Save "Cancelled Torah
"
Cancelled Torah
(ז) כִּֽי־שִׂפְתֵ֤י כֹהֵן֙ יִשְׁמְרוּ־דַ֔עַת וְתוֹרָ֖ה יְבַקְשׁ֣וּ מִפִּ֑יהוּ כִּ֛י מַלְאַ֥ךְ יְהוָֽה־צְבָא֖וֹת הֽוּא׃

For the lips of a priest guard knowledge, And people seek rulings from their mouth; For they are a messenger of God.

ור"מ היכי גמר תורה מפומיה דאחר והאמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן מאי דכתיב (מלאכי ב, ז) כי שפתי כהן ישמרו דעת ותורה יבקשו מפיהו כי מלאך יקוק צבאות הוא אם דומה הרב למלאך יקוק צבאות יבקשו תורה מפיהו ואם לאו אל יבקשו תורה מפיהו אמר ר"ל ר"מ קרא אשכח ודרש (משלי כב, יז) הט אזנך ושמע דברי חכמים ולבך תשית לדעתי לדעתם לא נאמר אלא לדעתי רב חנינא אמר מהכא (תהלים מה, יא) שמעי בת וראי והטי אזנך ושכחי עמך ובית אביך וגו' קשו קראי אהדדי לא קשיא הא בגדול הא בקטן כי אתא רב דימי אמר אמרי במערבא ר"מ אכל תחלא ושדא שיחלא לברא דרש רבא מאי דכתיב (שיר השירים ו, יא) אל גנת אגוז ירדתי לראות באבי הנחל וגו' למה נמשלו ת"ח לאגוז לומר לך מה אגוז זה אע"פ שמלוכלך בטיט ובצואה אין מה שבתוכו נמאס אף ת"ח אע"פ שסרח אין תורתו נמאסת

But Rabbi Meir- how did he learn Torah from the mouth of Acher ["the Other"]? But didn't Rabba the son of the son of Chana say, "Rabbi Yochanan said, 'What is [the meaning of] the verse, 'For the lips of a priest guard knowledge, And people seek rulings from their mouth; For they are a messenger of God'? If the teacher is like an angel of God, they should ask instruction from his mouth; And if not, they should not ask instruction from his mouth.'" ... There is no contradiction. This one (ie. when there is no need for a teacher like an angel) is with a great one, and this one (ie. when there is a need for a teacher like an angel) is with a lesser one.

When Rav Dimi came [from Israel], he said, "They say in the west (ie. Israel): 'Rabbi Meir ate a date and threw away the kernel.'" Rava expounded: "What is [the meaning of] the verse, 'To the garden of almonds I went down, to see the streams of water... (Song of Songs 6:11)-' why are scholars compared to almonds? To say to you, Just like an almond, even though it is dirty with mud and manure, what is inside it is not spoiled, so too a scholar, even though he has rotted, his Torah is not spoiled..."

(כב) המוסרים והאפיקורסים והמומרים פחותים מהעכו"ם ופסולים לעדות: הגה ואפי' מחל לו הנמסר פסול עד שישוב בתשובה (ב"י בשם מ"כ ובדברי הרמב"ם בפי"ב וכן משמע באשירי פ' זה בורר) מומר שחזר בו וקיבל עליו תשובה כשר מיד אע"פ שלא עשאה עדיין (מהרי"ק שורש פ"ה):

Snitches, heretics and mumarim are of a lower level than gentiles and are disqualified from testifying. A snitch cannot testify, even if the victim forgave him, until he repents. An apostate who agrees to repent is valid immediately even if he has not yet done it.

May 30, 1959.

Rav Moshe Feinstein zt”l pens a response to a Rebbe who is teaching in Rav Binyamin Kamenetsky’s Yeshiva of South Shore (IM EH Vol. I #96). The Rebbe, Rav Shmuel Dishon, had asked Rav Moshe about a certain individual artist who once had an excellent reputation. This artist had composed a number of musical compositions that had captured the hearts of the Torah community. Unfortunately, the artist had gone astray. Is it permitted to listen and sing the tunes that he had composed while he was still “fully kosher?”

Rav Moshe zt”l rules that there is nothing wrong with doing so for tunes that he had composed while he was “fully kosher.” For tunes that he had composed after his fall, Rav Feinstein writes, “it is likely that we should not be stringent since tunes do not essentially have to do with matters of Kedusha, however, Bnei Torah and Baalei Nefesh should avoid it.”

We use cookies to give you the best experience possible on our site. Click OK to continue using Sefaria. Learn More.OKאנחנו משתמשים ב"עוגיות" כדי לתת למשתמשים את חוויית השימוש הטובה ביותר.קראו עוד בנושאלחצו כאן לאישור