Why do we use these species? What do they represent?
ועוד יש בארבעה מינין אלו ענין אחר, שהם דומים לאברים שבאדם היקרים (עי' מדרש רבה ויקרא פ' ל' ומדרש תנחומא אמור אות יט). שהאתרוג דומה ללב, שהוא משכן השכל, לרמז שיעבד בוראו בשכלו, והלולב דומה לשדרה שהיא העקר שבאדם לרמז שיישיר כל גופו. לעבודתו ברוך הוא, וההדס דומה לעינים, לרמוז שלא יתור אחר עיניו ביום שמחת לבו, והערבה דומה לשפתים, שבהן יגמר האדם כל מעשהו בדבור, לרמז שישים רסן בפיו ויכון דבריו ויירא מהשם יתברך אף בעת השמחה.
Species | Symbol | Meaning | Connection to God |
Etrog/Citron/P'ri Etz Hadar | Heart | Dwelling place of the intellect | Serve God with intellect |
Palm/Lulav | Backbone | Essence of a person | Straighten themselves for God's service |
Myrtle/Hadas | Eyes | Sight | Not stray after their eyes |
Willow/Arava | Lips | Speech | Think about what you say |
(יב) דָּבָר אַחֵר, פְּרִי עֵץ הָדָר, אֵלּוּ יִשְׂרָאֵל, מָה אֶתְרוֹג זֶה יֵשׁ בּוֹ טַעַם וְיֵשׁ בּוֹ רֵיחַ, כָּךְ יִשְׂרָאֵל יֵשׁ בָּהֶם בְּנֵי אָדָם שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם תּוֹרָה וְיֵשׁ בָּהֶם מַעֲשִׂים טוֹבִים. כַּפֹּת תְּמָרִים, אֵלּוּ יִשְׂרָאֵל, מָה הַתְּמָרָה הַזּוֹ יֵשׁ בּוֹ טַעַם וְאֵין בּוֹ רֵיחַ, כָּךְ הֵם יִשְׂרָאֵל יֵשׁ בָּהֶם שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם תּוֹרָה וְאֵין בָּהֶם מַעֲשִׂים טוֹבִים. וַעֲנַף עֵץ עָבֹת, אֵלּוּ יִשְׂרָאֵל, מָה הֲדַס יֵשׁ בּוֹ רֵיחַ וְאֵין בּוֹ טַעַם, כָּךְ יִשְׂרָאֵל יֵשׁ בָּהֶם שֶׁיֵּשׁ בָּהֶם מַעֲשִׂים טוֹבִים וְאֵין בָּהֶם תּוֹרָה. וְעַרְבֵי נָחַל, אֵלּוּ יִשְׂרָאֵל, מָה עֲרָבָה זוֹ אֵין בָּהּ טַעַם וְאֵין בָּהּ רֵיחַ, כָּךְ הֵם יִשְׂרָאֵל יֵשׁ בָּהֶם בְּנֵי אָדָם שֶׁאֵין בָּהֶם לֹא תּוֹרָה וְלֹא מַעֲשִׂים טוֹבִים, וּמָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עוֹשֶׂה לָהֶם, לְאַבְּדָן אִי אֶפְשָׁר, אֶלָּא אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא יֻקְשְׁרוּ כֻלָּם אֲגֻדָּה אַחַת וְהֵן מְכַפְּרִין אֵלּוּ עַל אֵלּוּ, וְאִם עֲשִׂיתֶם כָּךְ אוֹתָהּ שָׁעָה אֲנִי מִתְעַלֶּה,
Another explanation: "The fruit of a beautiful tree" - these are [referring to] Israel.
Species | Taste = Torah | Smell = Good Deeds |
Etrog/Citron/P'ri Etz Hadar | Yes | Yes |
Palm/Lulav | Yes | No |
Myrtle/Hadas | No | Yes |
Willow/Arava | No | No |
And what does the Holy One, blessed be He, do to them? To destroy them is impossible, but rather the Holy One, blessed be He, said "bind them all together [into] one grouping and these will atone for those." And if you will have done that, I will be elevated at that time.
The Symbolism of the Four Species, Rav Meir Shpiegelman
The four species we take on Sukkot symbolize four different forms in which water appears in the world.
Species | Type of Water |
Etrog/Citron/P'ri Etz Hadar | Doesn't need natural water source (any water, including irrigation) |
Palm/Lulav | Grows near fountains of Water |
Myrtle/Hadas | Depends on rainwater to grow |
Willow/Arava | Symbolizes water in brooks and streams |
In Eretz Yisrael, water serves a dual purpose. Beyond its standard function as a liquid critical for the existence of all living things, it also symbolizes God's close supervision over the Land of Israel.... We therefore celebrate this festival by taking the four species, which symbolize divine providence as manifest through water.
Rabbi David Seidenberg, http://www.neohasid.org/stoptheflood/sukkot_in-between/
Species | Habitats in Israel |
Etrog/Citron/P'ri Etz Hadar | Lowlands, agricultural land |
Palm/Lulav | Desert |
Myrtle/Hadas | Mountains |
Willow/Arava | Rivers and Streams |
Together, the four species make a kind of bioregional map of the land of Israel.
[ט] ר' עקיב' או'
פרי עץ הדר, זה הקב"ה דכת' ביה הוד והדר לבשתה (תהלים קד:א).
כפות תמרים, זה הקב"ה, דכת' ביה צדיק כתמר יפרח (תהלים צב:יג).
וענף עץ עבות, זה הק' והוא עומד בין ההדסים (זכריה א:ח).
וערבי נחל, זה הקב"ה, דכת' ביה סולו לרוכב בערבות (תהלים סח:ה).
ד"א פרי עץ הדר, זה אברהם אבינו שהידרו הק' בשיבה טובה, דכת' ואברהם זקן (בראשית כד:א).
כפות תמרים, זה יצחק אבינו שהיה כפות ועקוד על גבי המזבח.
וענף עץ עבות, זה יעקב אבינו, מה הדס זה דחוש בעלים, כך היה יעקב דחוש בבנים.
וערבי נחל, זה יוסף. מה ערבה זו כמושה יבישה בפני שלשה המינים, כך מת יוסף לפני אחיו.
ד"א פרי עץ הדר, זה אימנו שרה שהידרה הקב"ה בשיבה טובה, דכת' ואברהם ושרה זקינים (שם יח:יא).
כפות תמרים, זו אימנו רבקה, מה תמרה זו יש בה אוכל ויש בה קוצים, כך העמידה רבקה צדיק ורשע.
וענף עץ אבות, זו אימנו לאה, מה הדס דחוש בעלים, כך היתה לאה דחושה בבנים.
וערבי נחל, זו אימנו רחל, מה ערבה הזאת כמושה בפני שלשת המינים, כך מתה רחל בפני אחותה.
ד"א פרי עץ הדר, זה סנהדרין גדולה של ישר' שהידרה הקב"ה בשיבה טובה, דכת' מפני שיבה תקום (ויקרא יט:לב). כפות תמרים, אילו תלמידי חכמ' שהן כופין את עצמן ללמוד תורה אילו מאילו. וענף עץ עבות, אילו שלש שורות של תלמידי חכמ' שיושבין לפני סנהדרין. וערבי נחל, אילו שני סופרי דינין שהיו עומדין לפני סנהדרים, אחד מימין ואחד משמאל.
ד"א פרי עץ הדר, אילו ישר'.
מה אתרוג הזה יש בו ריח ויש בו אוכל, כך ישר' יש בהן בני אדם שהם בעלי תורה ויש בהם מעשי' טובים.
כפות תמרים, אילו ישראל. מה תמרה הזאת יש בה אוכל ואין בה ריח, כך ישר' יש בהן בני אדם שהם בעלי תורה ואין בהם מעשים טובים.
וענף עץ עבות, אילו ישר'. מה הדס הזה יש בו ריח ואין בו אוכל, כך הן ישר' יש בהן בני אדם בידיהם מעשי' טובים ואין בהם תורה.
וערבי נחל, אילו ישר'. מה הערבה הזאת אין בה לא טעם ולא ריח, כך ישר' בהן יש בני אדם שאינן לא בעלי תורה ולא מעשים טובים.
א' הק' לאבדן אי איפשר, אלא ייעשו כולם אגודה אחת והם מכפרים אילו על אילו. לפיכך משה מזהיר את ישר' ואו' להם ולקחתם לכם (ויקרא כג:מ).
Species |
Forefathers |
Foremothers |
Symbolism |
Etrog/Citron |
Abraham |
Sarah |
God beautified with old age |
Palm/Lulav |
Isaac |
Rebecca |
Isaac was bound on the altar. Just as the palm tree has fruit and thorns so too Rebecca established the righteous and wicked |
Myrtle/Hadas |
Jacob |
Leah |
Just as the myrtle is crowded by its leaves, so too are they crowned by their children |
Willow/Arava |
Joseph |
Rachel |
Just as the willow dries out and crumbles before the other species, so too Joseph died before his brothers and Rachel before her sister |