To join ASBI Pocket Beit Midrash WhatsApp Group click here.
(ח) תניא בתוספתא פרק שלישי דמגילה: אין פותחין פתחי בתי כנסיות אלא למזרח, שכן מצינו בהיכל שפתחו למזרח… והטעם מפני שהם היו מתפללים למערב. והיתה הפתח במזרח, כדי שבהכנסם ישתחוו לעומת הארון שהוא במערב. וממילא לדידן שאנו מתפללים לצד מזרח, מפני שאנו עומדים במערבה של ארץ ישראל כמו שכתבתי בסימן צ"ד – צריך להיות הפתח במערב. כן כתבו הראשונים, וכן המנהג הפשוט ואין לשנות. וזהו שכתב רבינו הבית יוסף בסעיף ה: אין פותחין פתח בית הכנסת אלא כנגד הצד שמתפללין…, כדי שישתחוו מן הפתח כנגד הארון… עד כאן לשונו. (ועיין בית יוסף שכתב בשם הגהות מיימוניות: וכן צפון ודרום, עיין שם. נראה לי הכוונה גם כן כן: שהמתפללים לצד דרום יפתחו לצפון וכן להיפך. ומלבוש ופרישה משמע שאינו לעיכובא, עיין שם. וצריך עיון.)
It is taught in the Tosefta in the third chapter of Megillah: We do not make doors into the synagogue other than on the eastern side of the synagogue for this was how it was in the Temple which opened to the east" The reason for this is that they faced west to pray and the entrance was on the east so that when they entered they could bow and face the Aron which was on the western side. And since we are located to the west of Eretz Yisrael, (as I wrote earlier in section 94) we need to have our entrances on the west. And this is what the rishonim all wrote and this is the simple common practice and it should not be changed.
(And the Beit Yosef who writes in the name of the Hagahot Maimoniot: And so too with regards to north and south. See there. And it seems to me that his intention is the same that those who pray facing south should enter the synagogue from the north and vice versa. And from the Levush and the Perishah it seems that none of this is disqualifying. And see there; and this requires further analysis).

