סיפר הרב הצדיק ר' יעקב אריה ז"ל מטורבין. פעם אחת נסעו שני חסידים גדולים אל הבעש"ט על שבת קודש. בדרך פגעו במרכבה אחת שהלכה לפניהם. והמרכבה התנהלה לאטה, כי נתקלקלו אפני המרכבה ולא יכלה לנסוע במרוצה, ובתוך המרכבה ישב שר אחד. ומחמת שהחסידים יראו לנטות מן הדרך ולעבור לפני מרכבת השר הוכרחו גם הם לנסוע אחר המרכבה לאט. אמר אחד לחברו יש לי צער גדול מזה, שאם תמשך נסיעתם כך לא נגיע אצל הבעש"ט על שבת קודש. אמר לו חברו בטוחני בהשם יתברך שכל זה לטובה. אמר לו לחברו אילו היית בזמן החורבן היית אומר גם כן שהוא לטובה. בתוך נסיעתם באו למקום צר אשר אין שם דרך לנטות ימין ושמאל, ושם עמדו עגלות הרבה מלאות חביות עם חלב, ועגלה אחת נשברה ובגללה לא היו שאר העגלות יכולות לזוז ממקומן. כשהגיעה מרכבת השר לשם צעק השר לפנות לו מקום. הוכרחו הערלים לפרק את חביות החלב מן העגלה ולסלק את העגלה לצדדין ומיד נסעו כל העגלות וגם מרכבת השר. כשנסעו כברת ארץ קטנה נטה השר מן הדרך לדרך אחר. אז נסעו החסידים לדרכם במרוצה. באותה שעה הכיר גם החסיד השני שמרכבת השר לטובתם היתה. כשבאו אצל הבעש"ט וסיפרו לו המאורע אמר להם זהו החילוק בין נחום איש גמזו ובין תלמידי ר' עקיבא. [נפלאות הצדיקים 9]
“Cursed be Canaan;
The lowest of slaves
Shall he be to his brothers.” (26) And he said,
“Blessed be יהוה,
The God of Shem;
Let Canaan be a slave to them.
(א) מהבעש"ט. ביאור ש"ס (ברכות ס, ב) לעולם יהא אדם רגיל לומר כל מה דעבדין מן שמיא לטב עבדין וכההוא מעשה דר' עקיבא. ובש"ס דתענית (תענית כא, א) דנחום אמר גם זו לטובה. ויש להבין שינוי לשון בין זה לזה. וכ' ביאור למתק הדינין בשרשן ע"י שימצא בשורש הדין איזה חסד אז נמתק הדין בשרש חסד זה ונעשה הכל חסד. ולכך נחום איש גם זו מצא החסד בשורש הדין ונעשה מיד חסד משא"כ בסתם בני אדם שאינו יודע שורש החסד מ"מ יהי' רגיל לומר כל דעבדין מן שמיא לטב עבדין מן הסתם גם שאינו יודע:
וכ' = וכתב
משא"כ - מה שאין כן
מ"מ = מכל מקום
מ"ז = מחשבות זרות
ושארז"ל = ושאמרו רבותינו ז"ל
לא"א = לאברהם אבינו
ע"ד = על דרך
(א) ופרעה הקריב (שמות יד, י). פי' הבעש"ט כשהרע הוא גורם טוב נעשה כסא אל הטוב והכל טוב גמור כמעט ביטול הקליפות מעין העתיד. הגם שיש בזה דברים עמוקים לענין מ"ז וכו' ודי בזה. ושארז"ל (ב"ר ס, ז) אליעזר עבד אברהם ע"י הטובה שעשה לא"א יצא מכלל ארור ונכנס לכלל ברוך והכוונה ע"ד הנ"ל:
(א) רבי נחמן מהאראדענקע היה לו מדה שהיה אומר על כל שראה או שאירע לו אומר טוב ולטובה. והיה אמונתו חזקה כעמוד של ברזל. פ"א העמידו אנשי חיל בק"ק מעזיבוז אצל היהודים. אמר לו הבעש"ט התפלל שלא יעמדו אנשי חיל אצל היהודים אמר לו שזה לטובה. אמר לו הבעש"ט כמה יפה שלא היית בדורו של המן שהיית אומר על הגזירה שגם זה טובה ואין לך מעלה אלא מה שתלו את המן שהוא ג"כ טוב.
פ"א = פעם אחת
בק"ק = בקהילת קודש (בקהילה יהודית, מקדים שם עיר או כפר)
ג"כ = גם כן
Those who call evil good
And good evil;
Who present darkness as light
And light as darkness;
Who present bitter as sweet
And sweet as bitter!
תולדות יעקב יוסף, פרשת בא, קלו
איברא (=באמת) נראה לי, דיש ב' סוגי אנשים, אחד שהוא למשא ומודעה, אם כן המן עשה טובה גדולה לישראל, שעל ידו קבלו התורה חמדה גנוזה, עד עכשיו היה באונס ועתה ברצון, כמו ופרעה הקריב (שמות יד, י), והנה קבלתי ממורי כשהרע הוא גורם טוב, נעשה כסא אל הטוב, והכל טוב גמור כמעט ביטול הקליפות מעין העתיד, הגם שיש בזה דברים עמוקים לענין מחשבות זרות וכו', ודי בזה. ואפשר שזהו כוונת חז"ל (בראשית רבה ס, ז) אליעזר עבד אברהם, על ידי הטובה שעשה לאברהם יצא מכלל ארור ונכנס לכלל ברוך, והכוונה על דרך הנ"ל, והבן.
דגל מחנה אפרים, לראש פרשת וישלח
ויש בזה פרטי דברים איך להעלות כל דבר לשורשו כי יש ג' בחי' משכיל מושכל שכל משכיל היינו האדם הרוצה להבין ולהשכיל איזה דבר מושכל היינו אותו הדבר שרוצים להשכיל אותו ושכל היינו שבו משכילין מה שרוצים להשכיל והשכל הוא שורש אלוקות שהוא החכמה העליונה וכשהוא מכניס השכל שלו בכל דבר שהוא עושה אזי מכניס שורש אלוהות באותו דבר ובזה הוא מעלה הדבר לשורשו וכמו שאיתא בגמרא אצל נחום איש גם זו שזה היה מדתו שבכל דבר שהיה עושה ושאירע לו היה מכניס השכל העליון היינו החסד כי החכמה הוא שורש החסד כידוע וע"כ כשאירע לו שגנבו מאתו אבנים טובות שהוליך לבי קיסר והניחו עפר במקומו אמר גם זו לטובה והיינו שהיה יודע שעפר הוא ג"כ מן הד' יסודות אף שהוא יסוד התחתון אעפ"כ יש בו שורש אלוהות והיה מכניס עם השכל שלו שדבוק לשכל העליון בחי' חסד שבו שהוא שורש אלוהות שיש בו שהוא יכול להפך ולשנות כל הטבעים ואז נמתקו כל הדינים והוא שרימז לו אליהו ז"ל דלמא מעפרא דאברהם הוא היינו שמצא החסד שבו שהוא שורש אלוהות שיכול להפוך כל הטבעים וזהו מדתו של אברהם שהיה מדת החסד וזהו מעפרא דאברהם.

