(ה) הָיָה רוֹכֵב עַל הַחֲמוֹר, יֵרֵד. וְאִם אֵינוֹ יָכוֹל לֵירֵד, יַחֲזִיר אֶת פָּנָיו, וְאִם אֵינוֹ יָכוֹל לְהַחֲזִיר אֶת פָּנָיו, יְכַוֵּן אֶת לִבּוֹ כְּנֶגֶד בֵּית קֹדֶשׁ הַקָּדָשִׁים:
One who was riding on a donkey should dismount and pray.
If he is unable to dismount, he should turn his face.
If he is unable to turn his face, he should direct his heart towards the Holy of Holies.
תָּנוּ רַבָּנַן: כְּשֶׁחָלָה רַבִּי אֱלִיעֶזֶר נִכְנְסוּ תַּלְמִידָיו לְבַקְּרוֹ.
אָמְרוּ לוֹ: רַבֵּינוּ לַמְּדֵנוּ אוֹרְחוֹת חַיִּים וְנִזְכֶּה בָּהֶן לְחַיֵּי הָעוֹלָם הַבָּא.
אָמַר לָהֶם:
...כְשֶׁאַתֶּם מִתְפַּלְּלִים — דְּעוּ לִפְנֵי מִי אַתֶּם עוֹמְדִים.
וּבִשְׁבִיל כָּךְ תִּזְכּוּ לְחַיֵּי הָעוֹלָם הַבָּא.
The Sages taught: When Rabbi Eliezer fell ill, his students entered to visit him.
They said to him: Teach us paths of life, and we will thereby merit the life of the World-to-Come.
He said to them:
... and when you pray, know before Whom you stand.
For doing that, you will merit the life of the World-to-Come.
Luke 11:2-3
"He was praying in a certain place, and after he had finished, one of his disciples said to him,
‘Lord, teach us to pray, as John taught his disciples.’
He said to them,
‘When you pray, say: Father, hallowed be your name… “
Matthew 19:16-17
“Then someone came to him and said,
‘Teacher, what good deed must I do to have eternal life?’
And he said to him,
‘Why do you ask me about what is good? There is only one who is good. If you wish to enter into life, keep the commandments.’ ”
תָּנוּ רַבָּנַן, בֵּית הִלֵּל אוֹמְרִים:
עוֹמְדִין וְקוֹרִין,
יוֹשְׁבִין וְקוֹרִין,
וּמַטִּין וְקוֹרִין,
הוֹלְכִין בַּדֶּרֶךְ וְקוֹרִין,
עוֹשִׂין בִּמְלַאכְתָּן וְקוֹרִין.
The Sages taught in a baraita that Beit Hillel say:
One may recite Shema
Standing and reciting,
sitting and reciting,
reclining and reciting,
walking and reciting,
אמר לי ר' חנינא בריה דר' אבהו א"ר אבהו א"ר אבדימי דמן חיפא:
חכם עובר עומד מלפניו ד' אמות
וכיון שעבר ד' אמות יושב.
As Ḥizkiyya says: Rabbi Ḥanina, son of Rabbi Abbahu, said to me that Rabbi Abbahu says that Rabbi Avdimi of Haifa says:
If a Torah scholar is passing, one stands before him if he passes within four cubits of him, and once he passes four cubits from him he sits.
וא"ר אחא בר חנינא א"ר אסי א"ר יוחנן: כל המברך על החדש בזמנו כאילו מקבל פני שכינה...
אמר אביי: הלכך נימרינהו מעומד.
And Rabbi Aḥa bar Ḥanina says that Rabbi Asi says that Rabbi Yoḥanan says: With regard to anyone who blesses the new month in its proper time, it is as if he greets the Face of the Divine Presence... Abaye said: Therefore, we will say the blessing while standing.
לא היתה ישיבה בעזרה
אלא למלכי בית דוד בלבד
(תוספתא סנה ד ד)
There was no sitting in the Temple courtyard
except for the kings of the house of David.
(Tosefta San. 4:4)
גְּמִירִי דִּלְמַעְלָה לָא הָוֵי לֹא יְשִׁיבָה וְלֹא...
There is a tradition that in the world above there is no sitting...
זהו שעומד ומתפלל צריך להשוות את רגליו.
תרין אמורין רבי לוי ורבי סימון.
חד אמר כמלאכים
וחד אמר ככהנים.
“He who stands in prayer [amidah] must keep his feet together. There are two [amoraic] opinions on this subject, that of R. Levi and that of R. Simon:
One says: it is to imitate the angels,
the other says it is to imitate the priests.
(yBer 1 1 2c)
אמר רב חנה בר ביזנא אר"ש חסידא: המתפלל צריך שיראה עצמו כאילו שכינה כנגדו
שנאמר
שִׁוִּ֬יתִי יְהֹוָ֣ה לְנֶגְדִּ֣י תָמִ֑יד.
Rabbi Shimon Ḥasida says:
One who prays needs to see himself as if the Divine Presence is opposite him, as it is stated: “I have set the Lord always before me” (Psalms 16:8).
אסור לאחֵר לישב בצד ארבע אמות סמוך לזה המתפלל,
לפי שמקום שכינה הוא…
“It is prohibited to sit within a four-cubit radius of someone who is reciting the amidah, as this is the place of the shekhinah .. and why is this so?
Because of the glory of the Shekhinah;
and it has been established that the four-cubit zone of tefillah is the place of the Shekhinah.”
(Shibbolei ha-Leqet 25 22=Osar ha-Geonim Berakhot 190, p. 74)
הָיָה רוֹכֵב עַל הַחֲמוֹר, יֵרֵד.
וְאִם אֵינוֹ יָכוֹל לֵירֵד, יַחֲזִיר אֶת פָּנָיו,
וְאִם אֵינוֹ יָכוֹל לְהַחֲזִיר אֶת פָּנָיו, יְכַוֵּן אֶת לִבּוֹ כְּנֶגֶד בֵּית קֹדֶשׁ הַקָּדָשִׁים:
One who was riding on a donkey should dismount and pray.
If he is unable to dismount, he should turn his face.
If he is unable to turn his face,
it is sufficient that he directs his heart towards the Holy of Holies.
העומדים ומתפללין בחוצה לארץ הופכין את פניהן כלפי ארץ ישראל.
ומה טעם? (מלכים א ח; וראה דברי הימים ב ו) והתפללו אליך דרך ארצם אשר נתת לאבותם.
העומדין ומתפללין בארץ ישראל הופכין את פניהן כלפי ירושלים.
ומה טעם? (מלכים א ח; וראה דברי הימים ב ו) והתפללו אליך דרך העיר אשר בחרת בה.
העומדים ומתפללין בירושלים הופכין פניהן כלפי הר הבית שנאמר (מלכים א ח; וראה דברי הימים ב ו) והבית אשר בניתי לשמך.
העומדים ומתפללין בהר הבית הופכין פניהן כלפי בית קדשי הקדשים.
ומה טעם? (מלכים א ח; וראה דברי הימים ב ו) והתפללו אל המקום הזה ואתה תשמע אל מכון שבתך אל השמים ושמעת וסלחת.
נמצא העומדין בצפון פניהן לדרום העומדין לדרום פניהם לצפון
העומדים במזרח פניהן למערב
למערב פניהן למזרח
נמצאו כל ישראל מתפללין אל מקום אחד.
הה"ד (ישעיהו נו) כי ביתי בית תפלה יקרא לכל העמים .
“Those who are praying outside the Land turn their faces towards the Land of Israel. What is the reason? {IKings 8:48)
"They will pray to You through their Land that You gave to their forefathers."
Those who are praying in the Land of Israel turn their faces towards Jerusalem.
What is the reason? (2Chr. 6:34) "They shall pray to You by way of this city that You chose."
Those who are praying in Jerusalem turn their faces towards the Temple Mount, as it is said (IKings 8:48): "And the Temple that I built for Your Name."
Those who are praying on the Temple Mount turn their faces towards the Holiest of Holies.
What is the reason? (IKings 8:30) "They will pray to this place and You will hear at Your dwelling place in Heaven, You will hear and forgive."
Those who stand North will be facing South, those who stand South will be facing North, those who stand East will be facing West, those who stand West will be facing East.
It turns out that all of Israel pray towards one place. That is what is written {Is. 56:7) "For My house will be called a house of prayer for all people." (yBer 4:5, 8c).
ואם לאו יכוין את לבו כנגד בית קדש הקדשים.
לאי זה בית קדש הקדשים?
ר' חייא רבא: כנגד קדשי הקדשים של מעלן.
ר"ש בן חלפתא אמר:
כנגד בית קדש הקדשים שלמטן.
א"ר פינחס: לא פליגין - בית קדשי הקדשים שלמטן מכוון כנגד בית קדש הקדשים של מעלן
(שמות טו) מכון לשבתך
מכוון כנגד שבתך.
"And if not he should focus his intent towards the Holiest of Holies."
Toward which Holiest of Holies?
The Great Rebbi Hiyya: towards the Heavenly Holiest of Holies.
Rebbi Simeon ben Halaphta said, towards the earthly Holiest of Holies.
Rebbi Phineas said, they do not disagree, the earthly Holiest of Holies corresponds to the Heavenly Holiest of Holies.
(Ex. 15:16) "A base for Your throne",
corresponding to Your throne.
(yBer 4:5)
דר' חייא ור' שמעון בר רבי הוו יתבי פתח חד מינייהו ואמר:
המתפלל צריך שיתן עיניו למטה שנאמר (מלכים א ט) והיו עיני ולבי שם כל הימים.
וחד אמר: עיניו למעלה שנאמר (איכה ג) נשא לבבנו אל כפים.
אדהכי אתא ר' ישמעאל בר' יוסי לגבייהו אמר להו:
במאי עסקיתו?
אמרו ליה: בתפלה.
אמר להו: כך אמר אבא -
המתפלל צריך שיתן
עיניו למטה
ולבו למעלה
כדי שיתקיימו שני מקראות הללו .
“R. Hiyya and R. Simeon b. Rabbi once sat together, when one of them began as follows: A man who offers up his prayers must direct his eyes towards [the Temple] below, for it is said, And Mine eyes and Mine heart shall be there perpetually (1 Kgs 9:3).
And the other said: The eyes of him who offers up prayers shall be directed towards [the heavens] above, for it is said Let us lift up our heart with our hand. (Lam 3:41).
In the meanwhile they were joined by R. Ishmael son of R. Jose. 'On what subject are you engaged?' he asked them.
'On the subject of prayer', they replied.
'My father', he said to them, 'ruled thus:
A man who offers up his prayers must direct his eyes to the [Sanctuary] below and his heart towards [the heavens] above so that these two Scriptural texts may be complied with.” (yBer 4:5)
רבי ירמיה בשם רבי אבהו (ישעיהו נה) דרשו את ה' בהמצאו איכן הוא מצוי בבתי כנסיות ובבתי מדרשות (ישעיהו נה) קראוהו בהיותו קרוב איכן הוא קרוב אמר רבי יצחק בי רבי אלעזר ולא עוד אלא שאלהיהן עומד על גבן מאי טעמא (תהילים פב)
אֱֽלֹהִ֗ים נִצָּ֥ב בַּעֲדַת־אֵ֑ל בְּקֶ֖רֶב אֱלֹהִ֣ים יִשְׁפֹּֽט׃
(ירושלמי בר’ ה א חע”ד-ט ע”א)
Rebbi Jeremiah in the name of Rebbi Abbahu: (Is. 55:6) "Seek the Lord where He is to be found"
Where is He to be found?
In synagogues a houses of study.
"Call on Him when He is close"
Where is He close?
In synagogues and houses of study
Rebbi Isaac ben Rebbi Eleazar said, not only that but their God stands over them
What is the reason?
"God stands in the divine assembly; among the divine beings He pronounces judgment"
(Ps. 82:1)
(yBer 4:5)
אָמַר רַבִּי אֲלֶכְּסַנְדְּרִי אָמַר רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי: הַמִּתְפַּלֵּל, צָרִיךְ שֶׁיַּפְסִיעַ שָׁלֹשׁ פְּסִיעוֹת לַאֲחוֹרָיו, וְאַחַר כָּךְ יִתֵּן שָׁלוֹם... תַּנְיָא נָמֵי הָכִי: הַמִּתְפַּלֵּל, צָרִיךְ שֶׁיַּפְסִיעַ שָׁלֹשׁ פְּסִיעוֹת לַאֲחוֹרָיו וְאַחַר כָּךְ יִתֵּן שָׁלוֹם, וְאִם לֹא עָשָׂה כֵּן רָאוּי לוֹ שֶׁלֹּא הִתְפַּלֵּל.
וּמִשּׁוּם שְׁמַעְיָה אָמְרוּ: שֶׁנּוֹתֵן שָׁלוֹם לְיָמִין, וְאַחַר כָּךְ לִשְׂמֹאל, שֶׁנֶּאֱמַר: ״מִימִינוֹ אֵשׁ דָּת לָמוֹ״, וְאוֹמֵר: ״יִפּוֹל מִצִּדְּךָ אֶלֶף וּרְבָבָה מִימִינֶךָ״...
רָבָא חַזְיֵיהּ לְאַבָּיֵי דְּיָהֵיב שְׁלָמָא לְיַמִּינָא בְּרֵישָׁא אֲמַר לֵיהּ: מִי סָבְרַתְּ לִימִין דִּידָךְ? לִשְׂמֹאל דִּידָךְ קָא אָמֵינָא, דְּהָוֵי יְמִינוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא.
Rabbi Alexandri said that Rabbi Yehoshua ben Levi said: One who prays must take three steps backward upon concluding his prayer and then recite: Peace, in a manner befitting one who departs from before the Holy One, Blessed be He...
This was also taught in a baraita: One who prays must take three steps backward upon concluding his prayer and then recite: Peace.
And if he did not do so, it is better for him not to have prayed, as his actions are disrespectful toward God.
And they said in the name of Shemaya the Sage that when one recites: Peace, he first bows to the right and then to the left, as it is stated: “At His right hand was a fiery law to them” (Deuteronomy 33:2), and it says: “A thousand may fall at your side, and ten thousand at your right side” (Psalms 91:7)...
Rava saw Abaye reciting: Peace, by bowing at the end of his prayer to his right first. Rava said to him: Do you maintain that you should bow to your right?
I say you should bow to your left first, as it is the right of the Holy One, Blessed be He, since He is opposite you face-to-face, as it were.
א"ר אבון (שיר השירים ד) בנוי לתלפיות תל שכל הפיות מתפללין עליו.
בברכה בקרית שמע ובתפלה.
בברכה בונה ירושלם
בתפילה אלהי דוד ובונה ירושלם
בקרית שמע פורש סוכת שלום עלינו ועל עמו ישראל ועל ירושלים.
(ירוש’ ברכות ד ה)
Rebbi Abun said (Cant. 4:4): "Built for talpiot", a mound on which all mouths pray, in Grace, recitation of Shema, and Amidah.
In Grace, "Builder of Jerusalem".
In Amidah,"God of David Who builds Jerusalem".
In the recitation of Shema', "He Who spreads a hut of peace over us and His people Israel, Consoler of Zion and Builder of Jerusalem."
(Yerushalmi Berakhot 4 5)