(ח) בתקיעות שעל סדר הברכות במוסף – לא יתקע השליח ציבור אלא אחר, כדי שלא יתבלבל בתפלתו. אמנם אם הוא מובטח שלא יתבלבל, ויחזור לתפלתו – רשאי לתקוע. אבל תקיעות מיושב שקודם מוסף – יכול השליח ציבור לתקוע. ונכון שמי שתקע מקודם – יתקע גם במוסף, דהמתחיל במצוה אומרים לו גמור; אם לא שקשה עליו לתקוע, דאין שום עיכוב בדבר. והמנהג להקרות לפני התוקע מלה במלה, כדי שלא יטעה, ונכון הוא. ומבררין למקריא האדם היותר גדול בתורה, כי על פי הקבלה יש בזה ענין גדול. והנוטל שכר כדי לתקוע שופר בראש השנה, או כדי להתפלל, או לתרגם בשבתות וימים טובים במקומות שנהגו לתרגם – אינו רואה מאותו שכר סימן ברכה, אבל אין בזה איסור. ועיקר הכוונה של התוקע והשומעים יהיה כדי לקיים מצות עשה, שצונו הקדוש ברוך הוא לתקוע בראש השנה. ואם יודע עוד עניינים בזה על פי הזוהר – אשרי חלקו, אך עיקרה של כוונה כמו שכתבנו, וסתמן כלשמן דמי. (עיין מגן אברהם, לסגולה כשאינו יכול לתקוע: יהפך השופר ויקרא לתוכו, ויהי נועם, עיין שם. ובתקיעות מיושב – אין לעשות כן, דהוי הפסק בין ברכה לתקיעות; עיין שערי תשובה.)
And regarding the shofar blasts that accompany the blessings of Mussaf, the prayer-leader should not blow them but someone else should so that the prayer-leader will not become confused in his prayers. However, if he s certain that he will not be confused, and will be able to return to leading prayers, he is entitled to blow. And it is correct that the one who blows before Mussaf should be the one who blows during Mussaf, since when someone starts a mitzvah we tell them to complete it, unless it becomes too difficult for hm to blow in which case it not indispensable that he continue and blow during Mussaf. And the custom is to call to the shofar blower word for word so that he not err, and this is correct. And we select as the one who calls for the shofar blower someone who is great n Torah knowledge for according to Kabbalah this is a major matter. And one who receives money to blow shofar on Rosh Hashanah, or to lead prayers, or to recite the translation of the Torah reading in communities where that is still done - will not see any blessing from that money, but there is no prohibition in this. And the essential intent of the one who blows the shofar and those who listen is to fulfill a positive mitzvah that the Holy Blessed One commanded to blow a shofar on Rosh Hashanah. And if he knows additional matters on this based on the Zohar, happy is his portion, but the essential intention is as I have written and no particular intention is akin to doing the mitzvah lishmah. [And see the Magen Avraham for a magical charm for when one cannot blow shofar: turn it upside down and call into it "VaYehi Noam" and see there, but do not do this for the tekiot that are before Mussaf for that would constitute an inappropriate interruption. And see Sha'arei Teshuvah.]
