לאחר נפילת ברקאי במבצע "צוק איתן" בחרנו, חבריו של ברקאי, להקים את בית המדרש החברתי. הפועל בסיוע של עמותת כל ישראל חברים (כי"ח).
בית המדרש מגלם את הערכים בהם האמין ברקאי ואשר לאורם פעל בדבקות – חיבור בין קבוצות שונות בחברה הישראלית, שיח מכבד במאור פנים ובאהבה, לימוד תורה ועשייה חברתית. ערכים אלו באו לידי ביטוי באופן משמעותי בכל בחירה ומעשה של ברקאי.
כל מפגש החל בלימוד משותף של דף מקורות ולאחריו שיעור. דף המקורות שלפניכם מוקדש לדיון באספקטים שונים של ערבות הדדית.

איין ראנד, כמעיין המתגבר, עמ' 555–556
אדם המנסה לחיות למען הזולת תלוי בזולת. הוא טפיל מעצם טבעו והופך לטפילים גם את מי שהוא משרת. הקשר ביניהם אינו יוצר דבר פרט לשחיתות הדדית. המצב הקרוב ביותר לתפיסה זו – של האדם החי כדי לשרת אחרים – הוא מצבו של העבד... אדם שהופך את עצמו לעבד מרצונו החופשי, הוא היצור השפל ביותר. הוא משפיל את כבוד האדם ואת מושג האהבה. והרי זוהי תמצית האלטרואיזם (=דאגה לאחר, ההיפך מאגואיזם. בצורה קיצונית מתבטא בביטול האדם לטובת האחר).
(...) האדם צריך לשאוף שאחרים יסבלו כדי שיוכל לומר על עצמו שיש לו מעלות רבות. זה טבעו של האלטרואיזם. היוצר איננו מעוניין במחלות, אלא בחיים. ובכל זאת, עבודת היוצרים חיסלה מחלות רבות של הגוף ושל הרוח והביאה מזור לסובלים, יותר מכל מה שהשיג אי-פעם אלטרואיסט.
שאלות הבנה
באילו תחומים מוטלת על האדם האחריות לאחר לפי הפסוק בדברים, ולפי דברי ה"מצודת דוד"?
מהן טענותיה של איין ראנד כנגד האלטרואיזם?
שאלות העמקה
מהם הערכים אליהם האדם צריך לשאוף בחייו לפי ראנד?
האם יש מקום לערבות הדדית כפי שמתוארת בפסוקים הנ"ל, לעזרה לאחר מתוך מחויבות, לדעתה?
שאלות לדיון
מה דעתכם, בתור אנשים שהתחנכו על ברכי האלטרואיזם, על טענותיה של ראנד?
חשבו, מדוע האדם צריך לעזור לאדם אחר?
האם ערבות הדדית אין פירושה להפוך אדם ל"עבד" של הזולת?
תומאס הובס, לויתן, עמ' 161
תכליתה של הקהיליה – בטחונו של היחיד. האדם מטבע ברייתו אוהב חירות ושליטה על אחרים. מה מניע אפוא את בני האדם לשים לנפשם את אותו מעצור, אשר רואים אנו שהם חיים על פיו בקהיליות? – תכליתם, או כוונתם, לשמור בדרך זו על קיומם ולחיות חיים של יותר קורת רוח...
הרב שמעון שקופ, שערי יושר, הקדמה
והנה אם בהשקפה ראשונה רגשי אהבת עצמו ורגשי אהבת זולתו הם כצרות (=מתנגדות) זו לזו, אבל עלינו להשתדל להעמיק בזה, למצוא הסגולה המאחדת אותם אחרי כי שניהם דורש ה' מאתנו.
וסגולה זו היא, שיתברר ויתאמת אצל האדם איכותו של ה"אני" שלו. כי בזה יומדד מעלת כל האדם לפי מדרגתו. האיש הגס והשפל, כל "אני" שלו מצומצם רק בחומרו וגופו. למעלה ממנו, מי שמרגיש ש"אני" שלו כולל את כל עם ישראל. שבאמת כל איש ישראל הוא רק כאבר מגוף האומה הישראלית. ועוד יש בזה מעלות של איש השלם, ראוי להשריש בנפשו, להרגיש שכל העולמות כולם הוא ה"אני" שלו, והוא בעצמו רק כאבר קטן בתוך הבריאה כולה. ואז גם רגש אהבת עצמו עוזר לו לאהוב את כל עם ישראל ואת כל הבריאה כולה.
שאלות הבנה
איזו תועלת מוצאים קהלת והובס בחברה? האם הם רואים בערבות לאחר ערך?
הרב שקופ מציג פער בין שני רגשות באדם, כיצד לדבריו ניתן לגשר על הפער? איך עושים זאת?
שאלות העמקה
מהם הערכים אליהם האדם שואף לפי כל מקור?
כיצד האחריות לאחר לא מתנגשת עם ערכים אלו?
מדוע האדם הוא לא "עבד" של הזולת לפי כל מקור?
חוק "לא תעמוד על דם רעך", תשנ"ח, 1998
חובת הצלה והושטת עזרה
- חובה על אדם להושיט עזרה לאדם הנמצא לנגד עיניו, עקב אירוע פתאומי, בסכנה חמורה ומיידית לחייו, לשלמות גופו או לבריאותו, כאשר לאל ידו להושיט את העזרה, מבלי להסתכן או לסכן את זולתו.
- המודיע לרשויות או המזעיק אדם אחר היכול להושיט את העזרה הנדרשת, יראוהו כמי שהושיט עזרה לעניין חוק זה; בסעיף זה, "רשויות" - משטרת ישראל, מגן דוד אדום ושירות הכבאות.
עונשין
העובר על הוראות סעיף 1 לחוק זה, דינו - קנס.
שאלות לדיון
חובת הצלה:
מדוע יש לחייב אדם לפעול בצורה אקטיבית לעזרת אדם אחר, מדוע לא להסתפק בחוק "השומרוני הטוב"? (ראו 4-5 בדף ההרחבות)
וכאשר האדם במצוקה לא רוצה שיעזרו לו? (ראו 6-7 בדף ההרחבות)
בסכנה חמורה ומיידית:
האם החובה להושיט עזרה צריכה להיות דווקא בעת מצוקה גופנית, או גם במצוקה כלכלית? (ראו 8 בדף ההרחבות)
האם אתם חשים מחויבות לאדם נזקק כאשר אתם חולפים על פניו? האם התעלמות ממנו אינה "עמידה על הדם"? (ראו 2 בדף ההרחבות)
יראוהו כמי שהושיט עזרה:
האם הודעה לרשויות אכן נחשבת עזרה מספיקה במצב כזה?
מומלץ לצפות בסרטון על המקרה של יסמין פיינגולד (בעיקר
2:30-5:40), חפשו ביוטיוב
מוזמנים לצפות בהרצאה של ח"כ מיכל בירן