(ג) שיכור שקידש קידושיו קידושין אפילו נשתכר הרבה ואם הגיע לשכרותו של לוט אין קדושיו קדושין ומתיישבין בדבר זה:
One who is drunk who marries, their wedding is considered a wedding, even if they are very drunk.
And if they reach Lot's drunkenness, their marriage is not a marriage.
They need to carefully investigate this matter (i.e. to assess the degree of drunkenness very carefully).
מֵיתִיבִי:
שִׁיכּוֹר מִקָּחוֹ מִקָּח, וּמִמְכָּרוֹ מִמְכָּר.
עָבַר עֲבֵירָה שֶׁיֵּשׁ בָּהּ מִיתָה — מְמִיתִין אוֹתוֹ, מַלְקוֹת — מַלְקִין אוֹתוֹ.
כְּלָלוֹ שֶׁל דָּבָר: הֲרֵי הוּא כְּפִיקֵּחַ לְכׇל דְּבָרָיו, אֶלָּא שֶׁפָּטוּר מִן הַתְּפִלָּה.
One who is drunk - their purchases are purchases and their sales are sales, and their gifts continue.
But if they reach the drunkenness of Lot and they do not know what they are doing, their actions don't actually count. And they are considered as if they are idiots.
הנשאין כהלכתם
דף רמ
מג
השיכור שהגיע לשכרותו של לוט - עדותו פסולה.
ורצוי שעידי הקידושין לא ישתו משקה המשכר קודם הקדושין
ואם שתו משקה המשכר ואין דעתם מיושבת עליהם - לא יהיו עדים בקדושין לכתחילה
One who reaches the Lot's drunkenness - their testimony is invalid.
And it is advisable that the witnesses of weddings should not drink alcoholic beverages before the wedding ceremony.
And if they drink alcoholic beverages and their minds are not settled, they should ideally not serve as witnesses for wedding ceremonies.
see above fn. 85
...לענין מקדש והוא הדין לענין עידי הקדושין
fn 85
with regards to the betrother and so, too, is the matter for the wedding witnesses
fn 86
ראה פרק ז' סעיף מ"ה בשם כמה אחרונים שכתבו כן לענין המקדש ולפי הנזכר לעיל הוא הדין בעידי הקדושין
fn 86
See 7:45 with what many post-Shulhan Arukh commentators have written similarly with regards to the betrother. And with what was mentioned above with regards to the wedding witnesses.
