רַבָּן גַּמְלִיאֵל אוֹמֵר,
בְּכָל יוֹם מִתְפַּלֵּל אָדָם שְׁמֹנֶה עֶשְׂרֵה.
Rabban Gamliel says:
Each and every day a person recites the eighteen blessings.
וירא אליו ה' וגו' (בראשית יח א).
ילמדנו רבינו, כמה ברכות מתפלל אדם בכל יום?
כך שנו רבותינו: צריך אדם שיתפלל שמונה עשרה, ולמה י"ח?
(אמר ר לוי:) כנגד י"ח אזכרות שכתיב בהבו לה' בני אלים (תהלים כט).
משיבין לר' לוי: והא בבבל אומרים
י"ט?
אמר להם: אף הוא מן האזכרות, שנאמר אל הכבוד הרעים (שם שם ג).
אמר ר' סימון: כנגד י"ח חוליות שבשדרה, שבשעה שאדם עומד ומתפלל צריך לשוח בכולן, שנאמר כל עצמותי תאמרנה ה' מי כמוך (שם לה י).
אמר הקב"ה: הוו זהירין בתפלה
שאין לך מדה יפה הימנה,
ואפילו אן אדם כדי לענות,
חסד אני אעשה עמו, שכל דרכי חסד.
אמר ר' שמלאי: מבקש אתה לידע שכל דרכיו של הקב"ה חסד?
בראשה של תורה קישט את הכלה, שנאמר ויבן ה' אלהים את הצלע (בראשית ב כב),
ובסופה חסד שקיבר את המת, שנאמר ויקבר אותו בגיא (דברים לד ו),
ובאמצעה ביקר את החולה, שנאמר וירא אליו ה'. כיון שמל אברהם בא הקב"ה ופמליא שלו לבקרו.
[מנין? ממה שקראו בענין] וירא אליו.
(Gen. 18:1:) THEN THE LORD APPEARED UNTO HIM…. Let our master instruct us: How many blessings does one pray every day?
Thus have our masters taught (in Ber. 4:3): ONE MUST PRAY THE EIGHTEEN BENEDICTIONS.
And why eighteen?
(R. Levi said: ) They > correspond to the eighteen references to the Divine Name which are written in (Ps. 29) ASCRIBE TO THE LORD, O HEAVENLY BEINGS.
They reply to R. Levi: But does not one say nineteen in Babylon?
He said to them: That also is from references to the Divine Name, as stated (in Ps. 29:3): THE GOD (El) OF GLORY THUNDERS.
R. Simon said: < The Eighteen > correspond to the eighteen vertebrae which are in the spine, since when one stands to pray, it is necessary to bend over with all of them. Thus it is stated (in Ps. 35:10): ALL MY BONES SHALL SAY: LORD, WHO IS LIKE YOU?
The Holy One said: Be strictly observant in prayer, for you have no finer way than that. And even though a person is not worth answering, I shall show him loving-kindness, since all my ways are loving-kindness.
R. Simlay said: Do you want to know that all the Holy One's ways are loving-kindness?
At the beginning of Torah he has adorned the bride, as stated (in Gen. 2:22): THEN THE LORD GOD BUILT THE RIB < WHICH HE HAD TAKEN FROM THE HUMAN INTO A WOMAN >.
Also at the end of < the Torah > there is loving-kindness in that he buried the dead, as stated (in Deut. 34:6): THEN HE (THE HOLY ONE) BURIED HIM (MOSES) IN THE VALLEY.
Moreover, in the middle < of the Torah > he visited the sick, as stated (in Gen. 18:1): THEN THE LORD APPEARED UNTO HIM. As soon as Abraham had circumcised < himself > (in Gen. 17:24), the Holy One and his entourage came to visit him. {It is so stated} [Where is it shown? Where they read on the matter] (in Gen. 18:1): THEN THE LORD APPEARED UNTO HIM.