Save "Man in Motion: VaYetzei 5782"
Man in Motion: VaYetzei 5782
וַֽיַּחֲלֹ֗ם וְהִנֵּ֤ה סֻלָּם֙ מֻצָּ֣ב אַ֔רְצָה וְרֹאשׁ֖וֹ מַגִּ֣יעַ הַשָּׁמָ֑יְמָה וְהִנֵּה֙ מַלְאֲכֵ֣י אֱלֹהִ֔ים עֹלִ֥ים וְיֹרְדִ֖ים בּֽוֹ׃
He had a dream; a stairway was set on the ground and its top reached to the sky, and messengers of God were going up and down on it.
ודרך סלם להיות סמל או על מספר סיני דרש הוא. וה"ר שלמה הספרדי אמר כי סלם רמז לנשמה העליונה ומלאכי אלהים מחשבות החכמה. ויאמר רבי ישועה כי טעם סולם שעלתה בו תפלתו וירדה ישועתו מן השמים ואלה המפרשים לא ראו נבואת זכריה ועמוס וירמיה והטעם דרך משל. כי כל דבר לא יכחד מן השם. ודברי מטה תלוים בעליונים וכאילו סלם ביניהן שיעלו המלאכים בו להודיע הדברי' אחר שהתהלכו בארץ. גם כן כתוב ומלאכים אחרים יורדים למלאות שליחות השם כדרך מלך משרתיו:

[AND HE DREAMED, AND BEHOLD A LADDER SET UP ON THE EARTH.] 1) Those who say that the ladder seen by Jacob refers to Sinai because it is numerically equivalent to it

2) Rabbi Solomon ibn Gabirol, the Spaniard, says that Jacob’s “ladder” alludes to man’s heavenly soul, and that “the angels of God” signify thoughts of wisdom.

3) Rabbi Joshua explains the dream of the ladder to mean that Jacob’s prayers ascended the Heavens via the ladder and in response to his supplications salvation was sent down to him.

(יג) והנה ה' נצב עליו גו'. אני ה' אלהי אברהם אביך ואלהי יצחק כו'(בראשית כח, יג). ומקשה בעל הטורים למה גבי יצחק לא כתיב אביך. ונראה לי בסייעתא דשמיא, דהנה אברהם הלך מארץ ישראל לחוץ לארץ למצרים מה שאין כן ביצחק אמרו רבותינו (בראשית רבה סד) שלא היה רשאי לצאת לחוץ לארץ לכן ליעקב שהותר לו גם כן ללכת מארץ ישראל לחוץ לארץ נאמר אלהי אברהם אביך, ולא כתיב אביך גבי יצחק להורות על הטעם הנזכר לעיל מצד שבבחינות היתר זה אברהם הוא אביך, כי יש לו השתוות עמו בהיתר זה מה שאין כן גבי יצחק והבן:

(13) Genesis 28:13 “and in his dream there was a ladder ‎standing toward the earth;” the vision represented human ‎beings who, though standing on earth, focus on the heavens, i.e. ‎וראשו מגיע השמימה‎. Our understanding of the celestial regions ‎and what they stand for is based on our service of Adonai.

The vision reflects ‎the fact that man’s actions propel the movement of these ‎‎“angels,” either heavenwards or earthwards. If we, ‎instead of serving Our Creator, do the opposite, we arealso having ‎a negative impact on these angels in the celestial spheres, causing ‎them to descend spiritually.

Our sages come to teach us that we ought not think that, because of our base material, we are like mere plaster on a wall. About this it says, a ladder stationed on the earth–that is Sinai; and its top reaches the heaven–which represents our soul’s life, which is in the highest sphere. There are even souls that see God, and they are the highest of the high, higher than ministering angels, and by this status can the soul cleave to Torah . A whole person is like a tree whose roots are above, and whose trunk extends downward, which is the body, and which is fastened to its supernal roots.
--Rabbi Haim of Volozhin
Esther the Hidden One interjects: We need to remember that ladders lead not only from earth up to heaven but also from heaven down to earth. As we leap up to reach the bottom rung of the heavenly ladder, God lowers the ladder to meet our outstretched hand. And when we cannot grasp even that lowest rung, She-Who-Dwells-Within reaches down and meets us where we are.
--Ellen Frankel, The Five Books of Miriam