(א) ה'מצוות' אשר כללם הכלל החמישי הם אשר ספרנום ב"ספר נזיקים" והם כולם בהסרת העול ומנוע ההזק. ולרוב האזהרה על מניעת ההזק חייב האדם בכל נזק שיבוא מממונו או מסיבת פעולתו ממה שאפשר לו לשמרו מהזיק; ולכן חיבנו בנזקים שיבואו מבהמותינו עד שנשמרם; וכן 'אש ובורי' מפני שהם ממעשה האדם ואפשר לו לשמרם עד שלא יבוא מהם נזק. וכללו אלו הדינים מן היושר מה שאעיר עליו וזה לשון ש"שן ורגל ברשות הרבים פטור" שהוא ענין שאי אפשר לשמרו ומה שיבוא מהם מנזק גם כן שם - הוא מעט; ומי ששם דבר ב'רשות הרבים' הוא שפשע בנפשו ונתן ממונו לאיבוד;
(1) THE precepts of the fifth class, enumerated in the Section--"On Damages" (Sepher neziḳin), aim at the removal of wrong and the prevention of injury. As we are strongly recommended to prevent damage, we are responsible for every damage caused by our property or through our work in so far as it is in our power to take care and to guard it from becoming injurious. We are, therefore, responsible for all damage caused by our cattle; we must guard them. The same is the case with fire and pits; they are made by man, and he can be careful that they do not cause damage. I win point out the equity of the various laws in this respect. No compensation is enforced for damage caused by the mouth or the foot of an animal in a public thoroughfare; because this cannot be guarded against, and the damage caused there is not very large. Those who place their things in a public place are themselves guilty of neglect, and expose their property to injury.
(ג) דבר אחר: וכי ימוך, הדא הוא דכתיב (שם יא): גומל נפשו איש חסד, זה הלל הזקן שבשעה שהיה נפטר מתלמידיו היה מהלך והולך עמם. אמרו לו תלמידיו: רבי, להיכן אתה הולך? אמר להם: לעשות מצוה! אמרו לו: וכי מה מצוה זו? אמר להן: לרחוץ בבית המרחץ. אמרו לו: וכי זו מצוה היא? אמר להם: הן. מה אם איקונין של מלכים שמעמידים אותו בבתי טרטיאות ובבתי קרקסיאות, מי שנתמנה עליהם הוא מורקן ושוטפן והן מעלין לו מזונות. ולא עוד, אלא שהוא מתגדל עם גדולי מלכות. אני שנבראתי בצלם ובדמות, דכתיב (בראשית ב): כי בצלם אלהים עשה את האדם עאכ"ו!
A story is told of Hillel that when he finished a lesson with his pupils, he accompanied them from the classroom. They said, "Master, where are you going?" He answered, "To perform a mitzvah." "Which mitzvah is that?" they asked. "To bathe in a bathhouse," replied Hillel. The students asked, "Is this a mitzvah?" Hillel replied, "If somebody is appointed to scrape and clean the statues of the king that are set up in the theaters and circuses and is paid to do the work, and furthermore, associates with the nobility, how much the more so should I, who am created in the divine image and likeness, take care of my body."
(1) "Moses sat to judge the people." Midrash Rabbah, Shoftim, quotes Proverbs 21,3, "to do righteousness and justice is more acceptable to God than the offering of animal sacrifices." It does not say there "equally desirable," but "more desirable." To illustrate the point: Sacrifices atone only for wrongs committed inadvertently; righteousness and justice atone both for unintentional and intentional wrongdoing. Man lives on three planes. 1) He relates exclusively to himself. 2) He relates to his immediate family. 3) He relates to society as a whole. Whereas at first glance one may think that as far as man's relations with himself are concerned, there could be no question of his being unjust or immoral, this is in fact not so. True, the Talmud acknowledges that he who inflicts injury upon himself is not held accountable for a misdemeanour. However, this pertains only to outward manifestations of man's conduct. If man develops his intellectual capacities without developing his moral capacities at the same time, he will develop a split personality, able to commit injustice and immorality against himself.
(ב) וכן הנדיבות ממוצעת בין הכילות והפזרנות. ואומץ הלב ממוצע בין ההעזה ובין רוך הלבב. והסלסול ממוצע בין ההתנשאות ובין הקרתנות. והענווה ממוצעת בין הגאווה ושפלות-הרוח. והשועות ממוצעת בין היהירות ובין הנחיתות. וההסתפקות ממוצעת בין חמדת-הממון ובין העצלות. והסבלנות ממוצעת בין הרגזנות ובין חוסר - הרגשת-החרפה. ובושת-פנים ממוצעת בין העזות והביישנות. וכן שאר המידות. ולא יצטרכו לשמות מונחים להם בהכרח, כשיהיו העניינים נתפסים, מובנים.
A man is called magnificent whose whole intention is to do good to others by personal service, by money, or advice, and with all his power, but without meanwhile bringing suffering or disgrace upon himself. That is the medium line of conduct. The mean man is one who does not want others to succeed in anything, even though he himself may not thereby suffer any loss, hardship, or injury. That is the one extreme. The profuse man, on the contrary, is one who willingly performs the above-mentioned deeds, in spite of the fact that thereby he brings upon himself great injury, or disgrace, terrible hardship, or considerable loss. That is the other extreme.]