שיר המעלות בשוב ה׳ את שיבת ציון היינו כחולמים וכר וי״ל מ"ש בזוהר כי מי בז ליום קטנות שבעה עיני ה׳ המה, משוטטים בארץ.
דכלל הוא שאותיות שנפלו בשבירה, מז׳ ימי בראשית הם באים לאדם בתפילה מחשבת אהבה, ויראה התפארות נצח והוד וכו'. וזהו מים התחתונים בוכים: אנן בעי למיקם קדם מלכא ולכך הם באים לפי מדרגותם והם באים דווקא בלא דעת שאומר התיבות כמו בתהילים. והמחשבות באים לו מפני שצריך לבוא לקטנות כדי לתקן ענינם. לכך צריך להיות בלא דעת. זהו מי בז ליום קטנות שבעה עיני ה׳ משוטטים וכו' וזה אנו צריכים להעלות עד ביאת הגואל ב״ב שהדיבור הוא בגלות. ולע״ל לא יהיה שום דיבור ומחשבה רק להש״י שיעלו כל השבירות והבן. ואל תקשה: מה יהיה מן התיבות שאמר בלא דעת? אך הכלל הוא אם אדם חושב שהדיבור אינו מדבר כלל אלא השכינה מדברת מתוך גרונו הנק׳ עולם הדיבור כביכול כידוע. והזכרון שזוכר הדברים שהורגל אליהם הוא מעלה הדיבורים. ובאמת גלות השכינה, ר״ל הדיבור הוא בגלות ותבין מאוד. והוא משל המלך צוה לעבדיו להגביה הר א׳ גדול מאוד מה שאינו יכול להיות. והיה עצה בין עבדיו לחפור ההר ולשברו ולפרדו לחתיכות קטנים וכ״א הגבביה מעם לפי כחו ובזה עשו מאמר המלך. כך המלך ממ׳׳ה הקב״ה ציווה לנו להגביה ניצוצות קדושה כי זה תכלית העבודה לגרום תענוג גדול להביא מדריגות תחתונים למעלה באשר מבואר במ״א. ולכך היה השבירה כדי שכ״א יוכל להעלות לפי מדריגתו ותבין היטב משל הזה. ולזה אמר מי אתה הר הגדול וכ למישור ודע לך שאותיות התורה יש בהם קדושה ששורה עליה קדושה רוחנית מהאותיות, דאורייתא וקב״ה כולא חד. ולכך אמר בשוב ה׳ את שיבת ציון היינו כחולמים אז ימלא שחו״ק פינו לשון בגדים שחוקים ר״ל הדיבור שהי׳ עד כעת בגלות פינו ולשונינו רנה, דזה תענוג גדול כנ״ל. אז יאמרו בגוים הגדיל ד׳ לעשות עם אלה כלומד מה שהיה בגוים בזה הגדיל את השם כביכול.
(מגיד דבריו ליעקב # קעג)
“A song of ascents. As Y-H-V-H restores the fortunes of Zion, we see it as in a dream. [Our mouths will be filled with laughter, our tongues, with songs of joy”] (Ps. 126:1–2). We can explain this according to what is written in the Zohar [about the verse]: “Who scorns a day of small beginnings? [Even they will see with joy the plummet in the hand of Zerubbavel]; even these seven, which are the eyes of Y-H-V-H, ranging over the whole earth” (Zech. 4:10).5
This is the general principle: the letters that fell into the realm of brokenness (shevirah) during the seven days of creation come to a person in prayer as thoughts of love, awe, splendor, glory and beauty. These [letters] are the lower waters that cry out, “We too wish to stand before the King.” For this reason they come [to him], each according to his level. But they arrive when he is totally unaware, as he is reciting [well-known] words, such as from Psalms. The thoughts come to him [at this time] because he must be in a state of [spiritual] smallness (katnut) in order to repair them; therefore this must happen without any prior intention (da‘at).
This is the meaning of, “Who scorns a day of small beginnings? . . . even these seven, which are the eyes of Y-H-V-H, ranging over the whole earth.” We must raise up [these letters] until
the arrival of our blessed redeemer, may he come speedily in our days. The word is in exile. In the future, however, all speech will be for God alone, and all of the elements of brokenness will be uplifted. Understand this. Do not object [by saying], “And what will come of those words [of prayer] that were recited without awareness (da‘at)?” The matter is thus: One [should] consider that he is not speaking at all, but rather that shekhinah—called the World of Speech—is speaking from his throat. His memory (zikaron), for he has memorized the words [of the liturgy] to which he has become accustomed, will raise them up. Shekhinah is truly in exile, which means that the Word is in exile. Understand this very well. Here is a parable about a king that commanded his servants to raise up a mighty mountain, one that is too large to lift. The servants came up with the idea of boring into the mountain and breaking it down, separating it into smaller pieces. Each person lifted a little bit, according to his strength. Through this they performed the king’s command. So too, the [supreme] King of kings commanded us to uplift the sparks of holiness, for this is the ultimate goal of all service.
It brings great pleasure to the Divine for the lower levels to be uplifted, as we have explained elsewhere. This is the reason for the breaking [of the vessels], so that each person would be able to raise up an [element of divine vitality] according to his level. Understand this parable very well. . . . Know that holiness dwells within the letters of Torah. Holiness and spiritual energy rest upon it, for the Torah and God are one. Therefore, Scripture says, “A song of ascents. As Y-H-V-H restores the fortunes of Zion, we see it as in a dream. Our mouths will
be filled with laughter (sehok),” which is related to “worn-out clothes” (begadim shehukim)—the language that had been in exile until now, is in “our mouths.” “Our tongues, with songs of joy”—[redeeming the letters will] bring great pleasure [to God]. “Then shall they say among the nations, Y-H-V-H has done these great things for them” (Ps. 126:2)—those who were [in exile] among the nations, will do great things for Y-H-V-H.
(Maggid devarav leya'akov, § 173)