"דרש רבי שמלאי לעולם יסדר אדם שבחו של הקב"ה ואח"כ יתפלל, מנא לן ממשה, דכתיב ואתחנן אל ד' בעת ההיא וכתיב ד' אלהים אתה החלות וגו' וכתיב בתריה אעברה נא ואראה את הארץ הטובה וגו'" (ברכות ל"ב.). צריך שהתפלה תהי' נקי' מכל רעיון של שנוי רצון והתפעלות בחק השי"ת, מה שהוא דעה כוזבת ביחס לאלהות ומביאה להשחתת סדרי השלמות האנושית. ולעומת זה עצם ערך התפלה ובטחון פעולתה בקבוץ תנאיה, גם מלבד פעולת השגת המבוקש והתרוממות הנפש וזכותה ע"י התפלה, הוא פנה גדולה בהשלמת האדם. על כן צריך שיבין כל מתפלל, שהתפלה היא חק נפלא, שחקק הקב"ה בעולמו, להשלמת יצוריו בכל דרכי השלמות, וביחוד לתכלית השלמתם המוסרית הנצמחת ממנה, ואינה בגדר ענין מוטבע בחוקו ית', חלילה. ועל־כן ראוי שקודם כל תפלה יוקדם ספור השבח, להורות שראוי לשבח הרבה על קביעת חק התפלה שלא כפי המושג בדרך־השאלה בשם טבע באלהותו ית'. והראי' ממשה חשובה מאד, שהוא ע"ה בהשגתו הגדולה הי' ודאי בטוח שלא יבא לחשוב צד שנוי־רצון והתפעלות בחק השי"ת ע"י התפלה, מ"מ הרבה להקדים שבחו, לגלות מן הכח אל הפעל אמתת הדעה הראוי' להיות רשומה בלב ע"י התפלה, וק"ו כל האדם כוזב, שאפשר לו להיות טועה בדעות כוזבות, שראוי להקדים מה שירומם נפשו ויעמידה על ציור האמתיות.
לפעמים אנו מתפללים שיעשה הקב"ה בקשתנו ע"י המלאכים, ולפעמים מפרטים גם שמות של המלאכים. שהרי עיקר המבוקש של ענין התפלות כולן באמת ראוי שיהי' לא להשיג מה שהוא חפץ כי־אם לדבק עצמו לרצונו של מקום ב"ה. וכיון שתכלית הבקשה היא מילוא אמתת רצונו ית' החפץ חסד, וכמו שהוא רצונו ית' להרבות חסדיו בעולם כן הוא רצונו שזה יתנהג דוקא באותם הדרכים, שסדר בהם את הנהגת העולם בחכמתו ורצונו כביכול, א"כ כמו שראוי להתפלל על עצם המבוקש הפרטי כן ראוי להתפלל שיתמלא ע"פ הסדרים השייכים לו. ואדרבה, זוהי שלמותה של התפלה, שהוא מגלה בה את רצונו הוא, שיעשה רצונו של מקום ב"ה בעולם, והרבה יותר ממה שראוי לרצות במלוי הבקשה ראוי לרצות שיתוקנו סדרי המאורות העליונים, שדרך תקונם הוא במילוא עניני התפלה, שזהו ענין התפלה ע"פ סדר הספירות. וכיון שזכינו לענין התפלה שיעשה רצונו, שהוא בשפעת החסד ע"פ הכנת התחתונים, הרי עצם התפלה היא הכנה רבה באפן המעולה לענין שפע הטוב והחסד ע"י גילוי המאורות הקדושים.
R. Simlai expounded: One should always order the praises of the Holy One, blessed be He, and only afterwards pray. [Berakhot 32a]
Prayer must be clean of any notion of altering will or affecting response in God’s decree, a false conception in relation to Divinity which brings about the destruction of the ways of human perfection. In contrast, the actual value of prayer and the surety of its impact, within the realm of its terms, even aside from the attainment of that which is sought and the elevation and clarification of the soul through prayer, is a great cornerstone in the completion of humanity. Therefore, all who pray must understand that prayer is a wondrous statute which the Holy One, blessed be He, engraved in His world for the completion of His works in all manners of perfection, and in particular to accomplish of their moral completion which grows out of it. Prayer does not lie within the bounds of those things embedded in His decrees, God forbid. It is therefore fitting that every prayer be preceded by the telling of praise, to teach that it is right to give great praise over the fixing of the statute of prayer not according to that which is understandable, so to speak, as the nature of His divinity. And the proof from Moses is very important. He, in his great understanding, would certainly never come to think that prayer could bring about any change in will or responsiveness in the decree of God. Nevertheless, his prayer was preceded by abundant praise, in order to reveal the truth of the proper consciousness fit to be impressed on the heart through prayer. All the more so we, ‘unsteady man,’ who might go astray after false ideas, should begin with that which elevates the soul and sets it on right conceptions.
(4) When we orient ourselves toward some particular objective in prayer, we must take to heart that our intention is to remove the darkness and evil from the whole world and to intensify the good and the light of Godly life in its fullness; that life which in its advent not only fills a particular lack, but rather completes all deficiencies and restores all blemishes, and in the greatness of our souls we desire only absolute and complete wholeness.
(5) Sometimes we pray that God fulfill our request via messengers, and sometimes we even specify the names of these angels. Because in truth it is fitting that the essence of what is sought in prayer be to join oneself to the will of the Omnipresent, HaMakom, blessed be He and not the attainment one’s desire. And since the purpose of any request is actually the fulfillment of the true will of the One who desires to give, and just as it is His will to increase His loving kindness in the world, so too it is His will that this come about through those specific pathways by which, in His wisdom and will, he ordered for guidance of the world, as it were; if so, just as it is fitting to pray for a particular request it is fitting to pray that it be fulfilled through the orders relevant to it. On the contrary, this is the wholeness of prayer, that through it one reveal their will that the will of haMakom be done in the world. More than the desire for the fulfillment of a request, it is right to desire that the order of the transcendent lights be fixed, whose path to repair is found in the fulfillment of the principles of prayer – this is the concept of prayer according to the order of the sefirot. And since we have merited the principle of prayer, that His will be done, which occurs through the outpouring of God’s loving kindness according to the extent to which the lower vessels have been prepared, then the very act of prayer is itself a tremendous preparation in the highest fashion for the outpouring of good and loving kindness through the revelation of the holy lights.