Save "יבמות מב - מקורות נלווים
"
יבמות מב - מקורות נלווים

אהרן היימאן, תולדות תנאים ואמוראים, ב, עמ' 500

וְכֵן גָּזְרוּ חֲכָמִים שֶׁלֹּא יִשָּׂא אָדָם מְעֻבֶּרֶת חֲבֵרוֹ וּמֵינֶקֶת חֲבֵרוֹ. וְאַף עַל פִּי שֶׁהַזֶּרַע יָדוּעַ לְמִי הִיא מְעֻבֶּרֶת. שֶׁמָּא יַזִּיק הַוָּלָד בִּשְׁעַת תַּשְׁמִישׁ שֶׁאֵינוֹ מַקְפִּיד עַל בֶּן חֲבֵרוֹ. וּמֵינִיקָה שֶׁמָּא יִתְעַכֵּר הֶחָלָב וְהוּא אֵינוֹ מַקְפִּיד לְרַפְּאוֹת הֶחָלָב בִּדְבָרִים הַמּוֹעִילִין לֶחָלָב כְּשֶׁיִּתְעַכֵּר:

רבי מנחם המאירי, בית הבחירה על אתר

...ואם תאמר שתתבעם ליורשים של בעל ראשון שהוא אביו של ולד זה, אף היא בושה לבא לבית דין ומתוך כך תקנן שלא לישא מעוברת חברו ומינקת חברו.

רבי אברהם מן ההר, על אתר

והורגת - על כרחה מת ברעב.

חילופי נוסח
1. הכי אמר רבי יוחנן:

הלכה כרבי יוסי - כה"י מינכן 95 ווטיקן 110-111, דפוסים.

הלכה כרבי יהודה - כ"י אוקספורד ושני קטעי גניזה.

2. ממתניתין דכרמא הדר ביה.

בכה"י: "ממתינתא" ולא "ממתניתין".

(ע"פ מאגר "הכי גרסינן")

הלכה כרבי יוסי - ול"ג כרבי יהודה דהא בפ' מי שהוציאוהו (עירובין דף מו:) קאמר רבי יעקב בר אידי אמר רבי יוחנן רבי מאיר ורבי יהודה הלכה כר"י ר"י ורבי יוסי הלכה כרבי יוסי ואין צ"ל רבי מאיר ורבי יוסי הלכה כרבי יוסי ודייק דליתנהו להני כללי מדאיצטריך רבי יוחנן לפסוק כרבי יוסי אף על גב דיחידאה פליג עליה ואי גרס הלכה כרבי יהודה שפיר איצטריך לפסוק הלכה כר' יהודה לאפוקי מר' יוסי דפליג עליה:
גרסינן הלכה כר' יהודה אבל י"ג הלכה כר' יוסי וכדגרש"י ז"ל ופי' הוא ז"ל דבדין הוא דמצי למנקט ר"י אלא משום דר"י נמוקו עמו:

סתם ואח"כ מחלוקת היא ואין הלכה כסתם. ...ומשמע משמעתין דסתם ואחר כך מחלוקת שאין הלכה כסתם בין במשנה אחת בין שתי משניות כמו שפירשתי לא שאין הלכה לעולם כסתם אלא שאינו קרוי סתם שיהא הלכה כמותו לעולם דומיא דמחלוקות דמתניתין וסתמא דברייתא דאמרינן אין הלכה כסתם דליכא למימר שאין הלכה לעולם כסתם שאם ר' לא שנאה במשנתנו רבי חייא מנין לו.

הרי שהיתה טרופה לילך לבית אביה, או שהיה לה כעס מבעלה, או שהיה בעלה זקן, או חולה, או שהלך בעלה למדינת הים, או שהיה בעלה חבוש בבית האסורים, והמפלת לאחר מיתת בעלה, עקרה, זקינה, אילונית, וקטנה שאין ראויה לילד, צריכות להמתין שלשה חדשים, דברי ר' מאיר.

ר' יהודה מתיר להתארס ולהתנשא מיד.

אמ' ר' ישמעאל בי ר' יוחנן בן ברוקא: אני שמעתי בכרם ביבנה, שכל הנשים לא ינשאו ולא יתארסו עד שיהו להן שלשה חדשים.

הגיורת, והשבויה, והמשוחררת, צריכות להמתין שלשה חדשים, דברי ר' יהודה.

ר' יוסה מתיר לינשא מיד.

וכן היה ר' יוסה אומ': כל נשים יתארסו, חוץ מאלמנה שלשים יום, מפני האבול. וכולן לא ינשאו עד שיהו להן שלשה חדשים.

תַּנֵּי הַגִּיּוֹרֶת וְהַשְּׁבוּיָה וְהַשִּׁפְחָה שֶׁנִּפְדּוּ וְשֶׁנִּתְגַייְרוּ וְשֶׁנִּשְׁתַּחְרְרוּ צְרִיכוֹת לְהַמְתִּין שְׁלֹשָׁה חֳדָשִׁים, דִּבְרֵי רִבִּי יוּדָה; רִבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר: אֵינָן צְרִיכוֹת לְהַמְתִּין. וּבְדָמִים - רִבִּי יוּדָה אוֹמֵר: מְטַמֵּא מֵעֵת לָעֵת; רִבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר: דַּייָה שַׁעְתָּהּ.

אָמַר רִבִּי: נִרְאִין דִּבְרֵי רִבִּי יוּדָה בְדָמִים וְדִבְרֵי רִבִּי יוֹסֵי בִווְלָד.

אָמַר רִבִּי חֲנִינָה בְּרֵיהּ דְּרִבִי אַבָּהוּ: אַבָּא הֲוָה לֵיהּ עוֹבְדָא וְשָׁלַח שָׁאַל לְרִבִּי חִייָה וּלְרִבִּי יוֹסָה וּלְרִבִּי אִמִּי וְהוֹרוּן לֵיהּ כְּרִבִּי יוֹסֵי בִּוְלָד.

דִלֹא כֵן מַה אֲנָן אָֽמְרִין? רִבִּי יוּדָה וְרִבִּי יוֹסֵי אֵין הֲלָכָה כְּרִבִּי יוֹסֵי?!

אֶלָּא בְגִין דְּאָמַר רִבִּי "נִרְאִין".

לֹא כֵן אָמַר רִבִּי בָּא בְשֵׁם רִבִּי זְעוּרָה: כָּל־מָקוֹם שֶׁשָּׁנָה רִבִּי "נִרְאִין", עֲדַיִין הַמַּחֲלוֹקֶת בִּמְקוֹמָהּ חוּץ מֵעִיגּוּל שֶׁלַּדְּבֵילָה, דְּדֵין מוֹדֵי לְדִין וְדֵין מוֹדֵי לְדִין?

אָמַר רִבִּי יוֹסֵי: קַשְׁייָתָהּ קוֹמֵי רִבִּי חֲנִינָה בְּרֵיהּ דְּרִבִי אַבָּהוּ, אֲפִילוּ דָבָר בָּרִיא שֶׁנִּבְעֲלוּ? אָמַר לוֹ: וּסְתָם גּוֹיוֹת לֹא כִבְּעוּלּוֹת הֵן?

שִׁמְעוֹן בַּר בָּא אָמַר: אָתָא עוֹבְדָא קוֹמֵי רִבִּי יוֹחָנָן וְהוֹרֵי כְרִבִּי יוֹסֵי. וַהֲוָה רִבִּי לָֽעְזָר מִצְטָעֵר, אָמַר: שָֽׁבְקִין סְתָמָא וְעָֽבְדִין כִּיחִידָייָא?!

אַשְׁכַּח תַּנֵי לָהּ רִבִּי חִייָה בְשֵׁם רִבִּי מֵאִיר. כְּרִבִי שִׁמְעוֹן {צ"ל: כד} שָׁמַע לָהּ דְּתַנֵּי לָהּ רִבִּי חִייָה בְשֵׁם רִבִּי מֵאִיר אָמַר: יְאוּת סַבָּא יְדֵע פִּירְקֵי גִיטָא {צ"ל: גרמה}.

Rebbi Meїr is suspicious about bills of divorce. Rebbi Jehudah is suspicious about a child. Rebbi Yose is suspicious about bills of divorce and a child. Could you say that Rebbi Meїr is not suspicious about bills of divorce, as we have stated: “Those that had received qiddushin can be married.” Rebbi Ze‘ira in the name of Rebbi Gedula: The one who repudiates does not have to wait three months; the one who leaves by a bill of divorce needs to wait three months. This supports Rebbi Me‘ir since Rebbi Meїr is suspicious about bills of divorce. Rebbi Abba in the name of Rebbi Abba bar Jeremiah: A woman who has been raped does not have to wait three months. This supports Rebbi Yose, since Rebbi Yose is suspicious about bills of divorce and a child. It was stated: The proselyte, the captive, and the slave woman who were redeemed, or converted, or freed, have to wait three months, the words of Rebbi Judah. Rebbi Yose says, they do not have to wait. Their blood, Rebbi Jehudah says, makes impure 24 hours retroactively; Rebbi Yose says, from its moment onwards. Rebbi said, the words of Rebbi Judah are reasonable for the blood, and the words of Rebbi Yose for the child. Rebbi Ḥanina ben Rebbi Abbahu said, my father had a case and he asked Rebbi Ḥiyya, Rebbi Yasa, and Rebbi Immi, and they instructed him following Rebbi Yose for the child. For if it were not so, what could we say? Between Rebbi Jehudah and Rebbi Yose, practice does not follow Rebbi Yose? But because Rebbi said, “they are reasonable”. Did not Rebbi Abba say in the name of Rebbi Ze‘ira, every time Rebbi taught “they are reasonable”, the disagreement is unresolved except in the case of the fig cake where each party to the controversy accepts the opposition’s argument. Rebbi Yose said, I stated a difficulty before Rebbi Ḥanina ben Rebbi Abbahu: Even if it is certain that they had sex? He said to him, is a normal Gentile not like one who had sex? Simeon bar Abba said, there came a case before Rebbi Joḥanan and he instructed following Rebbi Yose. Rebbi Eleazar was sorry about this; he said, one disregards the anonymous [Mishnah] and follows an isolated opinion! He found that Rebbi Ḥiyya stated it in the name of Rebbi Meїr. He understood that following Rebbi Simeon, he found that Rebbi Ḥiyya stated it in the name of Rebbi Meїr. He said, the old man certainly understands the chapters about bills of divorce.

רִבִּי מָנָא בְּעָא קוֹמֵי רִבִּי יוּדָן: תַּמָּן אָמַר רִבִּי חִזְקִיָּה רִבִּי אַבָּהוּ בְשֵׁם רִבִּי לָֽעְזָר: כָּל־מָקוֹם שֶׁשָּׁנָה רִבִּי מַחֲלוֹקֶת וְחָזַר וְשָׁנָה סְתָם הֲלָכָה כִסְתָם מִשְׁנָה, וְהָכָא אַתְּ אָמַר הָכֵין?

אָמַר לֵיהּ: לֹא רִבִּי, דִּילְמָא חוֹרָן אָמַר. מִן מַה הֵן דְּשָׁנָה רִבִּי מַתְנִיתִין מַחֲלוֹקֶת וְחָזַר וְשָׁנָה סְתָם הֲלָכָה כִסְתָם, אַתַאי דְּלָא אַשְׁכַּח רִבִּי מַחֲלוֹקֶת אֶלָּא אֲחֵרִים שָׁנוּ מַחֲלוֹקֶת וְרִבִּי שָׁנָה סְתָם.

לֹא כָּל־שֶׁכֵּן תְּהֵא הֲלָכָה כִסְתָם?!

אָתָא רִבִּי חִזְקִיָּה וְרִבִּי יַעֲקֹב בַּר אָחָא וְרִבִּי שִׁמְעוֹן בַּר אַבָּא בְשֵׁם רִבִּי לָֽעְזָר: וַאֲפִילוּ שָׁנוּ אֲחֵרִים מַחֲלוֹקֶת וְרִבִּי שָׁנָה סְתָם, הֲלָכָה כִסְתָם.

וְלָמָּה הוּא מוֹרֵי לֵיהּ כִּיחִידָייָא?

רִבִּי שְׁמוּאֵל בַּר אִינָייָא בְשֵׁם רִבִּי אָחָא: הָדָא דְתֵימַר בְּשֶׁאֵין מַחֲלוֹקֶת אֶצֵל סְתָם, אֲבָל אִם יֵשׁ מַחֲלוֹקֶת אֶצֵל סְתָם לֹא בְדָא הֲלָכָה כִסְתָם.

רִבִּי יוֹסֵי בֵּירִבִּי בּוּן בְשֵׁם רִבִּי אָחָא: הָדָא דְתֵימַר בְּיָחִיד אֵצֶל יָחִיד, אֲבָל בְּיָחִיד אֵצֶל חֲכָמִים לֹא בְדָא הֲלָכָה כִסְתָם.

Rebbi Mana asked before Rebbi Yudan: There Rebbi Ḥizqiah, Rebbi Abbahu, said in the name of Rebbi Eleazar: Every place where Rebbi taught a disagreement and afterwards taught it anonymously, practice follows the anonymous Mishnah. And here, you say so? He said to him, if not Rebbi, maybe somebody else said it? Since when Rebbi taught a disagreement and afterwards taught it anonymously, practice follows the anonymous [text]. It must be that Rebbi did not find a disagreement in the Mishnah; but if others taught it in disagreement and Rebbi taught it anonymously, certainly practice follows the anonymous [text]. There come Rebbi Ḥizqiah, Rebbi Jacob bar Abba and Rebbi Simeon bar Abba, in the name of Rebbi Eleazar: Even if others taught a disagreement but Rebbi taught it anonymously, practice follows the anonymous [text]. Why does he agree here with a dissenting opinion? Rebbi Samuel ben Inaya in the name of Rebbi Aḥa. That means, if no diagreement is stated together with the anonymous [text], but if a disagreement is stated together with the anonymous [text], practice does not follow the anonymous [opinion]. Rebbi Yose ben Rebbi Abun in the name of Rebbi Aḥa. That is, if individual disagrees with individual. But if an individual disagrees next to the [anonymous] Sages, practice does not follow the anonymous [text].
We use cookies to give you the best experience possible on our site. Click OK to continue using Sefaria. Learn More.OKאנחנו משתמשים ב"עוגיות" כדי לתת למשתמשים את חוויית השימוש הטובה ביותר.קראו עוד בנושאלחצו כאן לאישור