(א) שבת שלפני הפסח – קורין אותו "שבת הגדול" מפני הנס הגדול שנעשה בו. דפסח מצרים – מקחו מבעשור, ופסח שיצאו ממצרים היה יום חמישי (שבת פז א). ונמצא ששבת שלפניו היה עשירי בחודש, ולקח כל אחד שה לפסחו, וקשרו בכרעי מטתו. ושאלום המצרים: מה זה? והשיבו שהקדוש ברוך הוא צוה לשוחטו. והמצרים עבדו לטלה, והיו שיניהם קהות, ושתקו. ועוד הודיעום ישראל שעתיד הקדוש ברוך הוא להרוג בכוריהם, והלכו בכורי מצרים ועשו עם פרעה ואבותיהם מלחמה. וזהו שנאמר: "למכה מצרים בבכוריהם", כמבואר במדרש. ועל שם אותו הנס קורין אותו "שבת הגדול".
The Shabbat that is before Pesach is called "Shabbat HaGadol" or the "great Shabbat" because of the great miracle that occurred on that day. For the original Paschal lamb of Egypt was taken on the tenth of Nisan and the Pesach when they left Egypt was a Thursday (Tractate Shabbat 87a). It follows that the Shabbat prior to leaving Egypt was the tenth of the month and each individual took a lamb for his paschal offering and tied it to the frame of his bed. And when the Egyptians asked, "what is this?" They answered and said that the Holy Blessed One has commanded that we slaughter that animal. And the Egyptians worshipped sheep and yet they were stunned and silent. And furthermore, Israel informed that that in the future the Holy Blessed One would kill their first born. And the first born of Egypt waged a war with Pharaoh and their fathers and this is what is meant by "afflicting Egypt with its first born" as is explained in the Midrash. And on account of this miracle, we call it "Shabbat HaGadol."
