Save "Two Different Sets of TabletsParashat Ki-Tissa"
Two Different Sets of Tablets Parashat Ki-Tissa

(טז) וְהַ֨לֻּחֹ֔ת מַעֲשֵׂ֥ה אֱ-לֹהִים הֵ֑מָּה וְהַמִּכְתָּ֗ב מִכְתַּ֤ב אֱ-לֹהִים֙ ה֔וּא חָר֖וּת עַל־הַלֻּחֹֽת׃

(16) And the tables were the work of God, and the writing was the writing of God, graven upon the tables.
(ד) וַיִּפְסֹ֡ל שְׁנֵֽי־לֻחֹ֨ת אֲבָנִ֜ים כָּרִאשֹׁנִ֗ים וַיַּשְׁכֵּ֨ם מֹשֶׁ֤ה בַבֹּ֙קֶר֙ וַיַּ֙עַל֙ אֶל־הַ֣ר סִינַ֔י כַּאֲשֶׁ֛ר צִוָּ֥ה יְהוָ֖ה אֹת֑וֹ וַיִּקַּ֣ח בְּיָד֔וֹ שְׁנֵ֖י לֻחֹ֥ת אֲבָנִֽים׃
(4) And he hewed two tables of stone like unto the first; and Moses rose up early in the morning, and went up unto mount Sinai, as the LORD had commanded him, and took in his hand two tables of stone.

(יד) דבר אחר: פסל לך זה שאמר הכתוב (קהלת ז): אל תיבהל ברוחך לכעוס כי כעס בחיק כסילים ינוח. ומי היה זה שכעס? זה משה, שנאמר ( שמות לב): ויחר אף משה וישלך מידו את הלוחות. אמר לו הקב"ה: הא משה! אתה מפיג חמתך בלוחות הברית, מבקש את שאפיג את חמתי?! ואת רואה שאין העולם יכול לעמוד אפילו שעה אחת. אמר לו: ומה יש לי לעשות? אמר לו: לתת עליך קטריקי, את שברת אותן ואת מחליף אותן, הה"ד: פסל לך שני לוחות אבנים:

God said to Moses, "You have vented your wrath on the tablets of the covenant. Do you desire that I should also vent my wrath? You will see that the world could not endure even one hour." Moses replied, "And what can I do?" God replied, "I will impose a fine on you--you have broken the tablets and you must replace them."

(ג) התחיל מצטער על שבור הלוחות. ואמר לו הקב"ה: אל תצטער בלוחות הראשונות, שלא היו אלא עשרת הדברות לבד, ובלוחות השניים אני נותן לך, שיהא בהם הלכות מדרש ואגדות, הה"ד (איוב יא): ויגד לך תעלומות חכמה כי כפלים לתושיה....

(3) [Moses] started feeling bad that he broken the tablets, God told him: Do not feel bad about the first tablets, for they only contained the ten commandments, however in the second tablets I will give you, that they will have Halcaha Midrash and Agadah, this is what is said: (Job 11): I will tell you hidden wisdom for it shall be double comforting

Hayim Nahman Bialik, "Halakhah and Aggadah": Halakhah is the embodiment of the attribute of justice, iron-handed, rigorous, severe...aggadah is the embodiment of the Quality of Mercy, essentially lenient and indulgent, as mild as a dove...Halakhah represents the body, the actual deed; aggadah represents the soul, the content, the fervent motive.
Questions for discussion:
1) What is the essential difference in how the two sets of tablets were written?
2) What is a time in your life when you felt personally fulfilled because of your effort?
3) In what ways have you been touched by Jewish tradition that you were inspired to make it your own?