כמ"ש הבעש"ט ז"ל משל שאמר קודם תקיעת שופר:
שהיה מלך א' חכם גדול ועשה באחיזת ענים חומות ומגדלים ושערים וצוה שילכו אצלו דרך השערים והמגדלים וצוה לפזר בכל שער ושער אוצרות המלך.
ויש שהלך עד שער א' ולקח ממון וחזר ויש כו' עד שבנו ידידו התאמץ מאד שילך דווקא אל אביו המלך.
אז ראה שאין שום מחיצה מפסיק בינו לבין אביו,
כי הכל היה אחיזת עינים.
והנמשל מובן דהקב"ה מסתתר בכמה לבושין ומחיצות ובידוע שהש"י מלא כל ה"כ וכל תנועה ומחשבה הכל ממנו ית' ...
ואין שום מחיצה מבדיל בין האדם ובינו ית'
בידיעה זאת ועי"ז יתפרדו כל פועל און:
As the Besht of Blessed Memory said —
a fable he told prior to the blowing of the shofar:
There once was a wise and great king who
through the art of illusion created walls and towers and gates, and commanded the people to come to him through the gates and the towers, and instructed that royal treasures be distributed at each and every gate.
And there were some people who came to one gate and took the money and went away while others etc., until his son and friend
made efforts to go specifically to his father the king.
Then he saw that there was no partition separating him from his father for it was all an illusion.
[R. Yaakov Yosef interpreted the Besht’s fable]: The moral is clear:
The Holy One (blessed be He) is concealed in various garbs and partitions, while it is known that the (blessed) Name fills all the land with his Majesty (Isaiah 6.3), and every movement
and thought all comes from Him (the blessed One) . . . and no partition separates man from Him (the blessed).
In this knowledge and by it -
"all evildoers are scattered" (Psalms 92.10)
(Keter Shem Tov 51)