צדיקים גמורים הם שכל דיבורם
בדברי קדושה בתפילה ובתורה
ליחד הדיבור בעולם המחשבה.
שבכל תפילה ודבר תורה צריך להאמין
שמייחד בוודאי עולם הדיבור
בעולם המחשבה אם היא בכוונה
ואע"פ שמתפלל ואין נותנים לו
בקשתו מה שהוא מתפלל
עכ"ז באתערותא דלתתא שהוא מיחד עולם הדיבור בעולם המחשבה
בזה הוא גורם למעלה ג"כ בזה.
ואלו בני אדם שכל כוונתם
לייחד עולם הדיבור עם עולם המחשבה הם צדיקים גמורים.
(אור תורה # תיח)
Complete tsaddikim are those
whose words of holiness
—of prayer and Torah —are all in order
to unite Speech with the World of Thought. In each prayer and every word of Torah,
one must believe that he certainly unites
the World of Speech with
the World of Thought,
if he does so with intention.
Even though he prays and his request is not
granted,
by means of the arousal below he unites the World of Speech
with the World of Thought,
causing the same thing to happen above. These people,
whose sole intention is to unite the
World of Speech and the World of Thought, are true tsaddikim.
(Or Torah § 418)