
מצודת כ”ח.
נקודת סיום:
הגשר של כביש 899 מעל נחל דישון.
אורך המסלול:
כ-20 ק”מ.
שביל ישראל קטע 3: תקציר המסלול
מהכניסה למצודת כוח חוצים את הכביש בזהירות ולאחר הליכה קצרה מגיעים לקבר נבי יושע, מבנה בעל כמה כיפות שמיוחס ליהושע בן נון ולשרידי עתיקות של קדש המקראית ושרידים רומאים
השביל ממשיך בתוואי מתון בין עצי יער נטוע וחורש טבעי, ולפעמים נגלה אלינו מראה עמק החולה הנפלא. לאחר כשעה של הליכה נעבור משביל לדרך המתאימה לרכבים – נלך עליה קטע קצר עד שנגיע למרגלות קרן נפתלי – הר שצורתו כיפה ופסגתו מכוסה בעצי אורן. העליה לפיסגה קצרה. כשנגיע אליה, נראה כי השביל עובר דרך אתר ארכיאולוגי – מוצב צבאי קדום שלידו מתחם אנטנות. מכאן מתחילה הירידה. לפני שנתחיל אותה, מומלץ לפנות לצידה המזרחי של הפיסגה אל מצפור עם תצפית יפה לעמק החולה
עם סיום הירידה נעבור דרך אזור חקלאי ונעבור דרך שטחי מרעה, כרמי ענבים, ומטעים. לאחר שנגיע למעבר להולכי רגל דרך גדר בקר ונעבור שלט כניסה לשמורת טבע בצבע ירוק נתחיל את הירידה לערוץ נחל דישון ומעבר לנוף טבעי.
הירידה קצרה אך מעט תלולה. במעלה הנחל נלך על דרך ג’יפים נוחה, לצד חורש טבעי יפה המייצר צל לאורך השביל, עד שנגיע לנקודת הסיום של קטע מס’ 3 בגשר של כביש 886.


הלימוד מהתצפית יעסוק בקרבות שהתקיימו בעמק.

צילום: מוזאון ישראל
הגיאוגרף חוקר הטבע יהודה זיו אמר " ביהודה ובשומרון מטיילים ברגליים יחפות — כי כל העת דורכים שם על פסוקים" אך האמת היא שבכל מקום שבו דורכים בארץ ישראל ישנם שברי פסוקים וסיפורי תנ"ך. וכך כתה המשורר יצחק שלו שראה "פסוקים חקוקים בהרים"
אני קורא בהרים/ יצחק שלו
אשר לא קראתי בסידורים ובמחזורים
אני קורא בהרים.
בהרים אומר אני
את כל התחינות והמזמורים
מן הגיא העמוק למדתי
את הזעקה כמו מכלא.
והרבה תפילות זכות
למדתי מן התכלת.
בראשי ההרים ראיתי חרותים
כל הפיוטים.
וכל הפסוקים חקוקים
במדרונות החשופים והמוכים
וכל דברי הזעם
בצוקים.
קראו את הפסוקים מספר יהושע ונסו לדמין את הקרב שהתקיים בעמק שלפניכם

(א) וַיְהִ֕י כִּשְׁמֹ֖עַ יָבִ֣ין מֶֽלֶךְ־חָצ֑וֹר... וְֽאֶל־הַמְּלָכִ֞ים אֲשֶׁ֣ר מִצְּפ֗וֹן בָּהָ֧ר וּבָעֲרָבָ֛ה נֶ֥גֶב כִּֽנֲר֖וֹת וּבַשְּׁפֵלָ֑ה וּבְנָפ֥וֹת דּ֖וֹר מִיָּֽם׃ (ג) הַֽכְּנַעֲנִי֙ מִמִּזְרָ֣ח וּמִיָּ֔ם וְהָאֱמֹרִ֧י וְהַחִתִּ֛י וְהַפְּרִזִּ֥י וְהַיְבוּסִ֖י בָּהָ֑ר וְהַֽחִוִּי֙ תַּ֣חַת חֶרְמ֔וֹן בְּאֶ֖רֶץ הַמִּצְפָּֽה׃ (ד) וַיֵּצְא֣וּ הֵ֗ם וְכָל־מַֽחֲנֵיהֶם֙ עִמָּ֔ם עַם־רָ֕ב כַּח֛וֹל אֲשֶׁ֥ר עַל־שְׂפַת־הַיָּ֖ם לָרֹ֑ב וְס֥וּס וָרֶ֖כֶב רַב־מְאֹֽד׃ (ה) וַיִּוָּ֣עֲד֔וּ כֹּ֖ל הַמְּלָכִ֣ים הָאֵ֑לֶּה וַיָּבֹ֜אוּ וַיַּחֲנ֤וּ יַחְדָּו֙ אֶל־מֵ֣י מֵר֔וֹם לְהִלָּחֵ֖ם עִם־יִשְׂרָאֵֽל׃
... (ז) וַיָּבֹ֣א יְהוֹשֻׁ֡עַ וְכָל־עַם֩ הַמִּלְחָמָ֨ה עִמּ֧וֹ עֲלֵיהֶ֛ם עַל־מֵ֥י מֵר֖וֹם פִּתְאֹ֑ם וַֽיִּפְּל֖וּ בָּהֶֽם׃ (ח) וַיִּתְּנֵ֨ם יְהוָ֥ה בְּיַֽד־יִשְׂרָאֵל֮ וַיַּכּוּם֒ וַֽיִּרְדְּפ֞וּם עַד־צִיד֣וֹן רַבָּ֗ה וְעַד֙ מִשְׂרְפ֣וֹת מַ֔יִם וְעַד־בִּקְעַ֥ת מִצְפֶּ֖ה מִזְרָ֑חָה וַיַּכֻּ֕ם עַד־בִּלְתִּ֥י הִשְׁאִֽיר־לָהֶ֖ם שָׂרִֽיד׃... (י) וַיָּ֨שָׁב יְהוֹשֻׁ֜עַ בָּעֵ֤ת הַהִיא֙ וַיִּלְכֹּ֣ד אֶת־חָצ֔וֹר וְאֶת־מַלְכָּ֖הּ הִכָּ֣ה בֶחָ֑רֶב כִּֽי־חָצ֣וֹר לְפָנִ֔ים הִ֕יא רֹ֖אשׁ כָּל־הַמַּמְלָכ֥וֹת הָאֵֽלֶּה׃ .... וַיִּקַּ֨ח יְהוֹשֻׁ֜עַ אֶת־כָּל־הָאָ֗רֶץ כְּ֠כֹל אֲשֶׁ֨ר דִּבֶּ֣ר ה' אֶל־מֹשֶׁה֒ וַיִּתְּנָהּ֩ יְהוֹשֻׁ֨עַ לְנַחֲלָ֧ה לְיִשְׂרָאֵ֛ל כְּמַחְלְקֹתָ֖ם לְשִׁבְטֵיהֶ֑ם וְהָאָ֥רֶץ שָׁקְטָ֖ה מִמִּלְחָמָֽה׃
מתוך האלבום: אריק לביא. מילים: אורי סלע לחן: יוחנן זרא
א. גורם ההפתעה: צבא יהושע הפתיע את הצבא הכנעני. ידין מציע שהצבא הישראלי עשה הליכה לילית (דבר שלא היה מקובל בימי קדם) והתקיף את הצבא הכנעני מכיון הרי הגלעד (מכיוון מזרח), כך שהשמש סינוורה את הכניענים בזמן ההתקפה
ב. העברת הקרב להרים: בעמק יש עדיפות חימושית לצבא הכנעני. יהושע העביר את הקרב להרים שם הכנענים מאבדים את יתרון רכב הברזל
ג. רציפות והמשכיות: ניהול הקרב בשטח על ידי מרדף שלא מאפשר לכנענים להתבצר חזרה בתוך עריהם (ולכן אין צורך במצור ארוך)

שימו לב למבע של יהושע באיור
באפריל 1948 החל מבצע יפתח בפיקודו של יגאל אלון (המבצע נקרא על שם כינויו המחתרתי של יגאל אלון "יפתח" ראשי תיבות של יגאל פייקוביץ' תל חי) . במהלך המבצע נכבשה מצודת נבי ישע (עליה ניתן ללמוד בדף מקורות מס' 6)
צמוד למצודת נבי ישע נמצא קבר שמיוחס ליהושע בן נון. על פי הפסוקים יהושע נקבר בנחלתו בהר אפרים ויכול להיות שמבנה הקבר על שמו מתיחס למסורת שזה היה מיקומו של קרב מי מרום. אם אכן מבנה הקבר מתייחס לקרב אז יתכן שכמו שבמלחמת העצמאות קרבות הגליל התנקזו למצודת נבי ישע (מצודת כח) כך גם סיום הקרב של יהושע במי מרום היה במקום זה.


מפת מבצע יפתח באדיבות מוזאון ההגנה
השוו בין המפה של קרב מי מרום של יהושע בן נון לבין מפת מבצע יפתח של יגאל אלון. האם המפות דומות?
למה לדעתכם הקרבות הגדולים קורים באותם המקומות? (דוגמא נוספת: באזור לטרון- אמעוס-בית חורון התקיים גם קרב בית חורון של יהושע , גם קרב אמאוס של החשמונאים וגם הקרבות על מובלעת לטרון במלחמת העצמאות ובמלחמת ששת הימים. או דוגמא נוספת היא עשרות הקרבות והמלחמות שהיו בצומת מגידו)
הרבה מהקרבות שהיו בארץ ישראל "חוזרים על עצמם" ונראה כאילו "ההיסטוריה חוזרת ". במהלך שלושת אלפי השנים האחרונות הטכנולוגיה השתנתה ומבנה הצבא השתנה ,אבל הטופוגרפיה של ארץ ישראל נשארה אותה הדבר ועל כן הקרבות קורים באותם המקומות.
זה הזמן להתרווח מול הנוף עוצר הנשימה ולחשוב על המשמעות הפנימית של חזרת ההיסטוריה.
האם גם אתם צועדים בשבילים שסללו לכם הוריכם וההיסטוריה המשפחתית?
מתי אתם מעוניינים שההיסטוריה תחזור על עצמה ומתי אתם מעוניינים להתחיל הכול מחדש? האם יש לכם מלחמות שאתם חוזרים עליהם עוד פעם ועוד פעם באותם "המקומות"?
מה לדעתכם הדרך לנצח באותן המלחמות?
זה הזמן לקחת נשימה אחרונה מהנוף המשגע לפני המשך ההליכה
בדף הלימוד עסקנו בקרב מי מרום ובקרבות נבי-יושע. אחד הזיהויים של מי מרום הוא עם אגם החולה (אגם של מים עליונים, השם מי מרום מזכיר גם את מורדות הרי-מירון)
לא הרבה יודעים אבל המושבה "יסוד המעלה" ששוכנת על שפת אגם החולה הוקמה לראשונה ע"י אנשי הישוב הישן בצפת , תחת השם "מי-מרום"
הרב שמואל עבו , נולד באליג'ריה, היה בעל המונופול לסחר בצבע האידניגו בין הודו לאירופה ומונה לקונסול צרפת בגליל, שמואל אבו היה ממקימי המושבה "גיא אוני" (ראש פינה) ומי שבנה ושיפץ את המבנה על קבר רשב"י. בשנת 1872 , רכש בנו, יעקב חי עבו אדמה על גדות אגם החולה והקים עליה, יחד עם האחים שלמה ושאול מזרחי, את המושבה מי מרום. בכך הניחה משפחת עבו את המסד להתיישבות היהודית המתחדשת בגליל ובעמק החולה. ההיסטריון ד"ר יוסף שרביט כתב " על אף שמשפחת עבו היא בשר מבשרו של הישוב הישן, הרי שקורותיה מבססות את הטענה שהיישוב הישן הספרדי מבשר את ניצני היישוב החדש ומהווה את שורשיו".
ב-1883 הגיעו עולים דתיים ממזריטש ומבריסק להתישב בגליל, בראשותו של הרב החסידי פישל סלומון, ובחרו להתישב במי-מרום. בעת חתימת העסקה בין משפחת עבו לעולי מזריטש, בעוד הקונים החדשים סובבים בנחלה, נתגלתה לפתע - תוך כדי חפירה במקום - אבן ועליה כתובת בארמית: "זכיר לטב מאן דמיתבתי" שפירושה :' יזכר לטוב כל המתיישב כאן', אבן זו, שבסופו של דבר התגלגלה למוזיאון בפריז, שכנעה, יותר מכל, את נציגי עולי מזריטש לרכוש את הנחלה. העולים מפולין שינו את שם המושבה "ליסוד המעלה" גם לאחר הרחבת המקום, המשיך הרב יעקב עבו , בנו של שמואל, לסייע למושבה ככל יכולתו. יתר על כן, כדי להביע את תמיכתו הבלתי מסויגת ואמונתו בעתיד המושבה, הוא קשר עצמו בקשרי משפחה עם אחד מחלוצי המתיישבים, בהשיאו את בתו היחידה, מסעודה, לישראל מרדכי לובובסקי. יסוד המעלה הייתה מורכבת ממשפחות ספרדיות מצפת לצד משפחות דתיות ממזריץ שבפולין ובשנותיה הראשונות שמרה על אופי דתי הן בשבתות והן בשנות השמיטה.
לצד המושבה, התיישבה משפחת דוברובין , משפחה של מתגירים סובוטניקים מרוסיה. אבי המשפחה , אנדריי (יואב לאחר הגיור) נפטר בגיל המופלג של 104, הוא קבר בחייו את שני בניו ועוד שנים מנכדיו שנפטרו כתוצאה ממחלת המלריה. כאשר באו איכרי הגליל לנחם את יואב הזקן על מות בניו, קם ונשא דבר עידוד ונוחם לחיזוק הרוח, הוא פתח ואמר לאיכרים, ובעיקר לבניו:
"אל תבכו למתים. ..והנה בכל העיתות אשר עברו עלינו ובכל הפורענויות לא שמעתי מפיכם אף פעם מחשבה לעזוב את הארץ."
בעקבות המלריה התגוררה בישוב שרה בן-עמי סולודר , הרופאה הראשונה בארץ ישראל. שרה היתה עוברת בין המושבות רכובה על סוסה ומטפלת בחולי מלריה יהודים וערבים כאחד.
בשנת 1884 נוסד מנהג הנטיעות בט"ו בשבט על ידי מתישבי יסוד המעלה (שש שנים לפני שהחל המנהג בזכרון יעקב ומשם התפשט לשאר חלקי הארץ)
לעיתים נדמה שהמציאות ההסטורית יותר חזקה מכל סרט מדומין. משפחת אבו מאלג'יר יחד עם אנשי ועד הספרדים בצפת, עולים חסידים ממזריץ שבפולין, גרי צדק סובוטניקים מרוסיה ,רופאה חלוצה מראשונות הרופאות בארץ ובעולם ומושבה אחת על שפת אגם החולה שהחלה את דרכה בשם "מי מרום" והפכה לימים ל"יסוד המעלה".




