Save "ASBI Pocket Beit Midrash: Aruch HaShulchan, Laws of Rosh Hashanah 585:1-2"
ASBI Pocket Beit Midrash: Aruch HaShulchan, Laws of Rosh Hashanah 585:1-2
Join the ASBI Pocket Beit Midrash by clicking here.

(א) מצות עשה מן התורה לתקוע בראש השנה בשופר, שנאמר (במדבר כט א): "יום תרועה יהיה לכם". ובכל תרועה: תקיעה מלפניה ותקיעה מלאחריה, וטעמו של דבר יתבאר בסימן תקץ. והנה אנחנו תוקעים שני פעמים: אחד לאחר קריאת התורה, והשנית במוסף על סדר הברכות. ואין בזה משום "בל תוסיף", דאין זה אלא במוסיף בעיקר המצוה, כגון אם היה תוקע בשני שופרות כאחד; כמו בלולב אם יוסיף מין אחד – עובר על "בל תוסיף". אבל כשיטול הלולב, ויניחו, ויחזור ויטלו, אפילו מאה פעמים – אין בזה משום "בל תוסיף". וכמו כן בשופר: אם יתקע, וחוזר ויתקע – לית לן בה (תוספות ראש השנה טז ב דיבור המתחיל "ותוקעים").

(ב) אמנם למה הצריכו חכמים כן? והנה זהו וודאי דעל תקיעות של המוסף אין שאלה, דעיקר התקיעות הם על סדר הברכות. אבל למה הצריכו לתקוע מקודם? ואמרו על זה בגמרא (שם): כדי לערבב השטן, עיין שם. ומפירוש רש"י (דיבור המתחיל "כדי לערבב") משמע דהכי פירושו: דכיון שהשטן רואה כמה חביבין מצות על ישראל, שעושין וחוזרין ועושין – משתתק מללמד קטיגוריא. והתוספות בשם הערוך פירשו על פי ירושלמי: דהשטן מתבהל שמא הוא שופר דלעתיד: "והיה ביום ההוא יתקע בשופר גדול", ואין לו פנאי ללמד קטיגוריא על ישראל, עיין שם. והדברים צריכים ביאור.

(1) It is a positive mitzvah of the Torah to blow shofar on Rosh Hashanah using a shofar, as it says (Numbers 29:1), "it shall be a day of teru'ah for you." And each teruah should have a tekiah before it and a tekiah after it And the reason for this is explained in Section 609. And behold we blow twice: once after Torah reading, and the second during Mussaf along with the blessings. And this is not a violation of "bal tosif" for that prohibition is only when one adds to the essential mitzvah for example if someone blows with two shofarot at the same time - similar to how someone would violate that prohibition by adding a fifth species to the lulav. But someone who takes a lulav and puts it down, even one hundred times, does not in this way violate the prohibition of "bal tosif." Similarly with a shofar: if one blows and then blows again - this is not bal tosif (see Tosafot, Rosh Hashannah 16b "Ve'Toki'im).

(2) However, why did the sages need to do this? Behold, there is certainly no question about having shofar blasts during Musaf for the essence of the mitzvah is to blow shofar along with the Musaf blessings. So the real question is why was it necessary to blow shofar earlier. And the Talmud says about this (ibid.): "in order to confuse Satan." And Rashi explains (s.v. k'dai l'arbev), that this is what that implies: Since Satan sees how beloved the mitzvot are by Israel, that they do mitzvot, go back and do them a second time, he is silenced from making accusations. And Tosafot, in the name of the Arukh, explain, based on the Yerushalmi, that Satan is frightened lest this be the Shofar of the future as it says, "and it shall be on that day when they blast the great shofar." and so is too preoccupied to lodge accusations against Israel. See there. And this matter requires further explanation...