Save "Elul Learning
"
Elul Learning

“Every soul needs to express itself. Every heart needs to crack itself open. Every one of us needs to move from anger to healing, from denial to consciousness, from boredom to renewal.”
Alan A. Lew, This Is Real and You Are Completely Unprepared: The Days of Awe as a Journey of Transformation

(ד) מִדַּרְכֵי הַתְּשׁוּבָה לִהְיוֹת הַשָּׁב צוֹעֵק תָּמִיד לִפְנֵי הַשֵּׁם בִּבְכִי וּבְתַחֲנוּנִים וְעוֹשֶׂה צְדָקָה כְּפִי כֹּחוֹ וּמִתְרַחֵק הַרְבֵּה מִן הַדָּבָר שֶׁחָטָא בּוֹ וּמְשַׁנֶּה שְׁמוֹ כְּלוֹמַר אֲנִי אַחֵר וְאֵינִי אוֹתוֹ הָאִישׁ שֶׁעָשָׂה אוֹתָן הַמַּעֲשִׂים וּמְשַׁנֶּה מַעֲשָׂיו כֻּלָּן לְטוֹבָה וּלְדֶרֶךְ יְשָׁרָה וְגוֹלֶה מִמְּקוֹמוֹ. שֶׁגָּלוּת מְכַפֶּרֶת עָוֹן מִפְּנֵי שֶׁגּוֹרֶמֶת לוֹ לְהִכָּנַע וְלִהְיוֹת עָנָו וּשְׁפַל רוּחַ:

(4) Among the paths of repentance is for the penitent to
a) constantly call out before G-d, crying and entreating;
b) to perform charity according to one's potential...
c) to change one's name, as if to say "I am a different person and not the same one who sinned;"...
d) to change one's behavior in its entirety to the good and the path of righteousness.

היום יום - ג' תשרי

בִּיחִידוּת הַצֶּמַח צֶדֶק אֵצֶל רַבֵּנוּ הַזָּקֵן ב' תֵצֵא בְּשִׁשִּׁי בֶּאֱלוּל תּקס"ד, סִפֵּר לוֹ רַבֵּנוּ: שַׁבָּת פָּרָשַׁת תָּבוֹא תּקכ"ח אָמַר מוֹרִי וְרַבִּי (הָרַב הַמַּגִּיד מִמּעֶזְרִיטְשׁ) — תּוֹרָה וְהַתְחָלָתָהּ וְשַׁבְתָּ עַד הוי' אֱלֹקֶיךָ, וּבִאֵר כִּי עֲבוֹדַת הַתְּשׁוּבָה צְרִיכָה לִהְיוֹת עַד אֲשֶׁר הוי', שֶׁהוּא לְמַעְלָה מֵהָעוֹלָמוֹת, יִהְיֶה אֱלֹקֶיךָ, אֱלֹקִים בְּגִימַטְרִיָּא הַטֶּבַע, בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹקִים. כָּל הַחֶבְרַיָּא קַדִּישָׁא הָיוּ בְּהִתְעוֹרְרוּת גְּדוֹלָה מִתּוֹרָה הַהִיא. הָרַב הַצַּדִּיק ר' מְשׁוּלָּם זוּסְיָא מֵאַנִיפּאָלִי אָמַר, כִּי הוּא אֵינוֹ יָכוֹל לְהַגִּיעַ לְמַעֲלַת תְּשׁוּבָה כָּזוֹ, וְעַל כֵּן יְחַלֵּק אֶת הַתְּשׁוּבָה לַחֲלָקִים, כִּי תְּשׁוּבָה רָאשֵׁי תֵּיבוֹת: ת, תָּמִים תִּהְיֶה עִם הוי' אֱלֹקֶיךָ. שׁ, שִׁוִּיתִי הוי' לְנֶגְדִּי תָמִיד. ו, וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ. ב, בְּכָל דְּרָכֶיךָ דָעֵהוּ. ה, הַצְנֵעַ לֶכֶת עִם ה' אֱלֹקֶיךָ.

כְּשֶׁסִּפֵּר לִי אַאַמוּ"ר אֶת הַנִּזְכָּר לְעֵיל, סִיֵּם: תֵּיבַת תְּשׁוּבָה צְרוּפָה מֵחָמֵשׁ אוֹתִיּוֹת, אֲשֶׁר כָּל אוֹת הוּא דֶרֶךְ וְאוֹפֶן בַּעֲבוֹדַת הַתְּשׁוּבָה, — וּבִאֵר בַּאֲרִיכוּת חֲמִשָּׁה הָאוֹפַנִּים — וְכוּלָּם בָּאִים מִכֹּחַ אֶל הַפּוֹעַל עַל יְדֵי עֲבוֹדַת הַתְּפִלָּה.

The tzaddik Rabbi Meshullam Zusya of Hanipoli declared that he could not reach a high level of teshuvah easily and therefore divided it into its components.

Teshuvah(תשובה), he pointed out, is an acronym for the following five verses:

תמים תהיה עם ה' אלוקיך — ת: “Trust G‑d your L‑rd with simple faith.”

שויתי ה' לנגדי תמיד — ש: “I have placed G‑d before me at all times.”

ואהבת לרעך כמו — ו: “Love your neighbor as yourself.”

בכל דרכיך דעהו — ב: “Know G-d in all your ways.”

הצנע לכת עם ה' אלוקיך — ה: “Walk humbly with G‑d your L‑rd.”

[The Rebbe Rayatz added:] When my revered father [the Rebbe Rashab] told me the above, he concluded: “The word teshuvah comprises five letters, each representing a distinct path and approach to the labor of teshuvah.” He explained these five approaches at length and then said: ‘All of them are actualized through the service of prayer.’”

Rabbi Joseph Soloveitchik, Halakhic Man p.10

Repentance, according to the Halakhic view, is an act of creation- self-creation. The severing of one's psychic identity with one's previous "I" and the possessor of a new consciousness, a new heart and spirit, different desires, longings and goals. This is the meaning of that repentance compounded of regret over the past and resolve for the future.

אלול = לא + לו

In Rav Kook’s book “Orot Hateshuva”, Rav Kook talks of returning to one's self and writes:

When we forget the essence of our own soul… everything becomes confused and in doubt. The primary teshuva, that which immediately lights the darkness, is when a person returns to oneself, to the root of one's soul – then they will immediately return to God, to the soul of all souls’.

The well-known saying of Rav Meshulam Zusha of אניפולי , brother of the famous Rav Elimelech of Lizhensk:

"If they ask me in Heaven why I wasn't Elimelech, I will know how to answer. But if they ask me why I wasn't Zusha – I will have no words".

This is the essence of Teshuva – to be like Zusha again, the call from ourselves to be us and to fulfill our mission in the world, and not to try and be like anyone else.

בראש כל האדם חייב להתבונן היטב ולחקור ולדעת מהי חובתו המיוחדת בעולמו, מהו הענין המיוחד שבשבילו ירד לעולם . . .

Rabbi Shalom Brezovsky, Netivot Shalom, Vol. 1, Netivei Da’at, Chapter 6:2, p. 30

Before anything else, a person is obligated to reflect upon and search out what is one's unique mission for the sake of which one has descended into the world . . .