(א) חייב אדם לקרות המגילה בלילה, ולחזור ולשנותה בקריאה ביום, שנאמר: "למען יזמרך כבוד ולא ידום, ד' אלקי לעולם אודך" (ד א). כלומר: דמקודם דריש מקרא ד"אלקי" אקרא "יומם ולא תענה, ולילה ולא דומיה לי". ופסוק זה הוא במזמור ד"אילת השחר", דנדרש על אסתר ביומא (כט א). וכיון שהם היו צועקין יום ולילה – עבדינן זכר לנס לקרותה ביום ובלילה (רש"י). אך לכאורה איך אפשר דמצוה אחת תנהוג גם ביום גם בלילה? ורוב מצות: או שנוהגות רק ביום, כמו ציצית, ותפילין, ושופר, ולולב; או רק בלילה, כמו אכילת מצה, וספירת העומר. ולזה דריש מקרא ד"למען יזמרך כבוד ולא ידום…" דכתיב במזמור "ארוממך ד' כי דליתני", דנדרש בפסיקתא במרדכי ואסתר והמן ואחשורוש (שם). ואומר שם "למען יזמרך… ד' אלהי לעולם אודך" – גם ביום וגם בלילה. כלומר: דכיון דקריאת המגילה היא כעין ברכת הודאה, שאנו מודים ומשבחים לו יתברך על הנס שעשה לנו, וזה שייך ביום ובלילה בלא הפסק, כמו שאמר: "ד' אלקי לעולם אודך" – והוי כמו קריאת שמע ותפילה, דנוהגין גם ביום גם בלילה.
A person is obligated to read megilah at night and to read it a second time during the day as it says, "that [my] whole being might sing hymns to You endlessly;
O LORD my God, I will praise You forever." (Psalms 30:13). That is to say that first the source was "O my God, I call by day but You do not answer; and at night, and there is no surcease for me" This verse is from Psalms 22 which is "ayelet ha-shachar" which is explicated by Ester in Massechet Yoma (29a). And since they cried out day and night, we commemorate the miracle by reading the megilah at night and day (Rashi). However, it seems that it is impossible for one mitzvah to be operative at night and in the day. For most mitzvot are either daytime mitzvot like tzitzit, tefilin, shofar, and lulav, or nighttime mitzvot like eating matzah or counting the omer. And this is what the Talmud derives from Psalms 30 which is explained in the Pesikta to be about Mordechai and Esther and Haman and Achashverosh. And it says, "so that i will sing...forever" which means both at night and in the day. That is to say that since reading the megilah is a sort of blessing of thanksgiving, and we thank and praise God for the miracles that God did for us, it is relevant to do this both at night and in daytime without interruption. As it says, "Lord my God I will praise you forever" it should be like Shema and Tefilah which are mitzvot we do in the day and at night.
