Biblical Texts on Rosh HaShanah
(כג) וַיְדַבֵּ֥ר יְהֹוָ֖ה אֶל־מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר׃ (כד) דַּבֵּ֛ר אֶל־בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל לֵאמֹ֑ר בַּחֹ֨דֶשׁ הַשְּׁבִיעִ֜י בְּאֶחָ֣ד לַחֹ֗דֶשׁ יִהְיֶ֤ה לָכֶם֙ שַׁבָּת֔וֹן זִכְר֥וֹן תְּרוּעָ֖ה מִקְרָא־קֹֽדֶשׁ׃ (כה) כׇּל־מְלֶ֥אכֶת עֲבֹדָ֖ה לֹ֣א תַעֲשׂ֑וּ וְהִקְרַבְתֶּ֥ם אִשֶּׁ֖ה לַיהֹוָֽה׃ {ס}
(23) The LORD spoke to Moses, saying: (24) Speak to the Israelite people thus: In the seventh month, on the first day of the month, you shall observe complete rest, a sacred occasion commemorated with loud blasts. (25) You shall not work at your occupations; and you shall bring an offering by fire to the LORD.
(א) וּבַחֹ֨דֶשׁ הַשְּׁבִיעִ֜י בְּאֶחָ֣ד לַחֹ֗דֶשׁ מִֽקְרָא־קֹ֙דֶשׁ֙ יִהְיֶ֣ה לָכֶ֔ם כׇּל־מְלֶ֥אכֶת עֲבֹדָ֖ה לֹ֣א תַעֲשׂ֑וּ י֥וֹם תְּרוּעָ֖ה יִהְיֶ֥ה לָכֶֽם׃
(1) In the seventh month, on the first day of the month, you shall observe a sacred occasion: you shall not work at your occupations. You shall observe it as a day when the horn is sounded.
(ט) וַיֹּ֣אמֶר נְחֶמְיָ֣ה ה֣וּא הַתִּרְשָׁ֡תָא וְעֶזְרָ֣א הַכֹּהֵ֣ן ׀ הַסֹּפֵ֡ר וְהַלְוִיִּם֩ הַמְּבִינִ֨ים אֶת־הָעָ֜ם לְכׇל־הָעָ֗ם הַיּ֤וֹם קָדֹֽשׁ־הוּא֙ לַיהֹוָ֣ה אֱלֹהֵיכֶ֔ם אַל־תִּֽתְאַבְּל֖וּ וְאַל־תִּבְכּ֑וּ כִּ֤י בוֹכִים֙ כׇּל־הָעָ֔ם כְּשׇׁמְעָ֖ם אֶת־דִּבְרֵ֥י הַתּוֹרָֽה׃ (י) וַיֹּ֣אמֶר לָהֶ֡ם לְכוּ֩ אִכְל֨וּ מַשְׁמַנִּ֜ים וּשְׁת֣וּ מַֽמְתַקִּ֗ים וְשִׁלְח֤וּ מָנוֹת֙ לְאֵ֣ין נָכ֣וֹן ל֔וֹ כִּֽי־קָד֥וֹשׁ הַיּ֖וֹם לַאֲדֹנֵ֑ינוּ וְאַל־תֵּ֣עָצֵ֔בוּ כִּֽי־חֶדְוַ֥ת יְהֹוָ֖ה הִ֥יא מָֽעֻזְּכֶֽם׃ (יא) וְהַלְוִיִּ֞ם מַחְשִׁ֤ים לְכׇל־הָעָם֙ לֵאמֹ֣ר הַ֔סּוּ כִּ֥י הַיּ֖וֹם קָדֹ֑שׁ וְאַל־תֵּעָצֵֽבוּ׃ (יב) וַיֵּלְכ֨וּ כׇל־הָעָ֜ם לֶאֱכֹ֤ל וְלִשְׁתּוֹת֙ וּלְשַׁלַּ֣ח מָנ֔וֹת וְלַעֲשׂ֖וֹת שִׂמְחָ֣ה גְדוֹלָ֑ה כִּ֤י הֵבִ֙ינוּ֙ בַּדְּבָרִ֔ים אֲשֶׁ֥ר הוֹדִ֖יעוּ לָהֶֽם׃ {פ}
(9) Nehemiah the Tirshatha, Ezra the priest and scribe, and the Levites who were explaining to the people said to all the people, “This day is holy to the LORD your God: you must not mourn or weep,” for all the people were weeping as they listened to the words of the Teaching. (10) He further said to them, “Go, eat choice foods and drink sweet drinks and send portions to whoever has nothing prepared, for the day is holy to our Lord. Do not be sad, for your rejoicing in the LORD is the source of your strength.” (11) The Levites were quieting the people, saying, “Hush, for the day is holy; do not be sad.” (12) Then all the people went to eat and drink and send portions and make great merriment, for they understood the things they were told.
Rabbinic Texts
תנו רבנן: חייב אדם לשמח בניו ובני ביתו ברגל שנאמר ושמחת בחגך
במה משמחם?
ביין
רבי יהודה אומר אנשים בראוי להם ונשים בראוי להן
The Sages taught:
A man is obligated to gladden his children and the members of his household on a Festival, as it is stated: “And you shall rejoice on your Festival, you, and your son, and your daughter, and your manservant, and your maidservant, and the Levite, and the stranger, and the fatherless, and the widow that are within your gates” (Deuteronomy 16:14).
With what should one make them rejoice?
With wine.
Rabbi Yehudah says: "Men with what is fit for them and women with what is fit for them."
That may be nice for the pilgrimage festivals, but what about Rosh HaShanah?
As we see in the next couple of texts, there is an interesting tension with celebrating and the day of judgment....
רִבִּי עֲקִיבָה אוֹמֵר מַתְרִיעוֹת וְלֹא מִתְעַנּוֹת. שֶׁכֵּן מָצָאנוּ בִרֹאשׁ הַשָּׁנָה. מַתְרִיעִין אֲבָל לֹא מִתְעַנִּין.
Rabbi Akiva says: "They blow the shofar but do not fast, since we find that on New Year’s Day one blows the shofar but does not fast."
אָמַר רַבִּי אֲבָהוּ אָמְרוּ מַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם מִפְּנֵי מָה אֵין יִשְׂרָאֵל אוֹמְרִים שִׁירָה לְפָנֶיךָ בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה וּבְיוֹם הַכִּפּוּרִים אָמַר לָהֶם אֶפְשָׁר מֶלֶךְ יוֹשֵׁב עַל כִּסֵּא דִין וְסִפְרֵי חַיִּים וְסִפְרֵי מֵתִים פְּתוּחִין לְפָנָיו וְיִשְׂרָאֵל אוֹמְרִים שִׁירָה:
Rabbi Abbahu said: "The ministering angels said before the Holy One, Blessed be He: 'Master of the Universe, for what reason don’t the Jewish people recite songs of praise, i.e., hallel, before You on Rosh HaShana and on Yom Kippur?' He said to them: 'Is it possible that while the King is sitting on the throne of judgment and the books of life and the books of death are open before Him, the Jewish people are reciting joyous songs of praise.'"
א"ר סימון כתיב (דברים ד) ומי גוי גדול אשר לו חקים ומשפטים צדיקים וגו'
ר' חמא בי ר' חנינה ור' הושעיה
חד אמר אי זו אומה כאומה הזאת בנוהג שבעולם אדם יודע שיש לו דין לובש שחורים ומתעטף שחורים ומגדל זקנו שאינו יודע היאך דינו יוצא אבל ישראל אינן כן אלא לובשים לבנים ומתעטפן לבנים ומגלחין זקנם ואוכלין ושותין ושמחים יודעין שהקב"ה עושה להן ניסים.
וחורנה אמר אי זו אומה כאומה הזאת בנוהג שבעולם השלטון אומר הדין היום והליסטים אומר למחר הדין למי שומעין לא לשלטון אבל הקב"ה אינו כן אמרו ב"ד היום ראש השנה הקב"ה אומר למלאכי השרת העמידו בימה יעמדו סניגורין יעמדו קטיגורין שאמרו בני היום ראש השנה. נמלכו ב"ד לעברה למחר הקב"ה אומר למלאכתי השרת העבירו בימה יעברו סינגורין יעברו קטיגורין שנמלכו בני לעברה למחר
מ"ט (תהילים פ״א:ה׳) כי חק לישראל הוא משפט לאלהי יעקב אם אינו חוק לישראל כביכול אינו משפט לאלהי יעקב.
Rabbi Simon said, "It is written 'and what great nation has laws and rules as perfect as all this Teaching that I set before you this day?' (Deut. 4:7)."
Rabbi Hama, son of Rabbi Hanina, and Rabbi Hoshaya--
One said, "Is there a nation like this nation? The common practice of the world is that someone who knows he is on trial wears black and wraps himself in black and lets his beard grow since he does not know how his trial will turn out. But that is not how it is with Israel. Rather, on the day of their trial, they wear white and shave their beards and eat, drink, and rejoice, for they know that the Holy One, blessed by He, does miracles for them."
And the other said, "Is there a nation like this nation? Ordinarily, the ruler says, 'The trial is today', and the robber says, 'The trial is tomorrow'. So to whom do they listen? Is it not the ruler? But that is not how it is with the Holy One, blessed be He. The court says, 'Today is the new year.' The Holy One, blessed be He, then says to the ministering angels, 'Set up the platform, let the defenders rise and let the prosecutors rise, for my children have announced today is the new year.' If the court determined to declare the month of Elul full 30 days so that the New Year falls on the next day and the Holy One, blessed be He, says to the ministering angels, 'Now remove the platform, remove the defense attorneys, remove the prosecutors, for my children have determined to declare a full month.'
What is the proof? 'For it is a statute for Israel, an ordinance of the God of Jacob' (Ps. 81:5). If it is not a statute for Israel, then as it were, it is also no ordinance for the God of Jacob."
(א) ואוכלין ושותין ושמחין ואין להתענות בו כלל
ורב נטרונאי ז"ל כתב ביום א' של ר"ה א"א לישב בו בתענית משום דמדאורייתא הוא אבל בי"ט שני ושבת לית בהו קושיא משום די' ימים אינון משונין מכל ימות השנה לפיכך נהגו רבותינו לישב בהן בתענית בין בחול בין בשבת
וכתב א"א ז"ל דבריו תמוהין שאוסר להתענות בי"ט ראשון של ר"ה והתיר להתענות בשבת
ונראין דברי רבינו האיי שכתב להתענות בי"ט שני של ר"ה אנו רואין שיפה הוא שלא להתענות שכך אמרו פרנסי ישראל הראשונים לישראל לכו אכלו מעדנים ושתו ממתקים וכן בשבת שובה אין אנו רואין שיתענה האדם שהרי תשעה באב שהוא תענית חמור לא רצו לקבוע בשבת
וכ"כ הרי"ץ גיאת שאין להתענות די' ימי תשובה איקרו ימי צום לא איקרו
וכן יראה מהמדרש שהבאתי למעלה כי מי גוי גדול וכו' ואיתא הכי בירושלמי בריה מתריעין ולא מתענין:
We eat, drink, and are merry [on Rosh HaShanah], and it is forbidden to fast at all.
Rav Netronai Gaon [Sura, 9th c.] wrote that we cannot sit and fast on the first day, since it is [a festival] from the Torah, but on the second day one may, since these ten days are different from all others, and our rabbis would sit and fast, even on Shabbat.
But my father, of blessed memory, wrote that this is baffling to forbid fasting on the first day of Rosh HaShanah but permitting fasting on Shabbat.
Better are the words of Rav Hai Gaon [Pumbedita, 939-1038] who wrote that it is better not to fast on the second day of Rosh Hashanah, since the early leaders of Israel said "Go, eat sweet food and drink sweet drinks...(Neh. 8:10)." And, similarly, with the Repentance Sabbath, we do not see that a person should fast, since Av 9th is a more severe fast, yet we do not wish to have it occur on Shabbat.
Also, Rabbi Isaac ibn Giat [Cordova, 1038-1089] wrote that these days are called days of repentance, not days of fasting!
And similarly, it is seen from the midrash that I mentioned above "who is like this nation?" as in the Jerusalem Talmud that we sound the shofar, but do not fast.
(א) ומ"ש ואיתא נמי בירושלמי בר"ה מתריעין ולא מתענין הוא בפ"ג דתעניות והביאו הרא"ש בשילהי ר"ה בתשובת מר שלום על אם אומרים בר"ה מועדים לשמחה והמרדכי כ' ג"כ בפ"ק דר"ה: מצאתי כ' בשם ספר אגודה אמנם האוכלים בר"ה לא יאכלו כל שבען למען לא יקילו ראשם ותהיה יראת יי על פניהם
...
נ"ל שצריך התרה כמו בשאר נדרים ולא דמי לנודר בשבת או בי"ט מאחר שיש אומרים שצריך להתענות בר"ה והאגור כתב מצאתי כתוב שיש מקומות שקבלה בידיהם שכל מי שרגיל להתענות בר"ה ומשנה רגילותו שהרגיל ואינו מתענה אינו משלים שנתו : ...
And what is in the Jerusalem Talmud that we blast but don't fast on Rosh HaShanah is mentioned by the Rosh, the Mordechi, the Hagahot Maimoniot, and Rabbeinu Nachshon brought several proofs for forbidding this... However, I have found in the book Sefer Aguda that nonetheless, one should not eat one's fill, so that one does not become light-headed, and the fear of God should remain...
...
And it seems to me that those who do regularly fast on the second day and want to change their practice should come before a Beit Din and absolve their vow... since there is some validity to their practice. Also, I saw it written in the Book of Agur [Naples, d.1493] that there is an ancient tradition that anyone who fasts on Rosh Hashana and then changes their practice will die within a year... And [some say that] anyone who has a terrible dream on Rosh Hashana and fasts in order to cancel its effect, they should fast every year after that.
נוהגין להתענו' ערב ראש השנה:
הגה והמדקדקים נהגו שכל אחד מתענה עשרה ימים (מרדכי ספ"ק דר"ה וריש יומא) וכן נכון לעשות וכל אלו התעניות א"צ להשלים ואין קורין בב' ויי ויחל אפי' בער"ה וע"ל סימן תקס"ב סעיף ב' ואם יש ברית מילה בערב ר"ה יכולים לאכול (ב"י בשם תשובה אשכנזית) ורבים נוהגין לאכול בער"ה קודם עלות השחר (מהרי"ל) משום חוקות העכו"ם הנוהגים להתענות בערב חגיהם ויכולין לאכול בלא תנאי אחר שכן נהגו (ד"ע):
There is a custom to fast on the eve of Rosh Hashana.
The RAMA [Kraków, 1530-1572] adds: And those that are exacting are accustomed to fast every one of the ten days. And such is correct to do... If there is a circumcision on the eve of Rosh Hashana, one may eat. And according to the Maharil [Mainz, 1365-1427], most people, even if they fast, eat on the eve of Rosh Hashana before daybreak; because the non-Jews have a custom to fast on the eve of their holidays.
.
אם מותר להתענו' בראש השנה ובו ג' סעיפים:אוכלים ושותים ושמחים ואין מתענין בראש השנה ולא בשבת שובה אמנם לא יאכלו כל שבעם למען לא יקלו ראשם ותהיה יראת ה' על פניהם:
We eat, drink, and are happy [on Rosh HaShanah], and we do not fast either on Rosh Hashanah nor on Repentance Shabbat. However, people should not eat to the fullness of their satiety so that they do not come to levity in order that there should be awe of the Lord upon their faces.
(א) אוכלים ושותים ושמחים - רוצה לומר אף שהוא יום הדין מכל מקום מצוה של ושמחת בחגך שייך גם בו שגם הוא בכלל חג כדכתיב תקעו בחודש שופר בכסה ליום חגנו ונאמר בנחמיה ח' אכלו משמנים ושתו ממתקים וגו' כי קדוש היום לאדונינו ואל תעצבו כי חדות ד' היא מעוזכם:
Which is to say that even though it is Judgement Day, nevertheless, there is a mitzvah of rejoicing on your holiday that is relevant to this day that it is also within the category of חג, as it is written, "Blast the horn at the new moon, at the full moon for our feast-day" (Ps. 81.4), and it is said in Nehemiah 8, "eat fatty foods and drink sweet drinks...for this day is holy unto our Lord; do not be sad, for the joy of the Lord is your strength" (Neh. 8.10).
ואין מתענין בראש השנה. שכת' בו מקרא קודש ואמרינן בתורת כהנים קדשהו במאכל ובמשתה וכסות נקיה וזה שאמרו בפט"ז דשבת מאי דכתי' ולקדוש ה' מכובד זה יו"כ כו' ונקרא ג"כ חג בכסה ליום חגנו כו' ונאמר אכלו משמנים כו' כי חדות כו' ושלחו מנות לאין נכון לו ופשטיה דקרא למי שהיה בדעתו להתענות ובירושלמי פ"ג דתענית מתריעין ולא מתענין שכן בר"ה מתריעין ולא מתענין ונקרא מועד ערכין י' סוטה מ"א וירושלמי פ"ק דר"ה הנ"ל וע' במרדכי ורא"ש:
