נראה שאי-אפשר לצאת ידי חובה בענין חובות הלב רק אם יסדר ספר לעצמו בלימודים הדרושים לו בזה, בין הפרטיים ואפי' הכוללים ג"כ יותר יבין ע"י מה שיחדש בהם מרוחו, ומי שהוא כבר באופן זה של הדעת, שיכול להעריך מערכה שכלית בעצמו, אי-אפשר לו לבוא אל השלמות אם לא יעבוד בשכלו בזה.
Musar Avikha.Preface
One cannot truly fulfill the duties of the heart without preparing for oneself a book which outlines the necessary studies. Both the personal, as well as general dimensions, can best be understood through one's own spiritual insights. Anyone who is able to engage in intellectual self-reflection, cannot achieve spiritual progress without independent thinking.
אלה המה סדרי הדברים שעליהם ראוי לסדר עיוניו להועיל לעצמו ולזולתו:
א. אמתת גדר האמונה, צורתה כמו שהיא מיושבת בנפש והכרחה וגודל אמתתה, שאין גבול באמת למעלה מזה ע"פ דברים מבוררים ומאומתים בשכל ובחוש כמפורסם.
ב. באמתת הבורא יתעלה, במציאותו יתברך ויתרומם בגדלו השגחתו והמדות הקדושות המיוחסות לו והענינים האמוניים המתחייבים באמותים מבוררים ומחויבים, חתומים כחותם האמת והצדק היושר הנועם הטהור והאמתי, המקובל קבול טבעי אל הדעת ומרנין ומרחיב ומשמח את הנפש.
ג. באמתת התורה אשר בידינו מאת אדון כל המעשים יתברך שמו לרועה נאמן משרע"ה. בגודל קדושתה, ברוממות מעלתה, בהדרת אורה, ובגודל אשרה שמאשרת להוגי' ודורשי' כאמת ותמים, בקדושת מצוותי' והדרן, ואיך שהיא זיו העולם ושלמותו בהכרח והכרה ברורה בדברים ברורים ומאומתים.
ד. באמתת תורה שבע"פ שצוה הקב"ה למשה רבנו ע"ה ושנמסרה לחכמים דור לדור. הנכללים במשנה ובתלמוד וספרי חז"ל הנלוים להם, בגודל אמתתה וקדושתה ואורה הבהיר ובעוצם הצלחת ההולכים בנתיבותי' ובקדושת הנחלים המתפשטים ממנה.
ה. באמתת חכמת הקבלה, בהכרח מציאותה, בהצלחת יודעי' ועוסקי', בתועלתה הכללית ושהיא מתרוממת מעל כל חכמה ומתנשאת מכל ידיעה, הכרח העסק בה לאנשי סגולה בטהרת לב ושמחה טהורה והצנע לכת, למען דעת את ד' ולדבקה בו יתעלה.
These are the topics which one should focus upon:
1. The truth of faith, its personal nature, its validity and deep truth, a deeper truth than anything else, as shown by reason and the senses.
2. The truth of the Creator, His existence, providence, and attributes, and the implications for faith of these truths: an ethical and rational faith, which brings joy and a broad horizon to the soul.
3. The truth of the Torah which was given by God to Moses: its holiness, significance, illuminating power, and meaningfulness that it offers to those who study it. The Torah is the light of the world and its way to perfection, with the commandments in their beauty.
All this a person has to clarify to herself as convincing and relevant.
4. The truth of the Oral Torah, that God commanded Moses and was transmitted to the sages of every generation., and are now contained in the Mishna, the Talmud and rabbinic literature. The truth and holiness of this Torah, the light and flourishing of its followers, has to be clarified.
5. The truth of the Kabbalah, its validity, the flourishing of its followers, it being the supreme teaching, which all who are called to its study, in purity, humility, and joy, should pursue in order to know and come close to God.