(א) המצוה היא "לשמוע קול שופר", כלומר התקיעות, כמו שהם ממש. אבל אם שמע קול הברה בעלמא, כגון שהתוקע עמד בבור, ואותו שעומד על הארץ חוץ לבור אינו שומע אלא קול הברה, אפילו שומע קול הברה עם הקול השופר – לא יצא, דהקול מעורבב, ואין זה "קול שופר". וכך שנינו במשנה (כז א): התוקע לתוך הבור, או לתוך הדות, או לתוך הפיטם, אם קול שופר שמע – יצא, ואם קול הברה שמע – לא יצא. (וברש"י כח א דיבור המתחיל "אם קול הברה" – מבואר דקול השופר עם קול הברה לא יצא.)
(ב) ומפרש בגמרא: לא שנו אלא לאותן העומדים על שפת הבור. אבל אותן העומדים בבור – יצאו; עיין שם. ולרש"י, והרמב"ם בפרק ראשון, הכי פירושו: דאלו שבבור שומעים תמיד קול שופר, והעומדים על שפת הבור לפעמים שומעים קול שופר ויצאו, ולפעמים שומעים קול הברה עם קול השופר (רש"י כח א) ולא יצאו. וזה לשון הרמב"ם סוף פרק ראשון והשולחן ערוך סעיף א: התוקע בתוך הבור, או בתוך המערה – אותם העומדים בתוך הבור והמערה יצאו; והעומדים בחוץ: אם קול שופר שמעו – יצאו, ואם קול הברה שמעו – לא יצאו. וכן התוקע לתוך חבית גדולה, וכיוצא בה, אם קול שופר שמע – יצא, ואם קול הברה שמע – לא יצא. עד כאן לשונו. ואפילו העומד בתוכו – לא יצא (מגן אברהם סעיף קטן ב), דבחביות יכול להיות הקול מעורבב גם להעומדים בתוכו, משאין כן בבור ודות. ודע ש"דות" הוא בניין שתחת הקרקע. ואם רובו בנוי למעלה מן הקרקע, אף על פי שמקצתו בנוי תוך הקרקע – הוי כבית (שם סעיף קטן א).
(1) The mitzvah is "to hear the sound of the shofar" that is the blasts of the shofar as they really are. But if one hears a mere echo, such as when someone blows into a pit, someone who stands on the ground above and outside the pit and only hears the echo - even if he hears the sound of the echo together with the sound of the shofar - has not fulfilled his obligation for the sound is a mixture and no longer the "sound of the shofar." And we learned this in the Mishnah (27b) "If one sounds a shofar into a pit, or into a cistern, or into a large jug, if he clearly heard the sound of the shofar, he has fulfilled his obligation; but if he heard the sound of an echo, he has not fulfilled his obligation." And Rashi there (28) makes clear that if the sound of the shofar is mixed with the sound of the echo he has not fulfilled his obligation.
(2) And the Talmud explains: this was only taught regarding those standing outside the pit, however those inside the pit do fulfill their obligation - and see there. And see Rashi and Rambam who explain: That those inside the pit hear only the sound of the shofar and those outside the pit sometimes hear the sound of teh shofar and sometimes hear teh sound of teh echo together with the sound of the shofar and they do not fulfill their obligation (Rashi 28a). And here is the language of the Rambam at the end of the first chapter of Laws of Shofar and the language of the Shulchan Arukh in 587:1, If one blows shofar into a pit or into a cave, those who are standing inside the pit or inside the cave fulfill their obligations and those standing outside, if they hear the sound of the shofar they fulfill their obligation and if they hear the sound of the echo they do not fulfill their obligation. And the same is true inside a large house or any similar situation. If one hears the sound of the shofar, he fulfills his obligation and if one hears the sound of an echo, he does not fulfill his obligation - and this is his language. And even someone inside with the shofar does not fulfill his obligation for inside barraels sometimes one hears the sound mixed with an echo even for those inside which is different from a pit or cistern. And a "dut" is a structure below the ground but if most of it is above ground, even if it is partially below ground, it has t
