(קמא)
זה כלל גדול
בכל מה שיש בעולם
יש ניצוצים הקדושים,
אין דבר ריק מהניצוצים,
אפילו עצים ואבנים,
אפילו בכל המעשים שאדם עושה,
אפילו עבירה שאדם עושה יש בה ניצוצות השבירה.
ומה הוא ניצוצין שבעבירה?
הוא התשובה.
בשעה שעושה תשובה על העבירה מעלה הניצוצות שהיו בה לעולם העליון. וז״ש נושא עון, פירוש
נושא ומעלה העון למעלה.
וזהו גדול עוני מנשוא,
פי׳ להרימו ולהעלותו לעולם העליון:
Teachings from the Ba'al Shem Tov
(§ 141)
This is an important rule:
Everything in the universe contains holy sparks. Nothing is devoid of these sparks, even wood and stones.'
There are sparks from the “breaking [of the vessels]” even in all of man’s deeds, even in a sin he commits.
What are the sparks in a sin?
Teshuvah (repentance; return unto God)!''
When doing teshuvah for the sin,
one elevates the sparks in it to the Supernal
World.
Thus it is written, “Nosei (He bears, i.e., forgives; lit.; “He lifts up”) sin” (Exodus 34:7; et passim); that is, He bears and elevates the sin to on high.
This is also the meaning of “my sin is too great to be borne” (Genesis 4:13),
i.e., to be raised and elevated to on high.