Save "Tu B'Shvat: Our Relationship With Trees
"
Tu B'Shvat: Our Relationship With Trees
NEW YEARS IN JEWISH TRADITION

אַרְבָּעָה רָאשֵׁי שָׁנִים הֵם:

בְּאֶחָד בְּנִיסָן רֹאשׁ הַשָּׁנָה לַמְּלָכִים וְלָרְגָלִים.

בְּאֶחָד בֶּאֱלוּל רֹאשׁ הַשָּׁנָה לְמַעְשַׂר בְּהֵמָה. רַבִּי אֶלְעָזָר וְרַבִּי שִׁמְעוֹן אוֹמְרִים, בְּאֶחָד בְּתִשְׁרֵי.

בְּאֶחָד בְּתִשְׁרֵי רֹאשׁ הַשָּׁנָה לַשָּׁנִים וְלַשְּׁמִטִּין וְלַיּוֹבְלוֹת, לַנְּטִיעָה וְלַיְרָקוֹת.

בְּאֶחָד בִּשְׁבָט, רֹאשׁ הַשָּׁנָה לָאִילָן, כְּדִבְרֵי בֵית שַׁמַּאי. בֵּית הִלֵּל אוֹמְרִים, בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר בּוֹ.

There are four New Years:

On the first of Nissan, the New Year for Kings and for Festivals.

On the first of Elul, the New Year for tithing animals. R. Eliezer & R. Shimon say: the first of Tishrei.

On the first of Tishrei, the New Year for years, and for the Sabbaticals and the Jubilees, and for planting and vegetables.

On the first of Shevat is the New Year for the Tree – according to Beit Shammai; Beit Hillel say, on the fifteenth of it.

ספר המרדכי, ראש השנה סימן תש"א

וששאלת הציבור שבקשו לגזור תענית בשני וחמישי ושני ופגע בתענית ט"ו בשבט יש לחוש לר"ה ולדחות התענית או לא.

כך דעתי נוטה שהתענית נדחה עד השבת האחר ואין קובעין תענית בו ביום שלא מצאנו תענית בר"ה ותנן ד' ראשי שנים הן ותו דקתני בהדי הדדי וכי היכי דשאר ליתא בתענית הארבע נמי ליתנהו בתענית ואע"ג דאינהו עדיפי מיניה כיון דקתני בהדי הדדי בהא דמיא אהדדי ע"כ.

Sefer Mordechai, Rosh HaShana 701

That which the community asked, whether a fast of BeHaB which falls on Tu B’Shvat should be postponed or not…

My opinion is that the fast is pushed off until the following week… we don’t find a fast day on a Rosh HaShana – and the Mishnah says (Rosh HaShana 1:1), “There are four heads of the year”…

Mordechai ben Hillel HaKohen (c. 1250–1298)

Son-in-law of R. Yechiel of Paris, and brother-in-law of both the Semak and the Hagahos Maimoniyos. He was a student of R. Meir of Rothenburg and R. Peretz of Corbeil, two of the later Ba’alei Tosafot.

ספר תיקון יששכר, פשטות, עמ' כ"ח

יום ט"ו בו שבת בשלח והוא ראש השנה לאילנות והאשכנזים יצ"ו מרבים בו במיני פירות האילן לכבוד שמו של יום.

Sefer Tikkun Yissachar, Pashtut, pg. 28

On the fifteenth of the month [Shevat] to the week of Parashat Beshalach, it is the New Year for the Tree. And the Ashkenazim accumulate a variety of fruits in honor of the nature of the day.

Published in 1564 by Rabbi Yissachar Shoshan.

והובא דבריו בכנה"ג (סי' קל"א- הגב"י) ובמג"א (או"ח סי' קל"א:ט"ז:ו) ובאליה רבה (ס"ק י"ד) ובפרי חדש (שם ס"ק ו’) ועוד.

ספר חמדת ימים, חלק ב' – שובבי"ם, פרק ג: ט"ו בשבט

ומנהג טוב להולכים בתמים להרבות בפירות בעצם היום הזה ולומר דברי שירות ותשבחות עליהן כאשר הנהגתי לכל החברים אשר עמדי. ועם כי בדברי הרב זלה"ה לא נמצא מנהג זה מכל מקום לדעתי תקון נפלא הוא בנגלה ובנסתר...

... ומורי ז"ל היה אומר לכוין באכילת פירותיהן לתקון חטא אדם הראשון אשר חטא בפירות האילן, כי אף כי כל ימי שנה כל כוונותינו לתקון זה מכל מקום חביבה מצוה בשעתה זה היום תחלה וראש לפירות האילן.

Sefer Chemat Yamim, Section Two – Shovavim, Ch. 3: Tu B’Shvat

There is a good custom to those who walk wholesomely, to accumulate many fruits on this day and to say songs and praise over them, in the way I have been accustomed with all the Chaverim who are with me. And even though in the writings of the Master [Yitzchak Luria] this custom is not mentioned, nonetheless to my knowledge it is a wondrous remedy in both Nigleh [public Torah] and Nistar [hidden teachings] …

… and my Master would say to have intention while eating the fruits to rectify the mistake of Primal Man, who erred with fruit of the tree. And that even though all year round our intention may be for this, but a Mitzva is most precious in her proper time, and this is the beginning and head [of the year] for fruits of the tree.

Chemdat Yamim and the Seder for Tu B’Shvat
•Published from manuscript by R. Yisrael Algazi, the teacher of the Chida
•Includes customs attributed to R. Yitzchak Luria, the famous mystical Ari z”l
•Describes a detailed “Seder” – including four cups of wine – and a detailed fruit menu for Tu B’Shvat eve.
•Some claim the original author was… Nathan of Gaza.

Nathan of Gaza - Prophet of Shabbetai Tzvi; infamous “False Messiah” of the 17th century
•Born in Jerusalem in 1643
•Student of R. Yaakov Hagiz
•Marries and moves to Gaza in 1663
•Has prophetic experience at age 20 after a year of studying the depths of Kabbalah – in which he becomes certain that Shabbetai Tzvi is the Messiah.
•Writes many Jewish books – some heretical, some authoritative

Status of Chemdat Yamim today:
Many customs trace their earliest roots to Chemdat Yamim, such as: reciting Psalms 27, "לדוד ה' אורי וישעי" during Elul and through Sukkot; counting the Omer after the Pesach Seder; and saying a special "Ribbono Shel Olam" paragraph on Yom Tov when removing the Torah from the Ark.
However, there are sources which reflect the importance of Tu B'Shvat that reach back far before the Chemdat Yamim. In the Cairo Geniza they discovered a series of Piyutim, authored by Rabbi Yehuda HaLevi II in the tenth or eleventh century, which were specifically meant to be recited during the Amida of Tu B'Shvat.
Hebrew:
https://bit.ly/2YmFgXK
English:
https://bit.ly/3omgTUD

THE ORIGINS OF THE HUMAN – TREE RELATIONSHIP

(ד) אֵ֣לֶּה תוֹלְד֧וֹת הַשָּׁמַ֛יִם וְהָאָ֖רֶץ בְּהִבָּֽרְאָ֑ם בְּי֗וֹם עֲשׂ֛וֹת יְהוָ֥ה אֱלֹהִ֖ים אֶ֥רֶץ וְשָׁמָֽיִם׃ (ה) וְכֹ֣ל ׀ שִׂ֣יחַ הַשָּׂדֶ֗ה טֶ֚רֶם יִֽהְיֶ֣ה בָאָ֔רֶץ וְכָל־עֵ֥שֶׂב הַשָּׂדֶ֖ה טֶ֣רֶם יִצְמָ֑ח כִּי֩ לֹ֨א הִמְטִ֜יר יְהוָ֤ה אֱלֹהִים֙ עַל־הָאָ֔רֶץ וְאָדָ֣ם אַ֔יִן לַֽעֲבֹ֖ד אֶת־הָֽאֲדָמָֽה׃ (ו) וְאֵ֖ד יַֽעֲלֶ֣ה מִן־הָאָ֑רֶץ וְהִשְׁקָ֖ה אֶֽת־כָּל־פְּנֵֽי־הָֽאֲדָמָֽה׃ (ז) וַיִּיצֶר֩ יְהוָ֨ה אֱלֹהִ֜ים אֶת־הָֽאָדָ֗ם עָפָר֙ מִן־הָ֣אֲדָמָ֔ה וַיִּפַּ֥ח בְּאַפָּ֖יו נִשְׁמַ֣ת חַיִּ֑ים וַֽיְהִ֥י הָֽאָדָ֖ם לְנֶ֥פֶשׁ חַיָּֽה׃ (ח) וַיִּטַּ֞ע יְהוָ֧ה אֱלֹהִ֛ים גַּן־בְעֵ֖דֶן מִקֶּ֑דֶם וַיָּ֣שֶׂם שָׁ֔ם אֶת־הָֽאָדָ֖ם אֲשֶׁ֥ר יָצָֽר׃

(4) This is the story of the development of Shamayim and Arets while they were being created, in the day God the Lord made Arets and Shamayim. (5) And all growth of the field was not yet in the Arets, and all grasses of the field had not yet sprouted; for God had not rained upon the Arets, and Human was non-existent to work the earth.(6) And mist rose from the Arets, and it watered all the face of the earth. (7) And God the Lord formed the human, dust from the earth, and He blew into his nostrils a spirit of life, and the human became a living being. (8) And God the Lord planted a garden in Eden, to the east, and he placed the human whom He had formed there.

(טו) וַיִּקַּ֛ח יְהוָ֥ה אֱלֹהִ֖ים אֶת־הָֽאָדָ֑ם וַיַּנִּחֵ֣הוּ בְגַן־עֵ֔דֶן לְעָבְדָ֖הּ וּלְשָׁמְרָֽהּ׃

(15) And God the Lord took the human and He placed him in garden of Eden, to work her and protect her.

רַבִּי יְהוּדָה בֶּן רַבִּי סִימוֹן פָּתַח: ... מִתְּחִלַּת בְּרִיָּתוֹ שֶׁל עוֹלָם לֹא נִתְעַסֵּק הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶלָּא בְּמַטָּע תְּחִלָּה, הֲדָא הוּא דִכְתִיב (בראשית ב, ח): וַיִּטַּע ה' אֱלֹהִים גַּן בְּעֵדֶן, אַף אַתֶּם כְּשֶׁנִכְנָסִין לָאָרֶץ לֹא תִתְעַסְּקוּ אֶלָּא בְּמַטָּע תְּחִלָּה, הֲדָא הוּא דִכְתִיב: כִּי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ וּנְטַעְתֶּם.

Rabbi Yehudah ben Shimon began: ... From the very beginning of Creation, God only involved Himself in planting first, as it says (Gen 2:8) “And God planted a garden in Eden”. So too when you enter Eretz Yisrael, don’t involve yourself with anything but planting first, as it says (Lev. 19:23), “When you enter the land you shall plant…”

בְּשָׁעָה שֶׁבָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת אָדָם הָרִאשׁוֹן, נְטָלוֹ וְהֶחֱזִירוֹ עַל כָּל אִילָנֵי גַּן עֵדֶן, וְאָמַר לוֹ: "רְאֵה מַעֲשַׂי – כַּמָּה נָאִים וּמְשֻׁבָּחִין הֵן. וְכָל מַה שֶּׁבָּרָאתִי, בִּשְׁבִילְךָ בָּרָאתִי! תֵּן דַּעְתְּךָ שֶׁלֹא תְקַלְקֵל וְתַחֲרִיב אֶת עוֹלָמִי; שֶׁאִם קִלְקַלְתָּ, אֵין מִי שֶׁיְתַקֵּן אַחֲרֶיךָ."

At the time that the Holy One created the first human, he took him through all the trees of Gan Eden and said to him, ‘See My works, how lovely and praiseworthy they are. And all I created, for your sake I created it. Pay attention that you don’t ruin or destroy My world, for if you ruin it there is no one who will repair it after you.”

"כי האדם עץ השדה" (דברים כ:יט) – שחייו של אדם אינו אלא מן האילן.

“And man is a tree of the field” (Deut. 20:19) – Since the life of man is only from the tree.

ירושלמי מסכת קידושין ד:יב

רבי חזקיה ר' כהן בשם רב: עתיד אדם ליתן דין וחשבון על כל שראת עינו ולא אכל. ר' לעזר חשש להדא שמועתא ומצמיח ליה פריטין ואכיל בהון מכל מילה חדא בשתא.

Yerushalmi Kiddushin 4:12

R. Chizkiyah R. Kohen in the name of Rav said: In the next world, a person will be judged for all [fruits] that he saw but did not eat. R. Lazar was very careful with this teaching. He would save up small coins, and would eat with them from every kind of fruit once a year.

קוצצי אילנות טובות אינן רואין סימן ברכה לעולם.

Those who cut down good, healthy trees will never see a sign of blessing.

אבות דרבי נתן נוסחא ב פרק לא

אם הייתה נטיעה בתוך ידך ויאמרו לך: הרי לך משיח! – בֹּא ונטע את הנטיעה, ואחר כך צא והקבילו.

Avot d’Rabbi Natan (version 2), Ch. 31

If you have a sapling in your hand and they come and tell you: “Mashiach is here!” – first go and plant the sapling, and then go out to greet him.

Rabbi Avraham Yitzchak Kook, the first Chief Rabbi of Israel, praised the custom of taking the students on a trip on Tu B’Shvat in order to plant fruit trees so as to increase the settling of Israel, and to instill in the students’ spirits the foundational life idea of building our nation in the land of our ancestors and awaiting its’ great future.

ואמר רבי אבא אין לך קץ מגולה מזה שנאמר (יחזקאל לו, ח) ואתם הרי ישראל ענפכם תתנו ופריכם תשאו לעמי ישראל וגו'

R. Abba said: There is no greater revelation of redemption than that which the verse states, (Ez. 36:8) “And you, mountains of Israel, you shall give forth your branches and you shall bear your fruit for my people Israel, for they shall soon come.”​

(ח) וְאַתֶּ֞ם הָרֵ֤י יִשְׂרָאֵל֙ עַנְפְּכֶ֣ם תִּתֵּ֔נוּ וּפֶרְיְכֶ֥ם תִּשְׂא֖וּ לְעַמִּ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל כִּ֥י קֵרְב֖וּ לָבֽוֹא׃

And you, mountains of Israel, you shall give forth your branches and you shall bear your fruit for my people Israel, for they shall soon come.

מגולה מזה - כשתתן ארץ ישראל פריה בעין יפה אז יקרב הקץ ואין לך קץ מגולה יותר.

When the Land of Israel bears her fruit bountifully, then the redemption is close, and there is no greater indication of the imminent redemption than this.

אמר רב חייא בר אשי אמר רב עתידין כל אילני סרק שבארץ ישראל שיטענו פירות שנאמר (יואל ב, כב) כי עץ נשא פריו תאנה וגפן נתנו חילם:

Rav Chiya bar Ashi said that Rav said: In the future, all barren trees in the Land of Israel will bear fruit, as it is stated: “For the tree bears its fruit, the fig tree and the vine yield their strength” (Joel 2:22).