק ט: הל' ד
/ה"ד/
ואהבת לרעך כמוך ר' עקיבה או' זהו כלל גדול בתורה בן עזאי אומ' זה ספר תולדות אדם זה כלל גדול מזה .
Jerusalem Talmud Nedarim 9:4
Rabbi Akiva taught: “Love your neighbor as
yourself” (Leviticus 19). This is the major principle of the Torah. Ben Azzai says “This is the book of the generations of Adam. In the day that God created man, in the likeness of God made He him” (Genesis 5:1). This is an even greater principle, because it encompasses the other.
(ג) לֹֽ֣א יִהְיֶֽה־לְךָ֛֩ אֱלֹהִ֥֨ים אֲחֵרִ֖֜ים עַל־פָּנָֽ֗יַ (ד) לֹֽ֣א תַֽעֲשֶׂ֨ה־לְךָ֥֣ פֶ֣֙סֶל֙ ׀ וְכָל־תְּמוּנָ֡֔ה אֲשֶׁ֤֣ר בַּשָּׁמַ֣֙יִם֙ ׀ מִמַּ֡֔עַל וַֽאֲשֶׁ֥ר֩ בָּאָ֖֨רֶץ מִתַָּ֑֜חַת וַאֲשֶׁ֥֣ר בַּמַּ֖֣יִם ׀ מִתַּ֥֣חַת לָאָֽ֗רֶץ
Exodus 20:3 You are not to have any other gods before my presence.
Exodus 20:4 You are not to make yourself a graven-image or any figure that is in the heavens above, that is on the earth beneath, that is in the waters beneath the earth;
Arthur Green, From http://www.cori.ie/wp-content/uploads/2010/06/rabbi-arthur-green.pdf
From "Walking with Justice Edited By Rabbi Bradley Shavit Artson and Deborah Silver"
http://www.aju.edu/media/pdf/walking_with_justice-social_justice_-_an_introduction.pdf
- Have you ever felt your own tzelem elokim violated or betrayed?
- Have you ever witnessed someone else’s tzelem elokim violated?
- When you imagine various kinds of disabilities, visible and invisible, physical, cognitive or emotional, would that effect-- and how might that effect, in your mind, the person’s tzelem elokim in the world? (for you or for society).
- Is there a state of being in which tzelem elokim is more fulfilled in a human being than another?
- What does tzelem elokim depend on?