Save "How Much to Drink for Kiddush?
"
How Much to Drink for Kiddush?

How much beverage needs to be drunk for the purposes of Kiddush?

Here is a tannaitic text that deals with the question:

תנו רבנן אין מקדשין על השכר

משום רבי אלעזר בר רבי שמעון אמרו מקדשין

מטעימת יין כל שהוא

רבי יוסי בר יהודה אומר מלא לוגמא

The Rabbis taught: One may not recite kiddush over beer.

From the name of Rabbi Elazar, son of Rabbi Shimon, they said: "One may recite kiddush."

By tasting any amount of wine.

Rabbi Yosei, son of Yehuda, says: "A cheekful."

And here are two amoraic texts that deal with this question:

אמר רב הונא אמר רב וכן תני רב גידל דמן נרש המקדש וטעם מלא לוגמא יצא ואם לאו לא יצא

Rav Huna said: "Rav said -and Rav Giddel from Neresh likewise teaches: 'One who recites kiddush and tastes a cheekful has fulfilled his obligation, and if not, he has not fulfilled his obligation.'"

אָמַר רָבָא: הָנֵי תַּרְתֵּי מִילֵּי, סָבֵי דְפוּמְבְּדִיתָא אַמְרִינְהוּ: חֲדָא — הָא.

אִידַּךְ — הַמְקַדֵּשׁ, אִם טָעַם מְלֹא לוּגְמָיו — יָצָא, וְאִם לָאו — לֹא יָצָא.

Rava said: "The elders of Pumbedita stated these two matters: One was this mentioned above with regard to lifting the barrel; and the other was: With regard to one who recites kiddush - if he tasted a mouthful, he fulfilled his obligation; however, if he did not taste a mouthful, he did not fulfill his obligation."

Curiously, the term cheekful also gets mentioned with regards to how much beverage needs to be consumed to have transgressed the prohibition against drinking on Yom Kippur:

מיתיבי כמה ישתה ויהא חייב

בש"א רביעית

ובה"א מלא לוגמיו

רבי יהודה אומר משום ר"א כמלא לוגמיו

רבי יהודה בן בתירא אומר כדי גמיעה

How much to drink on Yom Kippur to be liable?

Beit Shammai say: "A quarter-log,"

and Beit Hillel say: "Two cheeks full." Rabbi Yehuda says from the name of Rabbi Eliezer: "Like two cheeks full." Rabbi Yehuda ben Beteira says: "In order to swallow."

אמר רב יהודה אמר שמואל לא מלא לוגמיו ממש אלא כל שאילו יסלקנו לצד אחד ויראה כמלא לוגמיו

Rav Yehudah said: "Shmuel said: 'Not actually cheeksful, rather, all who pushes to one side, and it appears as though his cheeks were full.'"

Owing to this similarity, Rabbenu Tam actually puts the minimum of filling one's cheeks to be like the discussion concerning Yom Kippur:

הכי נמי כמלא לוגמיו הא דאמר - פרק חלון (עיר בין דף עט:) המקדש אם טעם מלא לוגמיו יצא ואם לאו לא יצא

אור"ת דהתם נמי כמלא לוגמיו וטעם הוי דבעינן יתובי דעתא דאי מלא לוגמיו ממש קאמר אם כן הוי טפי מרביעית כדמוכח הכא כי מוקי לה כמלא לוגמיו אז פריך אם כן הוה ליה מקולי בית שמאי אבל מעיקרא דקאמר מלא לוגמיו לא קשיא ליה א"כ היכי בעינן כולי האי והאמר בפרק ערבי פסחים (פסחים דף קח:) דד' כוסות שיעורן ברביעית וכוס של קידוש אחד מהם וא"כ היכי נפיק ידי קידוש כיון דבעי טעימה מלא לוגמיו ועוד אי סלקא דעתך מלא לוגמיו אם כן הוה טפי מייתובי דעתא דייתובי דעתא הוי כמלא לוגמיו ואמאי שיערו בכל חד וחד בדידיה בשלמא אי הוי בכמלא לוגמיו ניחא כדמשני בסמוך קים להו לרבנן דבהכי מיתבא דעתא כל העולם טובא עוג מלך הבשן פורתא:

Similarly, "a mouthful" is required, as stated in Chapter Halon: "If one who sanctifies (performs Kiddush) tastes a mouthful, he has fulfilled his obligation; if not, he has not fulfilled it" (Eruvin 79b).

Rabbeinu Tam explains that there too, a mouthful is required, as we need "settling of the mind" (Yituv Da'ata). For if it meant an actual full mouthful, then it would be more than a quarter-log (Revi'it), as is proven here. Since it establishes the measure as a mouthful, the question arises: If so, this would be a leniency of Beit Shammai. However, initially, when it said "a mouthful," it was not problematic, because if that were the case, why would such a large amount be necessary? After all, it is stated in Chapter Arvei Pesachim (Pesachim 108b) that the measure of the four cups is a Revi'it, and the cup for Kiddush is one of them.

If so, how can one fulfill their obligation for Kiddush since a mouthful is required? Moreover, if one were to think that a mouthful is more than necessary for settling the mind, then why did they establish a separate measure for each individual? If it were simply "a mouthful," it would be reasonable, as explained further: The Rabbis determined that this is the amount sufficient to settle the mind of most people, while for someone like Og, King of Bashan, it would be insufficient.

ושותה מלא לוגמיו ואם שתה פחות לא יצא ולא מלא לוגמיו ממש אלא כמלא לוגמיו ומפרש במס' יומא (פ.) וכמה מלא לוגמיו כל שאילו מסלקו לצד אחד בפיו ויראה מלא לוגמיו והוא רובו של רביעית דלא כר"ע שכתב אם קידש ולא טעם רביעית לא יצא דודאי ברוב רביעית סגי

צריך לשתות מכוס של קידוש כמלא לוגמיו דהיינו כל שיסלקנו לצד אחד בפיו ויראה מלא לוגמיו והוא רובו של רביעית:
13. One must drink a cheekful from the Kiddush cup, i.e. if one moves all the wine to one side of their mouth and their cheek appears full, and this is the majority of a Revi'it.
(סד) צריך לשתות וכו' - ואם לאו לא יצא:
(סה) כמלא לוגמיו - דבעינן שיעור חשוב שתתישב דעתו עי"ז:
(סח) רובו של רביעית - היינו באדם בינוני מחזיק שיעורו כך אבל באדם גדול ביותר משערינן כמלא לוגמיו דידיה לפי גדלו ומ"מ לא בעי לשתות טפי מרביעית. ודע דשיעור רביעית הוא כמעט מלא שתי קליפות מביצה בינונית של תרנגולת והוא שיעור ביצה ומחצה עם הקליפה דלוג הוא ששה ביצים כדאיתא בגמרא וממילא רביעית הלוג הוא ביצה וחצי [מ"א ופמ"ג בסי' ר"י ובח"י הלכות פסח וש"א] ויש מחמירין מאד בענין השיעורין והוכיחו דהביצים נתקטנו בזמנינו למחצית ממה שהיה בימי הגמרא וע"כ שיעור רביעית הוא בכפלים וכן נ"מ מזה לענין כזית מצה דהוא כחצי ביצה כמבואר בסי' תפ"ו ועיין בבה"ל מה שכתבנו בענין זה דנכון לחוש לדבריהם לענין קידוש של לילה ועכ"פ יראה לכתחלה שיחזיק הכוס כשני ביצים והשתיה אף שהכוס גדול די שישתה כמלא לוגמיו דידיה. ודע עוד דהשיעור של מלא לוגמיו צריך לשתות בלי הפסק הרבה בינתים דהיינו שלא ישהה מתחלת שתיה ראשונה עד סוף שתיה אחרונה יותר מכדי שתיית רביעית ועכ"פ לא יפסיק זמן רב כדי אכילת פרס ואם הפסיק בכדי אכילת פרס אף בדיעבד לא יצא וצריך ליזהר בזה כשמקדש בשחרית על יי"ש שאז מצוי להכשל בזה: