משך חכמה על שמות ל׳׳ב:י׳׳ט
(יט) ויהי כאשר קרב אל המחנה וירא את העגל ומחולות ויחר משה וישלך מידיו את הלוחות וישבר אותם תחת ההר – הענין, כי התורה והאמונה המה עיקרי האומה הישראלית וכל הקדושות א״י וירושלים כו׳ המה פרטי וסניפי התורה ונתקדשו בקדושת התורה, ולכך אין חילוק לכל עניני התורה בין במקום בין בזמן והיא שוה בא״י ובחו״ל [לבד מצות התלוים בארץ] וכן הוא שוה בין לאדם הגבוה שבגבוהים, משה איש האלהים להשפל שבשפלים, ואם יעבור אחד מהמה על אחת ממצות ה׳, דת אחד לו עם השפל שבשפלים, ומשה לא קראו התורה רק סרסור, אבל אין התיחסות התורה לו והתורה היא מחויבת המציאות כי קוב״ה ואורייתא חד וכמו שהוא מחויב המציאות כן התורה....
וע״ז צווח משה ככרוכיא, האם תדמו כי אני ענין ואיזו קדושה בלתי מצות ה׳, עד כי בהעדר כבודי עשיתם לכם עגל, חלילה גם אני איש כמוכם, והתורה אינה תלויה בי, ואף אם לא באתי היתה התורה במציאותה בלי שנוי חלילה, והראיה כי ל״ח שנה שהיו נזופים במדבר לא היה הדבור מתיחס למשה ...
וזהו ויהי כאשר קרב אל המחנה וירא את העגל ומחולות...הבין טעותן ויחר אף משה וישלך מידיו את הלוחות... ואם הביא הלוחות היו כמחלפים עגל בלוח ולא סרו מטעותן, אולם כאשר שבר הלוחות, ראו איך המה לא הגיעו אל מטרת האמונה בה׳ ותורתו הטהורה.
R. Meir Simcha of Dvinsk, Meshekh Hokhmah
The matter is that the Torah and faith are the essence of the Israelite people and all the sanctity of the Land of Israel or of Jerusalem etc. are all details and branches of the Torah and are sanctified with the sanctity of the Torah and for this reason there is no difference in any matter of the Torah that depends on place or on time and the Land of Israel is equal to outside the land (except for the small number of mitzvot that depend on the land). And so too there is equality between the most exalted person such as Moshe the man of God and the lowest of the low. And if one of them should violate a command of God, there will be one one law for the highest and lowest. Moshe was not the one who authored the Torah he was merely the intermediary, but there is no special attribution of the Torah to him. And the Torah is a necessity of existence because the Holy Blessed One and the Torah are One and just as God is a requirement of existence so too is the Torah....
And for this reason Moshe cried out, "do you think that I am the important one and that there is any sanctity except from the mitzvot of God such that in my absence you made a golden calf?! Heaven forbid! For I am a human being just like you and the Torah does not depend upon me and even had I not returned from the mountain teh Torah and its existence would not have changed." And the proof is that for 38 years God did not speak to Moshe...
And this is why Moshe smashed the tablets when he approached the camp and saw the calf and the celebrations. He understood their error and was angry. If he would have brought the tablets they would have replaced the calf for the tablets and would not have deviated from their error. However, when he smashed the tablets they saw how far they themselves were from a pure faith in God and God's Torah.
|
