והנה לכאורה יש לתמוה על שמצינו תפילת צדיקים דומה לעתר שמהפכת אפילו מחשבת הש״י
ע״ד מי מושל בי? צדיק!
האיך יכול להיות הדיבור של הצדיק שיכול לעלות כ״כ עד שיעשה התהוות אחר?
...
וזהו ויקה מאבני וכו׳ דידוע שהאבנים הם האותיות
והנה כשהצדיק מתפלל באותיות ומקשר את עצמו עד חכמה עליונה כנזכר
דהיינו שהוא כבר נכנם לשער אי״ן
ומעלה על לבו שאלמלא כח הש״י שבו אז אפס מוחלט
א״כ הכל כח הש״י והדיבור הוא העולם הדיבור של הש״י
שבו נברא העולם.
ועולם הדיבור נמשך מחכמה שהוא תענוג ושעשועים של הש״י
מה שיש לו מן העולמות. וגם עתה הוא מדבר רק בשביל שעשועי הש״י
ובזה מחזיר האותיות לשרשן דהיינו חכמה שממנו נמשכו
וזה ויקח מאבני המקום דהיינו האותיות... ובזה נתקשר הצדיק לחכמה עלאה כנ״ל
ומתלבש בדיבור שלו, ומכוונה הנ״ל ורצונות שלו בזה ממשיך שפע ורצון
העליון לחכמה וממנה ולמטה עד סוף כל המדריגות.
(מגיד דבריו ליעקב # ס)
It seems astonishing that we find the prayer of a tsaddik compared to a pitchfork that can overturn even the thought of God,
as in [the Talmudic adage],
“Who rules over Me?
Tsaddik!”
How can the speech of the tsaddik ascend so high that it becomes something different!?
. . .
This is the meaning of, “And he took from the stones [of the place]” (Gen. 28:11).
It is known that the letters are called
“stones.”
When a tsaddik prays with the letters, he connects himself to the higher wisdom.
This means that he has entered the
gateway to the Naught, considering that were it not for the power of the blessed One, he would be nothing at all.
All is thus the power of God.
Speech is the blessed One’s World of Speech, through which the world was created.
The World of Speech is drawn forth from hokhmah, referring to the pleasure and delight that God receives from the worlds. Even now he speaks only for the delight of the blessed One, returning the letters to their Source in hokhmah whence they were drawn. . . .
Through this the tsaddik connects to the higher [rung of] Wisdom, which becomes
garbed in his words.
With this intention and his desires, he draws forth divine energy and the supernal will into hokhmah, and from there to the very lowest of the levels.
(Maggid devarav le-ya'akov § 60)