(ו) ויתקע: תקיעה-שברים-תרועה-תקיעה שלוש פעמים, ותקיעה-שברים-תקיעה שלוש פעמים, ותקיעה-תרועה-תקיעה שלוש פעמים. והטעם יתבאר בסימן תקץ, עיין שם. ולא יפסיקו הציבור ב"יהי רצון" בין תשר"ת לתש"ת, ובין תש"ת לתר"ת, אלא ישתוקו עד אחר תר"ת. ולא כמו שנדפס במחזורים. וטוב לתקוע בצד ימין אם אפשר בכך, ולא בצד שמאל; דימין מורה על רחמים, ושמאל על דין. ויש מי שאומר דאיטר יתקע בצד שמאל, שהוא ימין דידיה, דומיא דתפילין (שם סעיף קטן ד). ודבר תמוה הוא: כיון שעושה זה בשביל רבים – יש לילך אחר ימין דרבים. אך הלבוש כתב שעל פי הקבלה טוב יותר לתקוע לצד שמאל, עיין שם. ויחזיק השופר פיו למעלה מעט, על שם "עלה אלקים בתרועה". ובכל דברים אלו אין עיכוב, ואיך שיעשה – יצא. ומי שמסתפק אם שמע תקיעות אם לאו – תוקע בלא ברכה, דברכות אין מעכבות. וביום שני אינו צריך לתקוע, דהוה ספיקא דרבנן (שם סעיף קטן ג). ואין ספק זה שכיח כלל.
And then he should blow: Tekiah, Shevarim-Teruah, Tekiah three times. Then Tekiah, Shevarim, Tekiah three times. And then Tekiah, Teru'ah, Tekiah three times. And the reason will be explained in Section 590. See there for more. And the congregation should not interrupt by saying the "Yehi Ratzon" prayer in between the Tekiah, Shevarim-Teruah, Tekiah set and the Tekiah, Shevarim, Tekiah set and between the Tekiah, Shevarim, Tekiah set and the Tekiah, Teruah, Tekiah set. And this is not how it is printed in machzorim. And it is good to blow shofar to the right side and not to the left since the right signifies mercy and the left signifies judgement. And some say that a left-handed shofar blower should blow to the left which is his "right" just like he wears tefilin on the opposite arm as right-handed people. And this is a questionable thing since he does this mitzvah on behalf of many people he should follow the "right hand" of the majority. However the Levush writes that according to Kabbalah it is better to blow towards the left and one can see there. And he should hold the shofar to his mouth angled a bit upward for the sake of the veres "God rises with a teruah." And all these matters are not indispensable and no matter how the shofar is blown one fulfills the obligation. And anyone in doubt about whether or not he heard the shofar blasts should blow again without a blessing since blessings are never indispensable to mitzvah performance. And on the second day of Rosh Hashanah he does not have to blow again since it is a doubt concerning a rabbinic mitzvah and this is not a very common thing to doubt.
