האדם צריד להחלץ תמיד
ממסגרותיו הפרטיות,
הממלאות את כל מהותו,
עד שכל רעיונותיו סובבים תמיד רק
על דבר גורלו הפרטי,
שזהו מוריד את האדם לעומק הקטנות, ואין קץ ליסורים גשמיים ורוחניים, המסובבים מזה.
אבל צריך שתהיה מחשבתו ורצונו,
ויסוד רעיונותיו נתונים להכללות,
לכללות הכל, לכללות העולם,
לאדם, לכללות ישראל, לכל היקום.
ומזה תתבסס אצלו גם הפרטיות שלו בצורה הראויה.
וכל מה שהתפיסה הכללית
היא יותר חזקה אצלו
ככה תגדל שמחתו,
וככה יזכה יותר להארת האור האלהי,
כי שם מלא חל על עולם מלא,
ולית שכינתא שריא באתר חסיר,
וכיון דבאתר חסיר או פגים לא שריא, איך תשרה באתר שהכל נטול וחסר,
ואין שם כי אם נקודה
דלה מצערה ואפסית,
שהיא הפרטיות האנכית לבדה.
והתביעה הזאת להיות תמיד נתון
ביסוד הכללי,
בצרורא דלעילא דביה חיי כולא,
הוא יסוד נשמת הצדיקים,
המתהלכים לפני האלהים,
ומתענגים על ד'.
A person must liberate himself from confinement within his private concerns. This pervades his whole being
so that all his thoughts focus only on
his own destiny.
It reduces him to the worst kind of smallness, and brings upon him endless physical and spiritual distress.
It is necessary to raise a person's thought
and will and his basic preoccupations
toward universality, to the inclusion of all,
to the whole world, to humanity,
to the Jewish people, to all existence.
This will result in establishing even
his private self on a proper basis.
The firmer a person's vision of universality, the greater the joy he will experience,
and the more he will merit the
grace of divine illumination.
The reality of God's providence is discernible when the world is seen in its totality.
God's presence is not manifest in anything defective. Since He does not abide
where there is deficiency,
how can He abide where everything
is lacking,
where all we have is the weak and puny entity, only the particularity of the ego?
This call to be committed always to the principle of universality,
to the divine ensemble,
where all things have their being,
is the essence of the soul of the zaddikim, who walk before God and whose delight
is in the Lord.
(Orot HaKodesh 3 p. 147)