אין פוסקין יינות לאשה (למה לא בעצם?)
מיתיבי : "רגילה נותנין לה" רגילה שאני. דאמר רב חיננא בר כהנא אמר שמואל: רגילה נותנין לה כוס אחד, שאינה רגילה נותנין לה שני כוסות. מאי קאמר? אמר אביי הכי קאמר: רגילה בפני בעלה שני כוסות שלא בפני בעלה נותנין לה כוס אחד, אינה רגילה בפני בעלה אלא כוס אחד שלא בפני בעלה אין נותנין לה כל עיקר. ואי בעית אימא: רגילה נותנין לה לציקי קדירה.
סיפור ראשון
דא"ר אבהו א"ר יוחנן : מעשה בכלתו של נקדימון בן גוריון שפסקו לה חכמים סאתים יין לציקי קדרה מערב שבת לע"ש. אמרה להן: כך תפסקו לבנותיכם. תנא שומרת יבם היתה ולא ענו אחריה אמן.
* מה אתן אומרות על תשובתה של כלתו של נקדימון בן גוריון?
דיון גברי אודות השפעות היין על הנשים
תנא: כוס אחד יפה לאשה שנים ניוול הוא שלשה תובעת בפה ארבעה אפילו חמור תובעת בשוק ואינה מקפדת. אמר רבא: לא שנו אלא שאין בעלה עמה אבל בעלה עמה לית לן בה.
סיפור שני
חומא ,דביתהו דאביי, אתאי לקמיה דרבא. אמרה ליה: פסוק לי מזוני! פסק לה.
פסוק לי חמרא! א"ל: ידענא ביה בנחמני דלא הוה שתי חמרא. אמרה ליה: חיי דמר דהוי משקי ליה בשופרזי כי האי. בהדי דקא מחויא ליה איגלי דרעא נפל נהורא בבי דינא. קם רבא, על לביתיה, תבעה לבת רב חסדא (אשתו של רבא). אמרה ליה בת רב חסדא: מאן הוי האידנא בבי דינא? אמר לה: חומא דביתהו דאביי. נפקא אבתרה, מחתא לה בקולפי דשידא עד דאפקה לה מכולי מחוזא. אמרה לה: קטלת ליך תלתא ואתת למיקטל אחרינא?!
* מה פשר תגובתו של רבא?
* באיזה אופן משוחח הסיפור עם הדיון הקודם?
סיפור שלישי
דביתהו דרב יוסף בריה דרב מנשיא מדויל אתאי לקמיה דרב יוסף, א"ל: פסוק לי מזוני - פסק לה. פסוק לי חמרא - פסק לה. פסוק לי שיראי - אמר לה: שיראי למה? אמרה ליה לך ולחברך ולחברורך:
* כיצד ניתן להבין את תשובתה של אשתו של רב יוסף בנו של רב מנשיא לשאלתו של רב יוסף?
למי שרוצה עוד קצת להתעצבן...
(ה) יוֹסֵי בֶן יוֹחָנָן אִישׁ יְרוּשָׁלַיִם אוֹמֵר, יְהִי בֵיתְךָ פָתוּחַ לִרְוָחָה, וְיִהְיוּ עֲנִיִּים בְּנֵי בֵיתֶךָ, וְאַל תַּרְבֶּה שִׂיחָה עִם הָאִשָּׁה. בְּאִשְׁתּוֹ אָמְרוּ, קַל וָחֹמֶר בְּאֵשֶׁת חֲבֵרוֹ. מִכָּאן אָמְרוּ חֲכָמִים, כָּל זְמַן שֶׁאָדָם מַרְבֶּה שִׂיחָה עִם הָאִשָּׁה, גּוֹרֵם רָעָה לְעַצְמוֹ, וּבוֹטֵל מִדִּבְרֵי תוֹרָה, וְסוֹפוֹ יוֹרֵשׁ גֵּיהִנֹּם:
* אם ברצונכן להרגיש תרעומת ואולי קצת כעס, עיינו בפירוש הרמב"ם לקטע
(5) Yose ben Yochanan (a man) of Jerusalem used to say: Let thy house be wide open, and let the poor be members of thy household. Engage not in too much conversation with women. They said this with regard to one’s own wife, how much more [does the rule apply] with regard to another man’s wife. From here the Sages said: as long as a man engages in too much conversation with women, he causes evil to himself, he neglects the study of the Torah, and in the end he will inherit gehinnom.
מתוך פוסט שפרסם חכם דוד מנחם, 11.1.2016
"וראיתי על ספר, כי באיזה מקומות בספרד, היו הנשים הכשרות המלומדות קמות בהשכמה גדולה לבית הכנסת שלהן. והיו מתפללות בציבור. ואחת מהנה היו מקימות לשליחא דציבורא. והיו מוציאות ספר תורה. ויש שהיו מניחות גם תפילין וכל אחת הייתה עטופה טלית. וכן היו עושות גם בשבתות גם בימים טובים. ואחר-כך היו חוזרות לבתיהן, ומעוררות לבעליהן ולבניהן לעמוד להתפלל. וזה היו עושות מצד החומרא על עצמן, מפני שהנשים פטורות ממצוות עשה שהזמן-גרמן, כדי שיהיו פנויות להכין הצריך לבעליהן. ולכן היו הן מקדימות להתפלל בעוד בעליהן ישנים".
***
היום, ב שבט, יום פטירתו של כותב הדברים למעלה, הרב יוסף משאש זצ"ל.
את דבריו אלו קראתי וזכרתי מלפני עשור ויותר. לאחרונה קניתי מנכדו את המהדורא המחודשת של הספר ולא מצאתי את השורות הנ"ל. מישהו הרשה לעצמו לעשות בספרו של הרב כבתוך שלו ולמחוק מדבריו. (אגב, מבלי לידע את המשפחה. כשסיפרתי הדבר לנכד הרב שיחיה הוא כעס על כך מאוד). שמעתי כמה מסנגרים שמפאת החשש שמא יקחו ה"מחדשים" ראיה לשיטתם מדברי הרב נעשתה המחיקה.
***
וזו אם תרצו הטרגדיה של בני היהדות הספרדית/ מזרחית. נתנו ליהדות זו להרגיש שהיא אורחת בבית הלאומי, והיא כאורחת מחויבת לנקוט צד בסכסוך הקהילתי שנולד ביהדות האירופאית.
ידידי ואהובי, דעו וראו, גאולתנו תבוא כאשר נשוב לאוצרות הרוח של אבותינו. לא ניקח צד אלא נביא את שלנו. את מסורתנו בשלמותה. את אהבתנו לכל בפשטות. כשדעתנו תהיה יפה בלי ערבובים בסכסוכים אחרים.
***
הנה לכם מה שהשיב הרב משאש לאדם נבוך שגילה עוד סכסוך כנ"ל:
"עוד שאלת על יום העצמאות, שיש אומרים בו תחנון וסליחות. תשובה: אין לך לסכסך דעתך בעניינים אלו, אתה ספרדי חרד, עשה מה שאנחנו עושים, עושים אותו יום טוב בהלל גמור והודאה למלך הכבוד ברוך הוא ואוכלים ושותים ושמחים ואין לנו עסק עם אחרים".
***
לפני כשנה פרסמתי תשובה שכתבתי לאדם שהיה חשוב לו לברר האם אני שייך לזרם האורתודוקסי? עניתי שאם היו שואלים את הסבא שלי בעת עלותו ארצה אם הוא "אורתודוקסי" נראה לי שהוא היה משיב "אני מרגיש טוב בדרך כלל..."
סתם שתדעו, התכוונתי לכל מילה!
אני אוהב את בני הקבוצות השונות כנפשי ומאודי, (לכל הפחות משתדל). לא אסכים להחרים מי מהם. אך אני תמיד נשאר אני. ואני מאמין באמת ובתמים שהצבע של השבט שלי יכול להועיל הרבה לכל שאר השבטים.
חיים טובים עליכם ועלינו.
ואפשר גם כך...
(א) ודבורה אשה נביאה אשת לפידות היא שופטה את ישראל בעת ההיא (שופטים ד) וכי מה טיבה של דבורה שהיא היתה שופטת את ישראל בעת ההיא ומתנבאה עליהם והלא פנחס בן אלעזר היה בימים ההם מעיד אני עלי את השמים ואת הארץ בין ישראל בין עכו"ם בין איש בין אשה בין עבד ובין שפחה הכל לפי המעשה שהוא עושה כך רוח הקודש שורה עליו
(1) Izevel, the daughter of Etba"al king of the Tzidonim and the wife of Achav, at the first time that she was brought before Achav taught him the ways of idol worshippers and because of her he was brought to become an idolater.