(ב) ושמא תאמר: דאם כן לא הוה ליה לתלות בשבת, אלא בעשירי לחודש? דיש לומר: כיון דבעשירי בחודש מתה מרים – לא רצו לתלות בהיום, לעשותו יום שמחה. ועוד: דבעשור לחודש עלו מן הירדן, כדכתיב ביהושע, והייתי אומר דהזכרון הוא לנס הירדן – לזה קבעוהו על שבת, דבעליית הירדן לא היתה בשבת (ב"ח). ושמא תאמר: מה איכפת לנו אם נתלה בירדן? דיש לומר: דימים אלו אנו תולים בניסי מצרים, שהם גדולים מניסי הירדן.
And lest you say, if the above is true, why observe Shabbat HaGadol on Shabbat rather than on the 10th of Nissan regardless of which day of the week it occurs? And one answer is that on the 10th of Nissan Miriam died and so it was not desirable to make the commemoration dependent on the calendar date such that the anniversary of her death should be a day of celebration. Furthemore, the tenth of Nisan is the day that they crossed the Jordan River, as it says in the Book of Joshua, and I would have thought that Shabbat HaGadol was established on Shabbat to set it apart from crossing the Jordan River. For this reason Shabbat HaGadol was established on Shabbat for the Jordan was not crossed on Shabbat. And lest you ask, who cares if people are confused and ascribe Shabbat HaGadol to crossing the Jordan? The answer is that these days are about the miracles of Egypt which were greater than the miracles of crossing the Jordan.
