כל מצות עשה שהזמן גרמה אנשים חיבין ונשים פטורות
For all positive, time-bound commandments, men are obligated and women are exempt
נשים ועבדים וקטנים פטורין מקריאת שמע ומן התפלין, וחיבין בתפלה ובמזוזה ובברכת המזון.
Women, slaves, and minors are exempt from reciting Shema and from [wearing] Tefillin and are obligated in [praying] Shemonah Esrei and in [putting up a] Mezuzah and in [saying] Birkat HaMazon.
מכילתא דרבי ישמעאל בא - מסכתא דפסחא פרשה יז
"למען תהיה תורת ה' בפיך" למה נאמר? לפי שנאמר "והיה לך לאות": שומע אני אף הנשים במשמע? והדין נותן: הואיל ומזוזה מצות עשה ותפילין מצות עשה, אם למדת על מזוזה שהיא נוהגת בנשים כבאנשים, יכול אף תפילין ינהגו בנשים כבאנשים? ת"ל "למען תהיה תורת ה' בפיך"—לא אמרתי אלא במי שהוא חייב בתלמוד תורה. מכאן אמרו הכל חייבין בתפילין חוץ מנשים ועבדים.
מיכל בת כושי היתה מנחת תפילין, אשתו של יונה היתה עולה לרגלים, טבי עבדו של רבן גמליאל היה מניח תפילין:
"ולזכרון בין עיניך למען תהיה תורת ה' בפיך"—מכאן אמרו כל המניח תפילין כאלו קורא בתורה, וכל הקורא בתורה פטור מן התפילין.
Mekhilta of R. Yishmael, Bo, Massekhta de-Pisha Parashah 17
“So that God’s teaching will be in your mouth.”—Why was this said? From the statement “It shall be for you a sign,” I might have thought that women are included [in the obligation to wear Tefillin]. Indeed, it would be logical: given that mezuzah and Tefillin are both positive commandments, if mezuzah is gender blind [because it applies to anyone who lives in a Jewish home], ought not Tefillin also be gender blind? Therefore, the verse says: “So that God’s teaching will be in your mouth”—[to teach that Tefillin only applies] to one who is obligated in Torah study. This is the basis for saying that all are obligated in Tefillin except for women and slaves.
Michal bat Kushi used to put on Tefillin, Yonah’s wife used to make the festival pilgrimage, Tavi, Rabban Gamliel’s slave used to put on Tefillin.
This Tanna taught in a Baraita, "Michal bat Kushi wore Tefillin and the Sages did not protest"
נשים מניין (דברים יא) "ולמדתם אותם את בניכם" - ולא את בנותיכם. את שהוא חייב בת"ת חייב בתפילין, נשים, שאינן חייבות בת"ת, אינן חייבין בתפילין. התיבון הרי מיכל בת כושי היתה לובשת תפילין, ואשתו של יונה היתה עולה לרגלים, ולא מיחו בידיה חכמים? ר' חזקיה בשם ר' אבהו "אשתו של יונה הושבה, מיכל בת כושי מיחו בידיה חכמים."
From where do we know that women [are exempt from Tefillin]? [It is written in (Deuteronomy 11)] 'And you should teach it to your sons' - [and this implies] not to your daughters. [So] one who is obligated to learn Torah is obligated [to wear] Tefillin, [but] women, who are not obligated to learn Torah, or not obligated [to wear] Tefillin. Hateivon but [what about] Michal bat Kushi who wore Tefillin, and the wife of Yonah who went on the pilgrimage, and the Sages didn't protest? Rabbi Chizkiyah said, quoting Rabbi Abahu, "Yonah's wife was sent back and [as for] Michal bat Kushi, the Sages did protest".
א"ר ינאי תפילין צריכין גוף נקי כאלישע בעל כנפים
מאי היא? אביי אמר שלא יפיח בהן רבא אמר שלא יישן בהן
Rabbi Yannai said Tefillin need a guf naki [in order to be worn], like Elisha the Winged One [had].
What is it? Abaye says not passing wind with them on, Rava says not sleeping with them on
'מיכל בת כושי היתה מנחת תפילין'. בפסיקתא [רבתי פכ"ב] דר' חזקיה בשם ר' אבהו אמרו ...מיכל בת כושי מיחו בה חכמים...ונראה לפרש דטעמא למ"ד דלא הוי רשות, משום דתפילין צריכין גוף נקי, ונשים אין זריזות ליזהר...
'Michal bat Kushi wore Tefillin'.
In the Pesikta (Rabbati PC"B) of Rabbi Chizkiyah, they quoted Rabbi Abahu as saying that...[in the case of] Michal bat Kushi, the Sages protested...
It would seem that, according to those [who rule that women] are not allowed [to wear Tefillin], the rationale is that wearing Tefillin requires guf naki, and women are not sufficiently careful [in this respect]....
כל בו הלכות תפילין סי' כא
כתב הרם נשים פטורות מתפילין מפני שהיא מצות עשה שהזמן גרמא, שהרי אין מניחין אותן שבת ויום טוב. ואם רצו להניח אין שומעין להן מפני שאין יודעו' לשמור עצמן בנקיות
Kol Bo (The Laws of Tefillin, Section 21)
The Maharam writes that women are exempt from Tefillin because it is a positive time-bound commandment, since we don’t wear it on Shabbat and Yom Tov. And if they want to wear it, we don’t allow them to, because they don’t know how to keep themselves in nekiut
שו"ת הרשב"א חלק א סימן קכג
והסכמתי כדברי מי שאומר שאם רצו עושות כל מצות עשה ומברכות, ממעשה דמיכל בת שאול שהיתה מנחת תפילין. דלא מיחו בידה, אלא כרצון חכמים עבדא, וסתמא דמילתא כיון דמנחת, מברכת.
Rashba, Teshuva 1:123
I agree with those who say that if they desire they can do all such mitzvot and recite the blessings, on the basis of Michal bat Shaul who used to wear Tefillin and they did not protest; indeed she did so in accordance with the will of the Sages and by the nature of the matter since she puts on Tefillin she makes the blessing
(ט)...נשים ועבדים וקטנים פטורין מן הציצית מן התורה ומדברי סופרים...ונשים ועבדי' שרצו להתעטף בציצית מתעטפים בלא ברכה וכן שאר מצות עשה שהנשים פטורות מהן אם רצו לעשות אותן בלא ברכה אין ממחין בידן.
...Women, slaves and children are exempt from [the mitzvah of] tzitzit [both] from the Torah and from the Rabbis...but women and slaves who wish to wear tzitzit may wear [them] without a blessing, and so too for other mitzvot where women are exempt, if they wish to do them without a blessing, we do not protest.
(ב) מי שברי לו שאינו יכול להתפלל בלא הפחה מוטב שיעבור זמן התפלה ממה שיתפלל בלא גוף נקי. (ועיין לקמן סימן פ'). ואם יראה לו שיוכל להעמיד עצמו בגוף נקי בשעת קריאת שמע יניח תפילין בין אהבה לקריאת שמע ויברך:
(ג) נשים ועבדים פטורים מתפילין מפני שהוא מצות עשה שהזמן גרמא.
הגה: ואם הנשים רוצין להחמיר על עצמן מוחין בידן (כל בו):
(ד) המניח תפילין צריך ליזהר מהרהור תאות אשה.
הגה: ואם אי אפשר לו בלא הרהורים מוטב שלא להניחם (כל בו ואורחות חיים):
(2) For one who is sure that they will not be able to pray without defecating, it is better for them to wait until after the correct time for prayer in order to pray without a guf naki (see below, section 90). And if they think they can maintain a guf naki for the duration of the Shema, they sould wear Tefillin from 'ahavah' [the blessing before the Shema] until the Shema and make the blessings.
(3) Women and slaves are exempt from Tefillin because it is a positive commandment which is caused by time. Rema: And if women want to be stringent for themselves, we protest against it (Kol Bo).
(4) One who wears Tefillin must careful with their thoughts about women.
Rema: And if they find it impossible to do so without such thoughts, it is better for them not to wear [Tefillin] (Kol Bo and Orchot Chaim)
(ב) מצותן להיות עליו כל היום אבל מפני שצריכים גוף נקי שלא יפיח בהם ושלא יסיח דעתו מהם ואין כל אדם יכול ליזהר בהם נהגו שלא להניחם כל היום ומכל מקום צריך כל אדם ליזהר בהם להיותם עליו בשעת קריאת שמע ותפלה:
(2) It is a Mitzvah to have it [Tefillin] on all day, but because the body needs to be clean, which Tefillin does not allow one to do, and one is not allowed to distract his mind from them, and people are not able to be careful, so we do not put them on all day. Nevertheless everyone needs to be careful with them, so we put them on during the reciting of Shema and prayer [because we concentrate on holy things at those times anyway].
(ו) ואם רוצין להחמיר על עצמן – מוחין בידן. ולא דמי לסוכה ולולב שפטורות ועם כל זה מברכות עליהן. דכיון דתפילין צריך זהירות יתירה מגוף נקי, כדאמרינן בשבת (מט א): תפילין צריכין גוף נקי כאלישע בעל כנפים. ובירושלמי ברכות שם אמרו: תמן אמרין "כל שאינו כאלישע בעל כנפים אל יניח תפילין". אך אנשים שמחויבים – בהכרח שיזהרו בהם בשעת קריאת שמע ותפילה. ולכן אין מניחין כל היום, כמו שכתבתי בסימן הקודם. ואם כן נשים שפטורות, למה יכניסו עצמן בחשש גדול כזה? ואצלן בשעת קריאת שמע ותפילה כלאנשים כל היום, לפיכך אין מניחין אותן להניח תפילין. ואף על גב דתניא בעירובין (צו א) דמיכל בת שאול היתה מנחת תפילין, ולא מיחו בה חכמים – אין למידין מזה, דמסתמא ידעו שהיא צדקת גמורה וידעה להזהר...(עיין מגן אברהם סעיף קטן ג' ובית יוסף. ולפי מה שכתבתי אתי שפיר.)
If they want to be strict with themselves we protest. And it's not like Succah and Lulav where [women are also] exempt but they can [do them] and make blessings over them. [By contrast,] because Tefillin need more caution for guf naki, as we say in Shabbat (49a), "Tefillin need a guf naki like Elisha the Winged One". And in the Yerushalmi Brachot there they said: "Everyone who isn't like Elisha the Winged One should not wear Tefillin". But men, [since] they are obligated, are forced to be careful with them during the reading of the Shema and the Amidah. And therefore we don't wear them all day, as I wrote in the previous section. And according to this logic, [since] women are exempt, why would they take on this great risk? [Since] for them, the time [when they are] reading the Shema and the Amidah is comparable to the [rest of] the day for men, therefore they don't wear Tefillin. And even though it was taught in a Baraita in Eiruvin (96a) that Michal bat Shaul wore Tefillin, and the Sages didn't protest, we don't learn [the law] from that, since seemingly they knew that she was a complete tzadeket and knew to be cautious....(See Magen Avraham Section 3 and the Beit Yosef. And according to what I have written here it all makes sense)
פניני הלכה, א:ט:יג:
למעשה, ההוראה שלא תניח, ורבים כתבו שיש למחות ביד הרוצות להניח, וכ"כ הרמ"א ומ"ב לח, יג, וכה"ח לח, ט, ועוד רבים. אלא שכפי שכתבתי, לרוצה להניח יש על מה לסמוך, שכך דעת האורחות חיים ועולת תמיד, ואף מסיום דברי ערוה"ש מבואר שאין למחות במי שמפורסמת כצדקת. ולכן למעשה אין למחות בידה. ובתנאי שתקפיד שלא תניח בשעת וסתה. וכן תקפיד להניח בצנעה, כי רק כך יהיה ברור שהנחתה לשם שמיים, ועוד שצריך להצניע את זמני הטהרה והטומאה.
Peninei Halakha, 1:9:13:
Practically speaking, the law is that they shouldn't wear [Tefillin], and many write that we should object to those who want to wear [Tefillin], and the Rema writes this as well as the M"B 38, 13, KH"C 38, 9, and many more. But as I have written, those who want to wear [Tefillin] have [lenient opinions] to rely upon, since there is the Orchot Chaim and the Olat Tamid, and even the ruling of the Aruch HaShulchaan explains that we don't object to [women wearing Tefillin] where it is known that they are righteous. And therefore, practically speaking, we don't object. But this is on condition that they are careful not to wear it during their period, and [likewise] that they are careful to only wear it in private, since only then will it be clear that they are wearing it for the sake of Heaven, and also because they need to be private with regards to their time of purity and impurity.
תהילה לדוד לח:א
לדעת הראש ז"ל שיתבאר (סי' פ' דתפילין) הצריכות גוף נקי וכיון דנשים חייבות בתפילה ע"כ דיכולין ליזהר בשעת התפילה מהפחה. וגם להסך הדעת אין לחוש בשעת התפילה. דמטעם זה א"ל למשמש בהם בשעת התפילה כמ"ש המ"א בסי' מ"ד ס"ק ב'. וא"כ יש לעיין אי צריך למחות בנשים כשרוצין להניחן בשעת התפילה דאפשר דהא שכתב רמ"א ז"ל בס"ג דמוחין בידם היינו כשרוצין להניחן כל היום ועיין א"א ס"ק ג'
Tehilla l'David, Orach Chayyim 38:1
According to the Rosh who explains the need for a guf naki, since women are obligated in tefillah they are [clearly] able to be careful at a time of davening mehafacha. And similarly [with regards to the concern for] lacking concentration, there is no concern at a time of davening. From this reasoning, it's possible for them to touch them during prayer like the Magen Avraham says in Section 44, Sub-Section 2. And if so, there is room to investigate if one needs to object to women who want to wear [Tefillin] during prayers, for it is possible that [when] the Rema (Z"L) wrote in Section 3 that we protest, [this is only] when they want to wear [Tefillin] all day. And see AA, Sub-Section 3.
R' David Golinkin, The Status of Women in Jewish Law, (pp. 74-75):
[T]here is ample halakhic justification for allowing women to wear Tefillin...the overwhelming halakhic evidence teaches us that women may wear Tefillin like Mikhal bat Shaul and some righteous women in France, Italy, eastern Europe and Israel and we do not protest.
אגרות משה ד:מט
...אבל פשוט שהוא רק בחשקה נפשה לקיים מצות אף כשלא נצטוותה, אבל מכיון שאינו לכוונה זו אלא מצד תורעמותה על השי"ת ועל תורתו אין זה מעשה מצוה כלל אלא אדרבה מעשה איסור שהאיסור דכפירה שחושבת דשייך שיהיה איזה חלוף בדיני התורה היא עושית גם במעשה שחמיר.
Igerot Moshe, 4:49:
...However, it is obvious that this applies only if her soul yearns to perform mitzvot, notwithstanding the fact that she is not commanded to perform them. However, since it is not with this intent, but rather stems from her protest against God and God's Torah, this is not the act of a mitzvah at all; on the contrary, [it is] a forbidden act, since she commits heresy by thinking that it is possible for the laws of the Torah to be changed even in this weighty matter.
R' J. H. Henkin, Responsa on Contemporary Jewish Women's Issues p. 33
However, she should not lay Tefillin, as the poskim conclude in Orach Chayyim 38:3. Talmud Torah for women was permitted because it was necessary but Tefillin are not necessary, and she should strengthen her ties to Judaism through other means.