דתניא דבי ר' ישמעאל אומר (שמות כא, יט) ורפא ירפא מכאן שניתן רשות לרופא לרפאות
As it is taught in a baraita that the school of Rabbi Yishmael says: When the verse states: “And shall cause him to be thoroughly healed [verappo yerappe]” (Exodus 21:19), it is derived from here that permission is granted to a doctor to heal.
Why is there a need for double language? One might have thought that the verse speaks only of healing from human injury but illness that comes from heaven should not receive medical intervention lest it appear as though one is undermining the decree of the king. The Torah then comes and says it is fine.
והכלל כי בהיות ישראל שלמים והם רבים לא יתנהג ענינם בטבע כלל לא בגופם ולא בארצם לא בכללם ולא ביחיד מהם כי יברך השם לחמם ומימם ויסיר מחלה מקרבם עד שלא יצטרכו לרופא ולהשתמר בדרך מדרכי הרפואות כלל כמו שאמר (שמות טו כו) כי אני יקוק רופאך וכן היו הצדיקים עושים בזמן הנבואה...
וזו היא כונתם באמרם (שם) ורפא ירפא מכאן שנתנה רשות לרופא לרפאות לא אמרו שנתנה רשות לחולה להתרפאות אלא כיון שחלה החולה ובא להתרפאות כי נהג ברפואות והוא לא היה מעדת השם שחלקם בחיים אין לרופא לאסור עצמו מרפואתו לא מפני חשש שמא ימות בידו אחרי שהוא בקי במלאכה ההיא ולא בעבור שיאמר כי השם לבדו הוא רופא כל בשר שכבר נהגו ועל כן האנשים הנצים שהכו זה את זה באבן או באגרוף (שמות כא יח) יש על המכה תשלומי הרפואה כי התורה לא תסמוך דיניה על הנסים... אבל ברצות השם דרכי איש אין לו עסק ברופאים
And the general rule is that when Israel is spiritually perfect and numerous they are not subject to the natural order, not in their bodies, not in their land, not in general, and not any individual. For God will ...remove illness from their midst to the point where they will not need doctors and they could stay away from all medical therapy entirely. As it says (Exodus 15:25), “For I am the Lord your healer.” And this is what the righteous did in the times of prophecy. If someone committed a sin and then got ill, he would not turn to doctors, only prophets...
For what role is there for doctors in the home of those who fulfill the will of God after He has promised (Exodus 23:25), “And He will bless your bread, and your water, and I will remove sickness from your midst.”...This is what our sages teach (Brakhot 60a), “For it is not the way of man to engage in healing, but they became accustomed to doing so.” For if they would not have engaged in healing, man would only become ill in accordance with the necessary amount of punishment for his sins, and he would be healed through the will of God...And this is the meaning of what our sages teach (Bava Kama 85a), “You shall surely provide for his healing' – From here we learn that permission was granted to doctors to

