(ד) וַיִּתֵּ֞ן לִפְנֵ֨י אֲר֧וֹן ה' מִן־הַלְוִיִּ֖ם מְשָׁרְתִ֑ים וּלְהַזְכִּיר֙ וּלְהוֹד֣וֹת וּלְהַלֵּ֔ל לַה' אֱלֹהֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל׃ (פ) (ה) אָסָ֥ף הָרֹ֖אשׁ וּמִשְׁנֵ֣הוּ זְכַרְיָ֑ה יְעִיאֵ֡ל וּשְׁמִֽירָמ֡וֹת וִֽיחִיאֵ֡ל וּמַתִּתְיָ֡ה וֶאֱלִיאָ֡ב וּבְנָיָהוּ֩ וְעֹבֵ֨ד אֱדֹ֜ם וִֽיעִיאֵ֗ל בִּכְלֵ֤י נְבָלִים֙ וּבְכִנֹּר֔וֹת וְאָסָ֖ף בַּֽמְצִלְתַּ֥יִם מַשְׁמִֽיעַ׃ (ו) וּבְנָיָ֥הוּ וְיַחֲזִיאֵ֖ל הַכֹּהֲנִ֑ים בַּחֲצֹצְר֣וֹת תָּמִ֔יד לִפְנֵ֖י אֲר֥וֹן בְּרִית־הָאֱלֹהִֽים׃
(4) And he [David] appointed certain of the Levites to minister before the ark of the LORD, and to celebrate and to thank and praise the LORD, the God of Israel: (5) Asaph the chief, and second to him Zechariah, Yeiel, and Shemiramoth, and Yehiel, and Mattithiah, and Eliav, and Benaiah, and Oved-Edom, and Yeiel, with psalteries and with harps; and Asaph with cymbals, sounding aloud; (6) and Benaiah and Yahaziel the priests with trumpets -- continually, before the ark of the covenant of God.
(ד) השיר שהיו הלוים אומרים במקדש, ביום הראשון היו אומרים (תהלים כד) לה' הארץ ומלואה תבל ויושבי בה. בשני היו אומרים (שם מח) גדול ה' ומהלל מאד בעיר אלהינו הר קדשו. בשלישי היו אומרים (שם פב) אלהים נצב בעדת אל בקרב אלהים ישפט. ברביעי היו אומרים (שם צד) אל נקמות ה' אל נקמות הופיע [וגו']. בחמישי היו אומרים (שם פא) הרנינו לאלהים עוזנו, הריעו לאלהי יעקב. בששי היו אומרים (שם צג) ה' מלך גאות לבש וגו'. בשבת היו אומרים (שם צב) מזמור שיר ליום השבת, מזמור שיר לעתיד לבוא ליום שכלו שבת מנוחה לחה' העולמים.
(4) [These are] the songs that the Levites would say in the temple: On Sunday they would say, "To the Lord is the world and that which fills it, the inhabited land and its inhabitants" (Psalms 24). On Monday they would say, "Great is the Lord and very praised, in the city of God, Mountain of God's Holiness" (Psalms 48). On Tuesday they would say, "God stands in the divine, in the midst of the judges God judges" (Psalms 82). On Wednesday they would say, "God of vengeance, Lord God of vengeance appear" (Psalms 94). On Thursday they would say, "Sing for joy to God our strength, shout out loud to the God of Yaakov" (Psalms 81). On Friday they would say, "The Lord has reigned, wearing splendor etc." On Shabbat they would say (Psalms 92), "A Psalm, a Song for the Sabbath day"(Psalms 93).
רבי יהודה אומר משום ר"ע בראשון מה היו אומרים (תהלים כד, א) לה' הארץ ומלואה על שם שקנה והקנה ושליט בעולמו בשני מה היו אומרים (תהלים מח, ב) גדול ה' ומהולל מאד על שם שחילק מעשיו ומלך עליהן בשלישי היו אומרים (תהלים פב, א) אלהים נצב בעדת אל על שם שגילה ארץ בחכמתו והכין תבל לעדתו ברביעי היו אומרים (תהלים צד, א) אל נקמות ה' על שם שברא חמה ולבנה ועתיד ליפרע מעובדיהן בחמישי היו אומרים (תהלים פא, ב) הרנינו לאלהים עוזנו על שם שברא עופות ודגים לשבח לשמו בששי היו אומרים (תהלים צג, א) ה' מלך גאות לבש על שם שגמר מלאכתו ומלך עליהן בשביעי היו אומרים (תהלים צב, א) מזמור שיר ליום השבת ליום שכולו שבת.
It has been taught: ‘R. Judah said in the name of R. Akiba: On the first day of the week what [psalm] did the Levites say?
The one that starts "The earth is the Lord's and the fulness thereof," because God took possession and gave possession and was sole ruler in the universe. On the second day what did they say? "Great is the Lord and highly to be praised," because God divided the works and reigned over them like a king. On the third day they said, "God stands in the congregation of the Divine", because God revealed the earth in wisdom and established the world for the community. On the fourth day they said, "O God of vengeance," because God created the sun and the moon and will one day punish those who serve them. On the fifth day they said, "Sing aloud to the God of our strength," because God created fishes and birds to praise God's name. On the sixth day they said, "The Lord reigns, clothed in majesty," because God completed the work and reigned over the creatures. On the seventh day they said, "A psalm, a song for the Sabbath day," to wit, for the day which will be all Sabbath.