Save "French rabbis and the Master of Dreams"
French rabbis and the Master of Dreams

(א) שאלתי על הנשים שמברכות על הלולב ועל מי שמברך להם על תקיעת שופר, אם יש עבירה בדבר ואם הוי' ברכה לבטלה אחרי שאינן מצוות ואם לאו (והביאה נשיא בית אב הרב ברכי יוסף, א"ח סי' תרנ"ד ס"ב):

(ב) והשיבו וכי אכשורי דרי כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה, ולך אמור להם שובו לכם לאהליכם, וברכו את אלהיכם, והעד נר חנוכה ומגילה, ופרשו לי מה מצינו במגילה וחנוכה מאחר שהיו באותו הנס חייבות בהם ומברכות עליהם, ובלולב נמי מצינו סמך לדבר שאין לו אלא לב אחד לאביו שבשמים, גם בשופר מצינו דאמרינן שאמר הקב"ה אמרו לפני מלכיות שתמליכוני עליכם, זכרונות שיבא זכרון אבותיכם לפני לטובה, ובמה בשופר, והנשים נמי צריכות שיבוא זכרונותיהם לפניו לטובה לפיכך אם באו לברך בלולב ושופר הרשות בידם:

I asked in a dream about those women who recite a blessing before shaking the Lulav , and about reciting a blessing before blowing the shofar for them - is there a transgression or a superfluous blessing in these cases, since they are not fully obligated?

I was answered in the dream as follows: have the generations improved? "All that Sarah says to you, listen to her voice." Go and say to them, return to your tents and bless your God! The proof is from Channukah candles and megillah reading. They explained to me that just as in these cases, since the women were involved in the original miracle they are obligated to perform the commandment and recite the blessing, so too with the Lulav, we find that they have but one heart towards our Father in Heaven... so too with the Shofar, we are taught that the Holy One said: bring me [verses of] kingship, that I may be your king, and [verses of] remembrance, that the memory of your ancestors come before Me favourably, and all of that, with a Shofar. Now, women also need to be remembered before Him favourably. Therefore, if they recite the blessings for these commandments, they have permission to do so.

הֲדַס שֶׁנִּקְטַם רֹאשׁוֹ כָּשֵׁר. נָשְׁרוּ רֹב עָלָיו אִם נִשְׁתַּיְּרוּ שְׁלֹשָׁה עָלִין בְּקֵן אֶחָד כָּשֵׁר.. כתב הראב''ד ז''ל כבר הופיע רוח הקודש בבית מדרשנו מכמה שנים והעלינו שהוא פסול כסתם מתני'. ודברי רבי טרפון שאמר אפילו שלשתן קטומים כשר ענין אחר הוא ולא שנקטם ראשו והכל ברור בחבורנו ומקום הניחו לי מן השמים עכ''ל:

Maimonides ruled: "A myrtle branch whose top is cut off is acceptable. Even though most of its leaves have fallen off, it is kosher, provided three leaves remain in one row."

Rabbi Abraham b. David of Posquieres (1125-1198) wrote: the holy spirit has already descended upon our house of study, several years ago, and from it we derived that such a myrtle is unfit for use. This is the simple meaning of the michna... All of this is clear in my other book about the Loulav, and I was given encouragement from heaven on this matter.

אם צריך לחבר האתרוג ללולב בשעת נענוע לנענע שניהם יחד או אם אינו מנענע אלא אגודת הלולב לבד ויד שמאלו שהאתרוג בה תהא עומדת במקומה בלי נענוע דבר זה נתבאר בגמרא ולא בדברי הפוסקים אבל ה"ר מנחם מרקנ"ט כתב בפרשת אמור צריך לסמוך האתרוג עם שאר המינים שלא להפריד מן הבניין וסוד זה נגלה אלי בחלום בליל י"ט הא' של חג הסוכות בהתאכסן אצלי חסיד א' אשכנזי שמו הרב ר' יצחק ראיתי בחלום שהיה כותב השם יו"ד ה"א והיה מרחיק הה"א אחרונה מן הג' האותיות ראשונות ואמרת לו מה זה עשית והשיב כך נוהגים במקומינו ואני מחיתי בו וכתבתי אותו שלם ואשתומם על המראה ואין מבין למחר בעת נטילת לולב ראיתי שלא היה מנענע רק הלולב ומיניו בלא אתרוג והבנתי פתרון חלומי וחזר בו ורז"ל רמזו סוד זה בויקרא רבה אמר שם פרי עץ הדר זה הקב"ה שנאמר הוד והדר לפניו כפות תמרים זה הקב"ה שנאמר צדיק כתמר יפרח וענף עץ עבות זה הקב"ה שנאמר והוא עומד בין ההדסים וערבי נחל זה הקב"ה שנאמר סולו לרוכב בערבות תראה שכל המינים האלו רומזים בשי"ת עכ"ל:

Should one join the etrog and the lulav together when waving the two together, or should one wave only the lulav and its bundle in one hand, while the left hand – the one holding the etrog – stays still? This question has not been explained in the Gemara nor has it been settled by the poskim, but Rabbi Menachem Recanati wrote, in his commentary to the Torah portion of Emor… “This secret was revealed to me in a dream, on the evening of the first day of Succot, when an Ashkenazic Hassid, Rabbi Yitzhak, spent the night with me as my guest. In this dream, I saw him write the four letter name of God, but he separated the last letter, the Heh, from the other three letters. “What did you do?” I asked him. He responded, “This our custom, where I live.” I rebuked him and wrote God’s name as a complete word. I grappled with what I had seen, failing to understand.

The next morning, when my guest took his lulav, I noticed that he only waved the lulav and the two species bundled with it, without the etrog. Then I understood the meaning of my dream, and our sages, of blessed memory, hinted at this secret in Leviticus Rabbah...

כ"י פסקי רבינו פרץ י"ד:כ"ו
יש לדקדק בברכה מעין שבע, שפעם אחת ספרה נשמה אחת לרבי יחיאל מפריש שהמלאכים זורקים אותה למעלה ומניחים אותה ליפול מעצמה, על שהיה מדבר בשעה שהחזן היה מתפלל ברכה מעין שבע.

Rabbeinu Peretz

One should be careful in reciting the abridged prayer of seven on Friday evenings, for once a spirit from the next world told Rabbi Yehiel of Paris (d. 1268) that the angels were punishing him, by throwing him up in the air and letting him drop to the ground, on account of having conversed while the hazzan was praying the prayer of seven.

https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=35914&st=&pgnum=8

ובתחילת אלף הששי בא אלי עניין מראה בחלום קום עשה ספר תורה משני חלקים, ואתבונן על המראה והנה השני חלקים לכתוב ספר מצות עשה בחלק אחד, וספר מצות לא תעשה בחלק שני, ולכן הנני משה בן יעקב נתתי פני לחבר שני הספרים ומכל מלמדי השכלתי להביא ראיות קצרות בכל היכולת ולא בלשון תלמוד ממש כי בכמה מקומות שינתי הלשון לכותבו בלשון צח וקצר למען ירוץ הקורא בו, וגם סדרתים בפרשיות קטנות ליתן ריוח להתבונן בין פרשה לפרשה. ויעזרני אלהי גליות ישראל יברך שמו על המלאכה לעשות אותה, וגם בעניין לאוין בא אלי בחלום ענין מראה בזה הלשון, הנה שכחת את העיקר השמר לך פן תשכח את ה' אלהיך כי לא היה בדעתי לחברו במניין הלאוין, וגם רבינו משה לא הזכירו במניין, ואתבונן אליו בבקר והנה יסוד גדול הוא ביראת השם וחיברתיו בעיקרים גדולים במקומן, וה' אלהים יודע כי לפי דעתי איני משקר מעניין המראות. וה' יודע כי לא הזכרתים בספר זה אלא למאן יתחזקו ישראל בתורה וחפץ ה' בידי יצלח:

At the beginning of the sixth millennium, a vision came to me in a dream: Go, make a Tora of two parts. And I examined this vision, and understood that I was to write a book of the positive commandments in one part, and a book of the negative commandments, the prohibitions, in the other. Therefore, I, Moses son of Jacob of Coucy, have decided to write these two books, and I have learned from all my masters to bring short proofs to best of my ability, and to paraphrase the Talmud in clear language. May the God of the exiles of Israel assist me, sanctify His name upon my work. In the matter of the count of prohibitions, I also had a dream, in which a vision presented itself to me in these words: Behold! You have forgotten the essential! "Guard yourself lest you forget the Eternal, your God." For truly, I did not intend to count this formally as a commandment, and Maimonides also ignored it, but in the morning I examined the matter, and it truly is a great foundation of the fear of God, and I wrote it in its correct place. God knows that I do not refuse the messages of my visions. And God knows that I only mention these visions in order that Israel strengthen its observance of the Tora, and may the desires of God performed by me succeed.

עקיבא או עקיבה - כתב בסדר הגט לשניהם יש ראיה ע"כ יש ליתן ב' גיטין... אבל רבינו יצחק בר משה חולק עליו ומצאתי ששאל לבעל חלום האיך לכתוב והשיב לו הפסוק אור זרוע לצדיק ולישרי לב שמחה סופי תיבות רבי עקיבה ומרוב חיבה שמצא זה הפסוק קרא שם ספרו שחיבר אור זרוע נמצא שצריך ה"א בסוף ... ובודאי סברא טובה הוא שאין צריך כאן ב' גיטין דהא לכ"ע ודאי שניהם כשירים וראוי לכתוב בה"א בסוף.

Is the name Akiva spelled עקיבא or עקיבה ? In the work 'Seder Ha-get', it is written that both have good proofs, and therefore one must give two separate Gittin. The proof for the second spelling was given by Rabbeinu Isaac b. Moses (1200-1270). I heard that he asked the Master of Dreams how to spell this name, and was told "Light is sown for the righteous, and joy for the upright" - the last letter of each of the Hebrew words spells Rabbi Akivah, with a hé! He was so overjoyed with this revelation that he entitled his book 'Or Zarua', the first words of this verse.

זכרון ברית לראשונים לר' יעקב הגוזר

טעם זה כתב מורנו י'ב'א' מפי דודו ר׳ מנחם ז״ל שאמר לו בעל חלום, מ״מ מברכין על המילה ולא למול כנגד השנים שהיו אברהם ושרה באותה שנה שנתנה לו מצות מילה לח״י. "על" בגימטריא ק׳ רמז לאברהם שהיה בן ק׳ שנה בהמולו את בשר ערלת יצחק בנו לח"י תחלה שנא' ואברהם בן מאת שנה בהולד לו את יצחק, וכתיב וימל אברהם את יצחק בנו בן ש׳י. "המילה" בגימטריא ץ׳ רמז לשרה שהיתה בת ץ׳ כשילדה את יצחק שנא׳ ואם שרה הבת תשעים שנה תלד. להכי תקינו רבנן לברך "על המילה"... (עמ' פ')

Zekher Brit Larichonim / Jacob Ha-gozer

With regards to the blessing over circumcision, our teacher was told by his uncle, R. Menahem b. Jacob of Worms (d. 1203) that the Master of Dreams told him that we say 'al hamila', on circumcisions, and don't use the infinite, 'lamul'. This corresponds to the ages of Abraham and Sarah at that point: the gematria of the word al is 100, which was Abraham's age when given the commandment, and hamila equals 90, which was the age of Sarah as the Torah says explicitly.

נשמת חיים לר' מנשה בן ישראל מאמר שלישי פרק שישי

וכן נמצא בידי הכל שאלת חלום ששאל רב שרירא וקראו לו פסוק "אסף אאסוף יעקב וכו" ורמזו לו תשוב' על שאלתו והו' לא היה מבין. וחזר ושאל ובקש וביארו לו כל הענין בר"ת על כל אות ואות תיבה אחת. אסף ר"ת אשמיעך סתרי פלאות. אאסוף אשפיל אוריד סמאל ומלך פראנציאה. יעקב ילחם עם קרלוס בחוזק. וכן כל הפסוק.

Nichmat Haïm 3:6 / Menache b. Israel

One example of a dream-question known by all is that of Rav Sherira (906-1006), where he was read the verse (Micah 2:12) "I shall gather you up, Jacob, etc." They implied that this contained an answer to his question, but he could not understand it. And he returned and asked for an explanation, and the entire matter was explained to him. For each letter stood for an entire word, and the verse spelled out: I shall tell you wondrous mysteries! I shall defeat and overthrow Samael, and the King of France. He shall fight furiously against Charles. Et cetera.

ספר שבלי הלקט סימן רס"ג

ועל שאנו עוסקין בהלכות תענית ובענין שריפת התורה כתבנו זה לזכר על מה שאירע בימינו על רוב עונותנו אשר גרמו לנו ונשרפה תורת אלהינו בשנת חמשת אלפים וד' שנים לבריאת העולם ביום ששי פרשת וזאת חקת התורה כעשרים וארבעה קרונות מלאים ספרי תלמוד והלכות והגדות נשרפו בצרפת כאשר שמענו שעשו שאילת חלום לדעת אם גזירה היא מאת הבורא והשיבו להם ודא גזירת אוריתא ופירושו ביום ו' זאת חקת התורה היא הגזירה. ומאותו היום ואילך קבעוהו יחידים עליהם להתענות בו בכל שנה ושנה ביום ששי פרשת זאת חוקת התורה ולא קבעוהו לימי החודש.

Shibolei Haleket 263 / Zedekia b. Abraham (Rome, 1220-1280)

Since I have mentioned the fasts connected to the burning of the Torah, let me write about the events of our times. For on account of our sins, the Torah of our God was burned in the year 5004 according to the creation of the world, on the Friday of parashat Hukkat. Around 24 wagons filled with books of the Talmud, halakha and aggada were burned in France. We heard that they [the rabbis] performed a dream-question to know whether this was a divine decree , and they were told: this is the decree of the Torah. They understood from this that the Friday of Hukkat was the day of the decree. And from that day on some individuals resolved to fast on this Friday every year, before the reading of Hukkat.

ואני המחבר שמעתי מפי הקדוש רבי' יהודה חסיד זצ"ל שאמר בלשון הזה שכל מי שיאכל בלבוטא לא יזכה לאכול לויתן. ולמעשה שנשאל אמר וכן שמעתי על האמת שרבי' אפרים בר יצחק זצ"ל מריגנשבורק פעם אחת התיר אותם ובו בלילה הביאו לפניו בחלום קערה מליאה שרצים לאוכלם וכעס על המביא. ואמר לו למה אתה כועס הלא אתה הוא המתיר. וכעס על בעל החלום שכך אמר לו. ומתוך כך הקיץ ונזכר שהתיר בלבוטא בו ביום. מיד עמד ממטתו ושיבר כל קדירות וקערות שאכלו בהם וכל הפורש מלאוכלם ינוחו לו ברכות על ראשו:

I heard from Rabbi Judah the Pious that whoever eats the fish known as balbuta will not merit to eat the feast of Leviathan in the messianic age. He said that he himself heard this, in the way of truth, that Rabbi Ephraim b. Isaac of Regensburg (1110-1175) once permitted eating such fish. That same night, in his dream, he was offered a bowl full of impure insects, and he was enraged at the one who brought it to him. He was then told: why are you angry? You are the one who permitted these. He was angry at the Master of Dreams for saying so, and suddenly awoke, and remembered that he had permitted balbuta on that very day. He immediately got out of bed, smashed all the pots and bowls out of which they had eaten. All those who refrain from this fish, may blessings rest on their heads.