(יב) וַתּוֹצֵ֨א הָאָ֜רֶץ דֶּ֠שֶׁא עֵ֣שֶׂב מַזְרִ֤יעַ זֶ֙רַע֙ לְמִינֵ֔הוּ וְעֵ֧ץ עֹֽשֶׂה־פְּרִ֛י אֲשֶׁ֥ר זַרְעוֹ־ב֖וֹ לְמִינֵ֑הוּ וַיַּ֥רְא אֱלֹקִ֖ים כִּי־טֽוֹב׃
(12) The earth brought forth vegetation: seed-bearing plants of every kind, and trees of every kind bearing fruit with the seed in it. And God saw that this was good.
(יט) כִּֽי־תָצ֣וּר אֶל־עִיר֩ יָמִ֨ים רַבִּ֜ים לְֽהִלָּחֵ֧ם עָלֶ֣יהָ לְתָפְשָׂ֗הּ לֹֽא־תַשְׁחִ֤ית אֶת־עֵצָהּ֙ לִנְדֹּ֤חַ עָלָיו֙ גַּרְזֶ֔ן כִּ֚י מִמֶּ֣נּוּ תֹאכֵ֔ל וְאֹת֖וֹ לֹ֣א תִכְרֹ֑ת כִּ֤י הָֽאָדָם֙ עֵ֣ץ הַשָּׂדֶ֔ה לָבֹ֥א מִפָּנֶ֖יךָ בַּמָּצֽוֹר׃
(19) When you besiege a city for many days to wage war against it to capture it, you shall not destroy its trees by wielding an ax against them, for you may eat from them, but you shall not cut them down. Is the tree of the field a man, to go into the siege before you?
(ב) א"י מכל מלמדי השכלתי. ר"ל שאפי' כששומע ד"ת מאדם שיודע בו שאינו הגון לומר דברים כאלו ילמד ממני והיינו כי לפעמים יצא תורה עפי אדם אף שאינו הגון לה. והיינו כי כל בנ"י הם נצר מטעי הוא האילן הקדוש וכמו שיש באילן ענפים גדולים וקטנים וכשמתחילין הגדולים להציץ ולפרוח אזי מזה הכח בעצמו פורחים גם הקטנים כמ"כ בישראל לפעמים יש איזה נשמה קדושה וגבוהה הפותחת שער וכח זו התורה אזי יכולין גם קטני הדעת גם כן לחדש איזה דבר בזה הכח והשפע כמו שמצינו בגמרא זו ההלכה שאמר זה שחרית אמרה זה ערבית אמר דילמא בר מזליה הוא:
Israel of Kozhnitz on Pirkei Avot 4,1:2, from Avodas Israel
"Even when you hear words of Torah from someone who is not considered qualified to teach, you have something to learn, for sometimes Torah goes out from the mouth of even “unqualified” people. Each of us is like a shoot from the great and holy tree that is God (Isaiah 60:21). A tree has large boughs and small branches, but they all blossom with the same life from the same source inside the tree. Likewise, there are high and holy souls among us and also souls that are still growing in knowledge, but Torah flows through all of them, and even one with little knowledge can say something new with the power of this overflowing Torah.
בשעה שברא הקדוש ברוך הוא את אדם הראשון, נטלו והחזירו על כל אילני גן עדן, ואמר לו: ראה מעשי כמה נאים ומשובחין הן, וכל מה שבראתי, בשבילך בראתי, תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם קלקלת אין מי שיתקן אחריך.
Midrash Kohelet Rabba 7, 13:1
When the Holy One of Blessed Be He created the first man the Holy One took him and showed him all the trees of the Garden of Eden and said to him: “See My works, how beautiful and praiseworthy they are. And everything that I created, I created it for you. Be careful not to spoil or destroy My world – for if you do, there will be nobody after you to repair it.”
One’s compassion should extend to all creatures, and one should neither despise nor destroy them; for the Divine Wisdom (that brings all existence into being) extends to all of creation, the “silent” or mineral level, plants, animals and humans. This is why our sages have warned us against treating food disrespectfully. Just as the Divine Wisdom despises nothing, since everything is produced there, as it is written, ‘You have formed them all with wisdom’ (Psalms 104:24). Aperson should show compassion to all of the works of the Holy One, blessed be He.”
(א) שִׁ֣ירוּ לַ֭ה׳ שִׁ֣יר חָדָ֑שׁ שִׁ֥ירוּ לַ֝ה׳ כָּל־הָאָֽרֶץ׃
(...)
(יב) יַעֲלֹ֣ז שָׂ֭דַי וְכָל־אֲשֶׁר־בּ֑וֹ אָ֥ז יְ֝רַנְּנ֗וּ כָּל־עֲצֵי־יָֽעַר׃(יג) לִפְנֵ֤י ה׳ ׀ כִּ֬י בָ֗א כִּ֥י בָא֮ לִשְׁפֹּ֪ט הָ֫אָ֥רֶץ יִשְׁפֹּֽט־תֵּבֵ֥ל בְּצֶ֑דֶק וְ֝עַמִּ֗ים בֶּאֱמוּנָתֽוֹ׃
(1) Sing to the LORD a new song, sing to the LORD, all the earth (...) then shall all the trees of the forest shout for joy(13) at the presence of the LORD, for He is coming, for He is coming to rule the earth; He will rule the world justly, and its peoples in faithfulness.
