The Israelites shall camp each with their standard, under the banners of their ancestral house; they shall camp around the Tent of Meeting at a distance.
(ב) באתת. כָּל דֶּגֶל יִהְיֶה לוֹ אוֹת מַפָּה צְבוּעָה תְלוּיָה בוֹ, צִבְעוֹ שֶׁל זֶה לֹא כְצִבְעוֹ שֶׁל זֶה, צֶבַע כָּל אֶחָד כְּגַוָּן אַבְנוֹ הַקְּבוּעָה בַחֹשֶׁן, וּמִתּוֹךְ כַּךְ יַכִּיר כָּל אֶחָד אֶת דִּגְלוֹ; דָּ''אַ: בְּאוֹתוֹת לְבֵית אֲבוֹתָם, בְּאוֹת שֶׁמָּסַר לָהֶם יַעֲקֹב אֲבִיהֶם כְּשֶׁנְּשָׂאוּהוּ מִמִּצְרַיִם שֶׁנֶּאֱמַר (בראשית נ') "וַיַּעֲשׂוּ בָנָיו לוׂ כֵּן כַּאֲשֶׁר צִוָּם, יְהוּדָה וְיִשָּׂשכָר וּזְבוּלוּן יִשָּׂאוּהוּ מִן הַמִּזְרָח, וּרְאוּבֵן וְשִׁמְעוֹן וְגָד מִן הַדָּרוֹם וְכוּ'", כִּדְאִיתָא בְתַנְחוּמָא בְּפַרָשָׁה זוּ:
Each banner shall have a different sign — a piece of colored cloth hanging on it, the colour of the one not being the same as the colour of another, but the colour of each tribe shall be like that of his stone that is fixed in the [High Priest's] breastplate and by this means everybody will be able to recognize their banner (Midrash Tanchuma).
Another explanation: by the signs which their father Jacob gave them when they carried him out from Egypt, as it is said, (Genesis 50:12) “And his sons did for him exactly as he had commanded them.” For he had commanded that Judah, Issachar and Zebulun should carry him, having their position at the east side, Reuben, Simeon and Gad at the south side, etc., — as it is related in Tanchuma on this section.
(ב) באתת. סימנים היו בכל דגל ודגל וקדמונינו אמרו שהיה בדגל ראובן צורת אדם מכח דרש דודאים ובדגל יהודה צורת אריה כי בו המשילו יעקב ובדגל אפרים צורת שור מטעם בכור שור ובדגל דן צורת נשר עד שידמו לכרובים שראה יחזקאל הנביא
"Ensigns" - Each standard had its own symbol. Tradition says that the standard of Reuven bore the figure of a man (Based on the "mandrakes" of Gen 20:14), Judah had a lion (see Gen 49:9), Ephraim had a bull (based on Deut. 33:17), and Dan had an eagle, so that they looked like the cherubs seen by the prophet Ezekiel.
והנה הפאות תחלתן מן המזרח כמהלך השמש ואחריו הדרום ואחריו המערב ואחריו הצפון ושמו דגל יהודה במזרח כי הוא נוסע בראשונה שהוא הנגיד כמו שצוה ה' (שופטים א ב ושם כ יח) יהודה יעלה בתחלה וראובן בדרום לכבוד הבכורה והנה שני הדגלים הסמוכים היו ללאה עם בכור שפחתה הנולד על ברכיה ודגל אחד לבני רחל במערב ודגל בני השפחות בצפון אחרונים ועוד ראיתי במדרש (במדב"ר ב ט) וכשם שברא הקב"ה ארבע רוחות בעולם כך סבב לכסאו ארבע חיות ולמעלה מכלן כסא הכבוד וכנגדן סדר הקב"ה הדגלים למשה אמר לו מזרח שממנו יוצא אור לעולם יהא כנגדו יהודה שהוא בעל מלוכה ועליו שבט יששכר שהוא בעל תורה ועליו מטה זבולן שהוא בעל עשירות כמה דכתיב (בראשית מט יג) זבולון לחוף ימים ישכן כמו שנאמר (דברים לג יט) כי שפע ימים ינקו יסעו בראשונה כמו שנאמר (מיכה ב יג) ויעבר מלכם לפניהם וה' בראשם דרום טללי ברכה וגשמי ברכה יוצאין ממנו לעולם יהא כנגדו ראובן שהוא בעל תשובה והתשובה מדה טובה ורחמיו של הקב"ה באין לעולם בשעה שעושין תשובה ועליו גד שהוא בעל גבורה ראובן בתשובה וגד בגבורה ושמעון באמצע לכפר עליו ושניים יסעו שהתשובה היא שניה לתורה מערב אוצרות שלג ואוצרות ברד וקור וחום וכנגדן אפרים ומנשה ובנימן ושכינה לעולם במערב בגבול בנימן שנאמר (דברים לג יב) לבנימן אמר ידיד ה' ישכון לבטח עליו ושלישים יסעו נאה לתורה ולתשובה גבורה כדי שיתגבר אדם בתורה ויתגבר על יצרו צפון משם החשך יוצא לעולם וכנגדו שבט דן למה שהוא החשיך העולם בע"ז שעשה ירבעם שנאמר (מלכים א יב כט) ואת האחד נתן בדן ועליו שבט אשר להאיר את החשך שנאמר (דברים לג כד) וטובל בשמן רגלו ועליו שבט נפתלי שהוא בעל ברכה לאחרונה יסעו שכל מי שעובד ע"ז הולך לאחור ולא לפנים.
God has Moses arrange the divisions accordingly, tell him, "On the east, whence light comes into the world, let Judah be, who possesses kingship. Next to him, Issachar, who possesses Torah, and next to him Zebulun, who possesses wealth...Let this division go first....
South is the direction from which dews and rains of blessing come to the world. Let Reuven, who posses teshuvah, correspond to that direction. For teshuvah is a good quality, and God's compassion descends upon the world whenever people do teshuvah. Next to him, Gad, who possess might. So you have Reuven with teshuvah and Gad with might to make atonement for Shimon, who is in-between them. These shall go second, for teshuvah comes second to Torah.
The west is where the storehouses of snow, hail, cold and heat are found; let Ephraim, Mennasheh, and Benjamin correspond to it. [Note: they are linked in Psalm 80:3, where the midrsash attributes to them the ability to withstand harsh weather.] The Shekhinah is always in the west, the territory of Benjamin: 'Beloved of God, he rests securely beside God.' [Deut 33:12]. These go third, for it is good that Torah and teshuvah should be accompanied by might, so that one might prevail mightily in Torah and have the strength to overcome one's natural impulses.
From the north, darkness comes to the world. Dan corresponds to it, for he darkened the world through the idolatrous golden calves introduced by Yerov'am...Next to him is Asher, who lights up the darkness, "May he dip his foot in oil [Deut 33:23]...and next to him is Naftali, who possesses blessing. They shall go last, for anyone who follows idolatry goes backward, not forward."
2. South = Rain and Dew (Teshuvah/Might/In-between)
3. West = Snow, Hail, Cold and Heat (Endurance/Love)
4. North = Darkness (Idolatry/Light/Blesing)
(ב) על דגלו באתת בדגלים היה כתוב אותיות של שמות האבות וכיצד היו כתובות בדגל ראובן היה כתוב אי"י בשני בצ"ע בשלישי רח"ק ברביעי מק"ב. ראשונות שבתיבות הם אברם השניות יצחק השלישית יעקב, והענן היה מסכך על ישראל כמין ה"א דאברהם. ד"א באתת לבית אבתם צורת אדם בדגל ראובן צבוע בצבע אודם הקבועה בחשן לשמו סימן לדודאים שמצא שהם כצורת אדם. צורת אריה בדגל יהודה שנקרא אריה צבוע בצבע נפך. צורת שור בדגל אפרים שאביו נקרא שור צבוע בצבע שוהם. צורת נשר בדגל דן צבוע בצבע לשם והמשכן בנתיים רמז לחיות הקודש המרובעות לכסא הכבוד ומהם למדו המלכיות להיות להם מפות מצויירות במיני צבעים.
On the standards was written the letters of the names of the Patriarchs. And how were they written? On the standard of Reuven were written the first Hebrew letters of the four-letter name of Avram, Yitzchak and Yaakov, on the next batter the second letters of each, on the next the third letters, and on the next the fourth. The cloud shielded them all from above like the Hebrew letter hey, that turned Avram into Avraham.
Under the banners of their ancestral house. The image of a human on Reuven's banner, and is colored brownish-red as it is on the breastplate, a symbol of the mandrakes that he found which have the shape of a person. The image of a lion on Yehudah's banner, who is called a lion; it is colored red. The image of a bull is on the banner of Ephraim, whose ancestors is called a bill; it is colored like onyx. The image of an eagle is on the banner of Dan; it is colored purple. And the mishkan is in the middle of them, hinting at the four-fold holy creatures for the Divine throne, and from them the kingdoms learned to make for themselves many colored cloths with images.
- Aleph - Yud - Yud
- Bet - Tzadee - Ayin
- Resh - Chet - Kuf
- Mem - Kuf - Bet
