Save "ASBI Pocket Beit Midrash:
Aruch HaShulhan, Laws of Synagogue 150:9
"
ASBI Pocket Beit Midrash: Aruch HaShulhan, Laws of Synagogue 150:9

To join the ASBI Pocket Beit Midrash click here.

(ט) כתב הרמב"ם בפרק אחד עשר מתפילה דין ג: מעמידין הבימה באמצע הבית, כדי שיעלה עליה הקורא בתורה או מי אשר אומר לעם דברי כבושין, כדי שישמעו כולם. וכן פסק רבינו הרמ"א בסעיף ה. וחדשים מקרוב באו לשנות מנהגי ישראל, לעשות הבימה מן הצד. ועונשם מרובה, שבלי טעם ודעת משנין מנהג קדום שגם השכל מוכיח עליו. והם כמו להכעיס רוצים לשנות. ועל פי הזוהר אין לעשות יותר מששה מדרגות להבימה. ושליח הציבור מתפלל כנגד ההיכל, ואין לישב בין הבימה ובין ההיכל כשאחוריו כלפי ההיכל. וסדר הישיבה בבית הכנסת כתב הטור על פי תוספתא: דהזקנים יושבים פניהם כלפי העם, ושאר העם כולם יושבים שורות שורות פניהם כלפי הקודש וכלפי הזקנים, עיין שם. והטוב בעיני ה' שלא לשנות מנהג אבות, ועל זה נאמר: "שאל אביך ויגדך".

The Rambam writes in the eleventh chapter of Megillah, Law 3: The bimah is placed in the middle of the room so that the individual who reads Torah or someone who recites a sermon can be heard by all. And this is what the Rema writes in 150:5. And newcomers have tried to reform Jewish customs and have placed the bimah in the front. And their punishment is great, for without any rhyme or reason they have distorted an ancient practice that is also logical. And it is as though they are trying intentionally to be provocative.

And according to the Zohar there should not be more than six steps to the bimah. And the prayer-leaders should face the aron and none should sit between the bimah and the aron so that their backs are to the aron.

And the order of sitting in the synagogue was written by the Tur based on the Tosefta; The elders sit facing the people (along the eastern wall) and the rest of the congregation sits in rows facing the aron and facing the elders. See there. And it is good in the eyes of God not to deviate from the practices of earlier generations and on this we can say "ask your fathers that they may tell you..."